اصلاح‌طلبان به دنبال استیضاح رئیس جمهوری نیستند

مرتضی گل‌پور
خبرنگار
اعضای دولت تأکید کردند خبرسازی‌ها و حواشی اخیر درباره تغییر در تیم اقتصادی دولت یا طرح استیضاح رئیس جمهوری، ریشه‌ای در واقعیت ندارد. محمدباقر نوبخت شایعات درباره جابه‌جایی خود را تکذیب کرد، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت که کلیت مجلس حمایت از دولت است و طرح استیضاح، تنها اقدام یک نماینده است. معصومه ابتکار، عضو اصلاح‌طلب کابینه هم گفت که اصلاح‌طلبان به دنبال استیضاح آقای روحانی نبوده و نیستند. البته آنان اذعان کردند که ترمیم کابینه دور از دسترس نیست، اما این امر از اختیارات رئیس جمهوری است و هر زمان که اقتضا کند، تقویت کابینه ممکن است.
این  اظهارات، پاسخی است به حواشی که روزهای گذشته درباره دولت رخ داد. پس از افشای فهرست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی، برخی به جای تلاش برای شناسایی و پر کردن خلأهای قانونی یا تقویت و حمایت از دولت برای مدیریت بهینه امور، از تغییر تیم اقتصادی دولت همچون رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی گفتند. یک خبرگزاری منتقد دولت هم طرح تاریخ گذشته یک نماینده مجلس برای استیضاح رئیس‌جمهوری را به کلیت اصلاح‌طلبان مجلس نسبت داد. اگرچه این ادعا از سوی اصلاح‌طلبان مجلس رد شد اما در رسانه‌های خارجی و داخلی بازتاب‌های فراوانی داشت. حالا اما اعضای دولت تأکید دارند که آنچه این روزها مردم می‌شنوند، یک فضاسازی از چند جهت است و دولت از حمایت کلیت قوای مقننه و قضائیه برخوردار است.


 تغییرات به وقتش
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارشنبه گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت، تغییر در ریاست سازمان متبوع خود را گمانه‌زنی رسانه‌ای‌ خواند و گفت: اختلاف بین وزرا هم صحبت‌های رسانه‌ای است، کار وزارت ارتباطات و صنعت متفاوت است. همه ارزهای منتشر شده از سوی لیست بانک مرکزی فصل الخطاب است. وی درباره ترمیم کابینه نیز اظهار کرد: البته رئیس جمهوری هر موقع متناسب با ضرورت‌ها تغییراتی را می‌دهند، اما حرف‌هایی که الان در رسانه‌ها هست، عمدتاً گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و تغییرات به وقتش صورت می‌گیرد.
نوبخت در پاسخ به شایعه دیدار واعظی با قالیباف گفت: قرار نیست ما به همه شایعاتی که مطرح می‌شود پاسخ دهیم، مگر اینکه کار و امور را تعطیل کنیم و به تکذیب این موارد مشغول شویم.  
 حمایت مجلس از دولت
همزمان با خبرسازی‌های رسانه‌های منتقد دولت، برخی نمایندگان در نامه‌ای به رئیس جمهوری، خواستار تغییر در ترکیب دولت شدند. یک نماینده هم گفت طرح استیضاح رئیس جمهوری را دنبال می‌کند.
معاون امورمجلس رئیس جمهوری درباره مسأله استیضاح به «ایران» گفت: مجلس از 290 نماینده با ویژگی‌های متفاوت، نگاه‌ها و خواسته‌های متعدد تشکیل شده که این نمایندگان در قالب فراکسیون‌های سیاسی سازماندهی شدند. همه این فراکسیون‌ها به همراه هم روح حاکم بر مجلس را تشکیل می‌دهند، بنابراین اکنون روح حاکم بر مجلس نسبت به دولت و نسبت به رئیس جمهوری مثبت و سازنده و توأم با حمایت است.  حسینعلی امیری با اشاره به اینکه این حمایت را بارها در نطق‌های نمایندگان مجلس و مصاحبه‌های آنان دیدیم، اضافه کرد: حال اگر یک نفر یک موضوعی را مطرح کرد، باید در نظر داشت که یک نماینده در ارتباط با نمایندگی خود از هرگونه اظهار نظر آزاد است، اما نمی‌توان نظر یک یا چند نماینده را نظر مجلس و حتی نظر فراکسیون مربوطه تلقی کرد. روز سه‌شنبه نیز محتوای جلسه غیرعلنی و علنی مجلس، بار دیگر نشان داد که روح حاکم بر مجلس روح تعامل، همراهی، همدلی و انسجام است.

وی در پاسخ به اینکه حتی رئیس مجلس نیز تلویحاً تلاش برای استیضاح را اقدامی عبث خواند، گفت: جمع‌بندی آقای لاریجانی پس از جلسات مجلس، بسیار خوب، کارشناسی و سازنده بود که به سهم خود از این نگاه جامع‌نگرانه آقای دکتر لاریجانی که همیشه مصالح کشور را در نظر می‌گیرد، سپاسگزاری می‌کنم.

ابتکار: موضع اصلاح‌طلبان حمایت از دولت است
نماینده‌ای که به تنهایی طرح استیضاح را دنبال می‌کند، عضو فراکسیون امید است که همین امر بازتاب بسیاری در رسانه‌های مختلف داشت. اما معصومه ابتکار، عضو اصلاح‌طلب دولت معتقد است که این تلاش، یک نظر شخصی است و دیدگاه کلیت اصلاح‌طلبان را بازتاب نمی‌دهد.
وی به «ایران» گفت: ممکن است یک نماینده یا یک فعال سیاسی این مسائل را مطرح کند، اما مساله مهم این است که موضع کلی و کلان جریان اصلاحات، پیشبرد و اصلاح امور است و جریان اصلاحات از حامیان اصلی دکتر روحانی به ویژه در این شرایط سخت است. ابتکار با اشاره به اینکه اگر انتقادی هم هست، این انتقاد ناظر بر اصلاح بیشتر امور، تحقق تحولات و همگرایی دستگاه‌ها و همراه با پشتیبانی از دولت است، اضافه کرد: اکنون نباید هزینه اتفاقات اخیر کشور تنها به گردن دولت انداخته شود. درست است که رئیس جمهوری رئیس دولت و رای بالایی را کسب کرده است، اما او با حداقل تنش داخلی و برخورد همه تلاش خود را برای بهبود شرایط می‌کند، اما واقعیت این است که متأسفانه عده‌ای ظاهراً متوجه شرایط بین‌المللی و فشارهای خارجی وشرایط داخلی نیستند.
وی با بیان اینکه اظهار نظرهای فردی لزوماً بیانگر نظر جمع و جریان سیاسی نیست، تأکید کرد: نظر جریان امید و اصلاح‌طلب و شوراهای مشورتی روشن است و این‌ها نیز بارها نظرات خود را در حمایت از رئیس جمهوری مطرح کردند.