«ابتکار» از آمادگی های ایران در برابر تحریم‌های 13 مرداد آمریکا گزارش می‌دهد «باطل السحر» همبستگی در برابر تحریم‌های خارجی

معصومه معظمی
طبق جدول زمان بندی ایالات متحده و اعلام وزارت خارجه آمریکا، قرار است ۱۳ مرداد اولین بسته تحریمی علیه ایران شامل تحریم‌های بخش خودرو، طلا و فلزات کلیدی اجرا شود. به گفته برایان هوک، مشاور سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا در آستانه تحریم‌های ایران تاکنون 50 کشور از قصد خود برای کاهش فعالیت‌ها در ایران خبر داده‌اند. همچنین طبق این زمان بندی دومین بسته تحریمی آبان ماه وارد فاز جدید اجرا می‌شود و صادرات انرژی و مبادلات نفتی و همچنین تراکنش‌های بانک مرکزی ایران را هدف قرار می‌دهد. به گزارش پایگاه خبری وزارت خارجه آمریکا، «بریان هوک» رئیس بخش سیاست‌گذاری این وزارتخانه در نشست خبری درباره اقدامات دیپلماتیک با ایران خبر داد و مدعی شد: «‌همان‌طور که وزیر خارجه «مایک پومپئو» گفته بود، این استراتژی جدید به دنبال تغییر نظام در ایران نیست. این درباره تغییر رفتار سران ایران در برابر مردمی است که همین انتظار را از آنها دارند.» طبق ادعای این مقام وزارت خارجه آمریکا هدف از فشارهای این کشور بر ایران، تغییر نظام نیست، بلکه هدف تغییر رفتار ایران است. بنابراین با توجه به تلاش ایالات متحده آمریکا برای محدود کردن صادرات نفت و انرژی ایران و فلزات گران قیمت از جمله طلا و واردات خودرو، تحت فشار قرار دادن اقتصاد ایران است. بنابراین طبیعی است که حاکمیت برای مقابله با تحریم‌ها یا کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم از قبل برنامه‌ای تدوین کرده و بسته‌های اقتصادی جایگزینی برای شرایط بحرانی و اعمال فشار اقتصادی بیشتر حاصل از تحریم آماده کرده باشد.
البته در این باره محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف سازی و انضباط مالی در پاسخ به این موضوع که بسته‌های پیشنهادی دولت و مجلس برای مقابله با کاهش تحریم‌ها چیست، به «ابتکار» گفت که جای نگرانی وجود ندارد و مدتی است شورای هماهنگی اقتصادی متشکل از سه قوه فعال شده و تکاپوی خوبی هم دارد و به منظور مقابله با تحریم‌ها و اعمال فشار اقتصادی بر ایران برنامه های خود را آغاز کرده‌اند.
آغاز به کار شورای هماهنگی اقتصادی


برای مقابله با تحریم‌ها
نماینده مردم تهران در خانه ملت همچنین افزود: «شورای هماهنگی اقتصادی متشکل از دولت، قوه قضائیه و کمیسیون‌هایی از مجلس فعال شده‌اند و مصوبات خوبی هم در راستای مقابله با تحریم‌ها داشته اند. علاوه بر این شورا، کمیسیون‌ها و فراکسیون‎ها هم تیم و گروهی را برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر اقتصادی تشکیل داده‌اند. همچنین به فراکسیون‌ها هم اعلام شده است افراد اقتصادی بیشتری را به آنها معرفی کنند.» حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت: «سیاست کلی مجلس و دولت پرداختن به ظرفیت‌های درونی کشور است و ضمن پرداختن و نگاه به بسته‌های پیشنهادی و غیره، جلوگیری از اجماع بین‌المللی علیه ایران و استفاده از حداقل ظرفیت ها و امکانات از جمله مهمترین اقداماتی است که این روزها در حال انجام است.» او با تاکید بر اینکه «تحریم خارجی و اعمال محدودیت ها زیاد نمی‌تواند برای ما ایجاد چالش و مسئله کند چرا که نگاه ما داخلی است»، تصریح کرد: «‌بیشتر نوع نگاه‌مان نگاه به داخل است. مگر چند درصد نفت ما به خارج صادر می‌شود که در صورت عدم صادرات آن با مشکل مواجه شویم؟ طبق بودجه‌ریزی دولت سالانه تنها 30 درصد فروش نفت ما در بودجه لحاظ می‌‌‌شود و می‌توانیم با نگاه به داخل، این ممنوعیت و محدودیت را با راه‌های دیگر جایگزین کنیم.»
80 درصد اقتصاد کشور داخلی
است و تحریم ها جای نگرانی ندارد
طبق ادعای رئیس کمیسیون امنیت ملی «در آمد ناخالص ایران به گونه ای است که جزو 20 اقتصاد برتر دنیا است ولی صادرات و واردات آن بخش کمی از درآمد ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.» او تاکید دارد که به همان میزان اقتصاد کشور داخلی است یعنی نظام عرضه و تقاضای ما در دست خودمان است و چیزی نزدیک به 80 درصد نظام عرضه و تقاضای ما در داخل کشورمان چرخش دارد. فلاحت‌پیشه با رد این نکته که «اقتصاد کشور ما بر اساس نفت است»، گفت: در بودجه کشور تنها 30 درصد اثر نفت را در بودجه دولت می‌بینیم. یا این موضوع تا کنون از طرف دولت به دروغ بیان می‌شده و در حد شعار بوده است یا واقعیت است. پس این موضوع باید برای ما روشن شود.»
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس همچنین به «ابتکار» گفت: «تحریم‌های خارجی جای نگرانی ندارد. ما هنوز بسیاری از ظرفیت‌های مرزی و ظرفیت مناسبات دوجانبه را فعال نکرده ایم. مثلا همین جلسه‌ای با شرکت گاز فرون داشتیم. من و آقای حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی جلسه‌ای برای رفع اختلاف با این شرکت برگزار کردیم و در یک جلسه نیم ساعته اختلاف را حل کردیم. اختلاف قابل حلی که با نیم ساعت وقت حل می‌شد، نزدیک بود مناسبات ما را با یک شرکت که بالاترین میزان سرمایه‌گذاری را در ایران دارد به هم بزند. بنابراین خیلی از ظرفیت‌ها حل نشده است و دلیل آن این است که زیاده‌روی برجام و خارج وابسته شده بودیم و این اشتباه بود.» او تاکید کرد که باید اقتصاد داخل کشور را برای مقابله با تحریم‌ها احیا کنیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «کشور ما اقتصاد غیر نفتی یا حداقل صادرات نفت را تجربه کرده است و ما با عراق که بیش از 80 درصد نفتش را صادر می‌کند، فرق داریم»، تاکید کرد: «‌ما 80 درصد نفت و گاز کشورمان را در داخل مصرف می‌کنیم. نوع این مصرف نشان می‌دهد ما اقتصادمان را اشتباه سامان داده‌ایم و این روش باید اصلاح شود.»
شکایت به لاهه و اقدامات پیشگیرانه
البته یکی دیگر از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران بعد از تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی به منظور ایجاد راهکارهای اقتصادی مقابله‌ای با تحریم‌ها، شکایت به لاهه است. گفتنی است ایران 12 روز پیش در دادگاه لاهه علیه آمریکا شکایت کرد و خواستار لغو فوری تحریم‌های این کشور علیه تهران شد. تحریم‌هایی که به گفته ایران منجر به خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود. دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) هم روز 26 تیر در بیانیه‌ای صحبت‌های محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران مبنی‌ بر اقامه دعوی ایران علیه آمریکا بنا بر بازگرداندن غیرقانونی تحریم‌های ایران را در دادگاه لاهه تایید کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران در این دادگاه بین‌المللی که در هلند واقع شده است، شکایتی را علیه آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌های ایران ثبت کرده است.
در راستای پیگیری شکایت ایران در لاهه در قبال تحریم‌های اقتصادی جدید آمریکا که از 13 مرداد فاز اول آن اجرایی می شود، محمود صادقی، نماینده حقوق خوانده مردم تهران در فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: «لاهه بحث حقوقی و فنی است. یک مرجع داوری است که اگر بی‌طرف به مسئله رسیدگی کند، می‌تواند امیدوار کننده باشد.» او در ادامه تصریح کرد: «پیش از شکایت ایران به لاهه در توئیت خود اعلام کرده بودم: دولت و وزارت خارجه در سازوکارهای حقوقی برجام جدی تر ورود کنند. به نظرم در قبال برجام خوب عمل نشد. ظرفیت‌های خوبی در برجام برای اعتراض نسبت به کشوری که نقض کننده تعهداتش است وجود داشت، ولی وزارت خارجه از این ظرفیت اعتراضی به خوبی استفاده نکرد. این ظرفیت در قبال لاهه هم وجود دارد. البته در قبال دستور موقتی هم که صادر شده است، بعید است ترامپی که ناقض آشکار این معاهدات است به آن رای تن بدهد، ولی دولت در قبال تعهدات و اقدامات حقوقی باید حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر عمل کند.»
یکپارچگی داخلی در قبال دشمنان باطل‌السحر است
صادقی همچنین به «ابتکار» گفت: «به نظر می‌رسد این پیگیری‌ها و جلسات می‎تواند خروجی خوبی داشته باشد و یکپارچگی داخلی در قبال تهدیدات خارجی می‌تواند باطل‌السحر توطئه‌ها و این اقدامات آمریکا باشد.» فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس البته درباره شکایت ایران به لاهه به «ابتکار» گفت: «خوشبینانه به لاهه نگاه نمی‌کنیم بلکه توقع و انتظارمان از لاهه منطقی و معقول است. چون تخطی‌های آمریکا مشخص است و بحث قطع‌نامه شورای امنیت وجود دارد، در آنجا قید مربوطه که صلاحیت را از لاهه سلب کند نیامده است. بنابراین این امکان وجود دارد که با وکلای قوی این موضوع را بتوانیم پیگیری کنیم.» او در ادامه با تاکید براین نکته که «ما نامه رئیس دیوان و دولت آمریکا را داریم و این نشان می‌دهد امکان اخذ صلاحیت دیوان در اولین جلسه شهریور وجود دارد»، تاکید کرد: «ولی به جای اینکه وارد فضای افراط‌گرایی شویم، باید به این سمت حرکت کنیم و شکایت خود را از طریق لاهه با وکلای خبره و با تجربه خارجی و داخلی پیگیری کنیم.» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «‌البته در دنیای امروز چالشی بین کسانی که لیدرها و بزرگان حقوق بین‌الملل هستند با کسانی که ابزار قدرت در اختیار دارند وجود دارد. ترامپ بعد از دهه 2000 میلادی برگشتی را در دنیا به این سمت شروع کرده است. ابزارهای قدرت را در اختیار گرفته و دنیا از این موضوع خسته شده است. بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم حقوقدان‌هایی که در لاهه حضور دارند امکان لازم و ظرفیت لازم برای شنیدن ادله جمهوری اسلامی را دارند و باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم.»
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور خارجه در همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور با بخش خصوصی : دیروز اخبار ضد ونقیضی درباره اقدام به خروج غیر قانونی شهرام جزایری از مرز بازرگان منتشر شد محمد هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با «ابتکار»: صدا و سیما دیگر نقش رسانه ملی و آثار رسانه ملی را ندارد محمد صادق جنان صفت بازار ناآرام ارز و احتمال استعفای دولت «ابتکار» از عواقب احتمالی کنار گذاشته شدن ناگهانی 1200 مدیر بازنشسته گزارش می دهد «ابتکار» از آمادگی های ایران در برابر تحریم‌های 13 مرداد آمریکا گزارش می‌دهد «باطل السحر» همبستگی در برابر تحریم‌های خارجی « ابتکار» شروع مجدد جدال لفظی میان ترکیه و آمریکا را بررسی می‌کند حرکت پاندولی آنکارا در سیاست خارجی نقش دست‌های پشت پرده در بازار آشفته اقتصادی چیست؟ از کودتای اقتصادی تا براندازی سیاسی حاشیه های حمید هیراد تمام نمی شود ایرادهای هیراد! تغییرات عجیب میراث‌فرهنگی اصفهان در آثار تاریخی نصف جهان ادامه دارد اولین حوض فرنگی ایران قربانی چوگان در نقش جهان ثبات «بهشت» و مصلحت پایتخت تا ثُریّا کى رود دیوار کج؟