بی‌اعتنایی به افکار عمومی، چرا؟

آرمان: در روزهای گذشته رسانه‌ها اعلام کردند که حسن روحانی در قامت رئیس‌جمهور روز سه شنبه با مردم گفت‌وگو خواهد کرد. در حالی که بسیاری از اقشار جامعه در انتظار شنیدن سخنان رئیس‌جمهور بودند اما صبح دیروز اعلام شد این گفت‌و‌گو به زمان دیگری موکول شد. قرار است بعد از انجام تمهیدات لازم گفت‌و‌گو با مردم از طریق صداوسیما صورت گیرد. اگر چه سخن یکی از مقامات مسئول در دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه «رئیس‌جمهور به زودی گفت‌وگوی مستقیمی با مردم خواهد داشت» تلاش کرد از شکل‌گیری ناراحتی و گلایه در بین مردم جلوگیری کند. در روزهایی که روحانی هم باید با مردم سخن می‌گفت و هم شفاف حرف می‌زد، بر هر دو مورد قلم کشید. گفتن این که بعد از فراهم شدن تمهیدات با مردم سخن خواهد گفت هم راهی به هیچ دهی نیست به این دلیل روشن که می‌شد بعد از فراهم شدن تمهیدات به مردم قول داده شود؛ به همین سادگی. نکته جالب‌تر اینکه آن مقام مسئول در دفتر ریاست جمهوری به ایلنا گفت: اعلام سه‌شنبه شب توسط برخی رسانه‌ها به عنوان زمان گفت‌وگو، مورد تایید نیست. به گفته این منبع آگاه «خبر تعویق گفت‌وگوی روحانی با مردم نیز صحت ندارد و زمان قطعی این برنامه متعاقبا از سوی دفتر رئیس‌جمهور اطلاع رسانی خواهد شد». حتی اگر فرض کنیم سخن این مقام مسئول درست بوده باشد، نشان دهنده اوج ناهماهنگی خواهد بود که معاون رئیس جمهور خبر بدهد و یک مقام مسئول خبر را تکذیب کند.
جامعه در انتظار پاسخ
مردم منتظر شنیدن سخنان رئیس‌جمهور، درصدد کسب پاسخی قانع کننده درباره رشد تورم بودند تا بدانند نرخ سکه و دلار به چه دلیل هر روز به‌صورت نجومی بالا می‌رود و بدانند در نهایت این رشد قیمت‌ها تا چه زمانی قرار است تداوم داشته باشد. مردم در انتظار بودند تا بدانند مشکل کم‌آبی شهرهای جنوبی تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد و تاریخ انقضای جدول خاموشی‌ها چه زمانی است. آنها بیش از همه تمایل داشتند بدانند تهدیدات آمریکا و پاسخ‌های ایران چه تاثیری در اقتصاد و معیشت مردم دارد و ده‌ها سوال دیگر که قرار بود روز سه‌شنبه از رئیس‌جمهور پرسیده و پاسخ دریافت شود که چنین نشد.
غیبت شفافیت


شفافیت واژه‌ آشنایی است که بارها از سوی رئیس‌جمهور مورد تاکید قرار گرفته است. روحانی در شعارهای انتخاباتی خود گفت که «اساس کشور باید بر اساس قانون و اداره آن دارای شفافیت باشد و این می‌تواند اعتماد لازم را در یک جامعه به وجود آورد. باید با شفافیت با مردم حرف زد، باید آمارها دقیق باشد تا ما بتوانیم از پیچ تاریخی به خوبی عبور کنیم و بتوانیم حماسه سیاسی و اقتصادی را بیافرینیم. اساسا اولین شرط دولت شایسته و کارآمد در کنار شفافیت، پاسخگویی است؛ دولت باید ضمن شفافیت در همه امور به مردم پاسخگو باشد». پس از آن هم بارها به این موضوع توجه نشان داد به عنوان مثال 28 آذر سال گذشتنه تصریح کرد:‌ «راهی جز شفافیت برای ریشه کن کردن فساد نداریم، همه باید در اتاق شیشه‌ای برویم و مردم تمام اقدامات ما را مشاهده کنند.» اکنون هم به اذعان همه دلسوزان زمان شفافیت با جامعه است و روحانی باید با مردم از واقعیات سخن بگوید؛ از آنچه بگوید که مانع تحقق اهداف دولت شده است. از موضوعاتی سخن به میان آورد که حقیقت و در عین حال آرامبخش جامعه است. روحانی به معرفی آنانی بپردازد که شفافیت به معنای رسوایی آنهاست. روحانی باید بداند که این روزها مرهمی واجب‌تر از شفافیت بر نگرانی جامعه نیست اما حیف که در این زمینه مدام فرصت‌سوزی می‌شود.