حاشیه های حمید هیراد تمام نمی شود ایرادهای هیراد!

فاطمه امین‌الرعایا
انگار حاشیه‌های «حمید هیراد» تمامی ندارد. بعد از ماجرای اتهام سرقت ادبی، حالا لب زدن (اجرای پلی بک) این خواننده در یکی از کنسرت‌هایش خبرساز شده است. با وجود آنکه هر دو اتفاق با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد ولی همچنان بلیت‌های کنسرت‌های هیراد به سرعت تمام می‌شود و شاید طرفداران این خواننده تنها چند ساعت برای تهیه بلیت کنسرت‌هایش فرصت داشته‌ باشند، اما چرا با وجود آن‌‌که شبهه عدم وجود صداقت در مورد این خواننده یا افراد مشابه وجود دارد، باز هم از کنسرت‌شان استقبال می‌شود و اعتراضی به این کم‌فروشی از سوی طرفداران صورت نمی‌گیرد؟
25 تیرماه کنسرت حمید هیراد، خواننده پر حاشیه موسیقی پاپ در شیراز برگزار شد اما در بخشی از این کنسرت، حمید هیراد دست‌ به سینه رو به تماشاچیان تعظیم می‌کند و در همین حین ادامه قطعه از بلندگوها پخش می‌شود، هیراد در همین زمان بدون آنکه کمر راست کند، به سمت سازهای روی صحنه می‌چرخد و میکروفون را جلوی دهانش می‌گیرد و وانمود می‌کند که در حال خوانندن قطعه موسیقی است. همین حرکت کافی بود تا حاضران متوجه شوند که هیراد به جای اجرای موسیقی زنده روی آهنگ اصطلاحا لب می‌زده است.
اوایل سال هم ماجرای استفاده هیراد از اشعار ترانه‌سراها و شاعران واکنش این افراد را به دنبال داشت تا جایی که جمعی از شاعران و ترانه‌سرایان با ناپسند خواندن سرقت ادبی و محکوم کردن آن، مواردی مثل استفاده اثر بدون کسب مجوز از صاحب اثر، ضایع کردن حقوق مادی- معنوی شاعران و ترانه‌سرایان و جعل نام و دستبرد در متن بدون اطلاع و رضایت صاحب اثر که توسط حمید هیراد، صورت گرفته ‌است را ناشایست دانستند و خواستار رسیدگی مراجع ذی‌ربط در جهت احقاق حقوق از دست رفته صاحبان آثار شدند. حالا اجرای پلی‌بک هیراد دوباره او را به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرده است.


پس از اتفاقی که در کنسرت شیراز رخ داد، طولی نکشید که فیلم این صحنه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. اما کمی بعد هیراد با انتشار ویدیو همان کنسرت از زاویه دیگری (زاویه دوربین روی استیج) در صفحه اینستاگرامش نوشت: «و باز هم نزدیک کنسرت تهران شدیم...! حواشی و شروع تخریب‌های سازماندهی شده. این بار با جابه‌جایی صدای کنسرت. این هم فیلمی که از کنار استیج گرفته شده است من با تمام وجودم برای شادی دلهای‌تان تلاش می‌کنم ولی ... قضاوت با شما عزیزان.»
حمید هیراد با ایراد!
این اتفاقات با واکنش‌های بسیار زیاد هنرمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. روزبه اسفندارمز یکی از اعضای گروه «پالت» در توئیتر خود نوشت: «چندروز پیش فیلم لب زنی حمید هیراد رو دیدم، اما از اونجایی که تو این روزگار خیلی هم کار غیرطبیعی نیست (متاسفانه) سریع از کنارش گذشتم، اما وقتی کلی فیلم لایو، متن و حرف هست از اتفاق، بیای متن و فیلم بذاری و بگی اینا همش تخریب سازماندهی شده‌است! این از شعر دزدی به مراتب بدتره»
رضا رفیع، طنزپرداز در برنامه تلویزیونی منبع موثق با اشاره به «اجرای حمید هیراد با ایراد» گفت: امیدواریم همان یک ترانه لب زده شده باشد و این رفتارها کم‌فروشی حساب‌‌ می‌شود.
اما امیرعباس گلاب، خواننده پاپ به حمایت از هیراد پرداخت و در اینستاگرام خود نوشت: «من تا حالا نه حمید هیراد رو دیدم، نه میشناسم، نه موزیکاش تو سلیقمه ولی امروز با دیدن چند تا پست از یه سری همکارا تاسف خوردم که چقدر بی‌رحمانه یه جوانی که با هزار امید و آرزو و تلاش خودشو رسونده به استیج رو دارن میزنن، شما می‌دونین چقدر تلاش کرده به این جایگاه رسیده، چقدر رویا برای خودش داشته، چه شب‌هایی نخوابیده که فیلم‌های کنسرتشو ببینه؟ بابا کوفتش کردین، از اول زدینش. اگرم واقعا اون فیلم صحت داشته باشه خود شماها مقصرین. همه شدین کارشناس موسیقی. از روز اول کنسرتش به یه جوان بیست و چند ساله بی‌تجربه انگ دزدی زدین. گفتین فالشی. خب آقایون با این سیستم صدایی و آشنا نبودن با استیج شما برید بخونید ببینم فالش میشه یا نه. بابا بزارین تجربه به دست بیاره و با انگیزه کار کنه. مگه شما‌ها خدایین؟ چرا راجع به هر چیزی نظر میدید؟ زمان بهترین قاضیه. اگه فکر می‌کنید اینجوری سرتون کلاه رفته اشتباه می‌کنید. خیلی جورای دیگه سرتون کلاه رفته که صداتون در نیومده الان همه محق هستید؟ اشکالی نداره بزنید. وای به حال روزی که خودتون خطا کنید. خدا ببخشتتون که اگه خطا کنید مطمئنا بی‌آبرو میشید.»
اما نیلوفر لاری‌پور، ترانه‌سرا به این نوع دفاعیات از هیراد واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: «یک‌نفر هرکاری دلش می‌خواد می‌کنه و پولش رو می‌ذاره تو جیبش و به ریش طرفدارا و غیر طرفدارهاش هم می‌خنده، اینو می‌تونم درک کنم ولی واقعا فاز اون عده‌ای که ازش دفاع می‌کنند رو نمی‌فهمم. این‌که جوونه و تو ذوقش نزنید یا مشکل مملکت ما اختلاس و تورمه نه این جوون طفلِ معصوم و همه خواننده‌های بزرگ هم تو کنسرتا پلی بک می‌کنند دیگه چه صیغه‌ایه! خواننده‌هایی که رقص‌های سخت دارند و نمی‌تونند تو اون لحظه بخونند؛ گاهی پلی‌بک می‌کنند که ملت هم می‌دونند و برای دیدن رقصشون میرن. یکی مثل کیتی پری هم که یک‌بار این‌کار رو کرد؛ رسوای عالم شد. خدایی چرا از کار بد دفاع می‌کنی؟ آدم هزارتا دلیل به ذهنش می‌رسه ولی امیدوارم اشتباه باشه چون این سنگ به سینه زدن، هیچ دلیل منطقی نداره.»
کاربران هم در شبکه‌های مجازی نوشتند: «من جای حمید هیراد بودم تا خونه دولا میرفتم میگفتم مدلم اینجوریه»، «برگشته میگه انسان جایز الخطاست، حمید هیراد رو ببخشید قول میده دیگه این اشتباه رو نکنه. دیدم راست میگه منم زدم انسان جایزالخطاست پول مارم پس بدین قول میدیم دیگه از این اشتباها نکنیم». کاربران دیگری به کسانی که در این کنسرت واکنش نشان دادند و گفتند: «چجوری یه عده حاضرن برن کنسرت یه آدم فیک؟ اجرا رو تموم میکنه ولی موزیک هنوز تموم نشده»، «تو کنسرت بعدی اصلا حمید هیراد نمیاد یه فلش میزنن تو باند آهنگاشو پخش میکنه. باز یه عده پول میدن ردیف جلو رو رزرو میکنن»
اما این موضوع، باعث ایجاد یک سوال مهم می‌شود. چرا افراد با وجود آنکه شبهات کار چنین افرادی را می‌دانند، باز هم برای بلیت کنسرت‌‌شان هزینه‌های بالا می‌پردازند؟ محمد حیدرپور، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در پاسخ این سوال به «ابتکار» می‌گوید: الگوهای مرجع در جامعه ما تغییر کرده است. الگو قرار گرفتن سلبریتی‌ها در جامعه ما اتفاقی فراگیر است. متاسفانه در جامعه ما سطحی‌نگری تبدیل به پدیده‌ای شایع شده‌ است. قشر نوجوان و جوان ما چندان اهل مطالعه نیستند. سطحی‌نگری بحث مهمی در جامعه‌شناسی است. گروه‌های مرجع ما در چند دهه اخیر بسیار تغییر کرده است. این گروه‌ها ریشه‌دار بودند ولی حالا گروه‌های مرجع ما تبدیل شده‌اند به بعضی از سلبریتی‌ها. البته از دیدگاه جامعه‌شناختی عمر این الگوها بسیار کوتاه است و به سرعت فراموش می‌شوند و برای مدت کوتاهی طرفدار دارند. این سلبریتی‌ها عمق چندانی ندارند، به همین دلیل خودشان دچار اشتباهات مهلک‌تری می‌شوند که باعث می‌شود طرفداران‌شان هم از آن‌ها فاصله بگیرند. اگر دقت کنید با گذشت زمان این افراد به سرعت فراموش می‌شود.
نقش رسانه‌ها در سطحی‌نگری
حیدرپور رسانه‌ها را در رواج سطحی‌نگری در جامعه بی تقصیر نمی‌داند و می‌گوید: نگاه جامعه‌شناسی به ما می‌گویند: تحولات موجود در جامعه باعث رخ دادن چنین اتفاقاتی شده است. رسانه‌های ما به نخبگان فرهنگی که دیگاه مستقلی دارند آن‌طور که باید بها نمی‌دهند، بنابراین طبیعی این دسته افراد مورد توجه جوانان و نوجوانان قرار بگیرند. رسانه‌ها با پرداختن به اخبار مرتبط با سلبریتی‌های سطحی در سطح گسترده باعث می‌‌شوند افراد جامعه اسیر جو تبلیغاتی به وجود آمده شوند. رسانه‌هایی که به صورت انبوه، ایده‌های خودشان را به توده مردم ارائه می‌کنند، باعث می‌شوند مردم تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار بگیرند. بنابراین یک نوع تعلیق فرهنگی ایجاد می‌شود.
این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: پرداختن به سلبریتی‌ها باعث بزرگ‌نمایی آن‌ها می‌شود و نوجوانان هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به نظر من کم‌بها دادن به نخبگان فرهنگی و افرادی که حرفی برای گفتن دارند و صاحب بینش هستند باعث شده که این افراد به حاشیه رانده شوند و کسانی که خودشان سطحی هستند، مورد توجه قرار بگیرند. اما این اتفاقات بیشتر شبیه به موج هستند و سریع هم می‌گذرند.
به نخبگان تریبون بدهیم
اما راهکار چیست؟ چگونه می‌توان سطح سلیقه مردم را به سمت آثار فاخر هدایت کرد؟ حیدرپور راه‌هایی را برای مقابله با سطحی‌نگری فرهنگی ایجاد شده در جامعه برمی‌شمرد و می‌گوید: به نظر من شبکه‌های داخلی ما فرصت بیشتری در اختیار نخبگان فرهنگی و استاتید موسیقی ما قرار دهند تا این افراد بتوانند در این شبکه‌ها به بحث و گفت‌وگو بپردازند و در نتیجه جوانان ما تعمق بیشتری پیدا کنند. ما باید الگوسازی کنیم. از سوی دیگر جامعه ما از لحاظ امکانات ابراز شادی دچار فقر است. باید امکانات و بسترهای بهتری برای شادی مردم فراهم کنند تا مردم دیگر بدون توجه به محتوا و فقط به صرف داشتن ساعاتی خوش به برنامه‌های سطحی جذب نشوند. از سوی دیگر مسئولان هم باید در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشند.
دفتر موسیقی وارد می‌شود
در همین راستا روابط عمومی دفتر موسیقی، واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ماجرای کنسرت حمید هیراد وارد شده و اعلام کرده است: به منظور رفع شبهه‌ها و احترام به هنر موسیقی و حقوق علاقه‌مندان موسیقی، تمامی فیلم‌ها و مدارک مربوط به اجراهای کنسرت اخیر حمید هیراد بررسی می‌شود و بر اساس نتیجه به‌دست‌آمده از این بررسی، تصمیم‌گیری می‌شود.
واکنش دفتر موسیقی در حالی است که حمید هیراد همین روزها در تهران روی صحنه خواهد رفت. حال سوال این است که آیا این بررسی قبل از این اجرا انجام خواهد شد یا به بعد از این کنسرت موکول می‌شود؟ مخاطبان بسیاری هم این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا بعد از انتشار این اخبار، از تخلف هیراد چشم‌پوشی می‌شود یا مجازات‌هایی برای او در نظر گرفته خواهد شد؟
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور خارجه در همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور با بخش خصوصی : دیروز اخبار ضد ونقیضی درباره اقدام به خروج غیر قانونی شهرام جزایری از مرز بازرگان منتشر شد محمد هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با «ابتکار»: صدا و سیما دیگر نقش رسانه ملی و آثار رسانه ملی را ندارد محمد صادق جنان صفت بازار ناآرام ارز و احتمال استعفای دولت «ابتکار» از عواقب احتمالی کنار گذاشته شدن ناگهانی 1200 مدیر بازنشسته گزارش می دهد «ابتکار» از آمادگی های ایران در برابر تحریم‌های 13 مرداد آمریکا گزارش می‌دهد «باطل السحر» همبستگی در برابر تحریم‌های خارجی « ابتکار» شروع مجدد جدال لفظی میان ترکیه و آمریکا را بررسی می‌کند حرکت پاندولی آنکارا در سیاست خارجی نقش دست‌های پشت پرده در بازار آشفته اقتصادی چیست؟ از کودتای اقتصادی تا براندازی سیاسی حاشیه های حمید هیراد تمام نمی شود ایرادهای هیراد! تغییرات عجیب میراث‌فرهنگی اصفهان در آثار تاریخی نصف جهان ادامه دارد اولین حوض فرنگی ایران قربانی چوگان در نقش جهان ثبات «بهشت» و مصلحت پایتخت تا ثُریّا کى رود دیوار کج؟