ثبات «بهشت» و مصلحت پایتخت

علی سبزی- حدود 3 ماه از استعفای پر حاشیه محمدعلی نجفی از شهرداری تهران می‌گذرد و تنها کمی بیش از 2 ماه از روزی که سید محمدعلی افشانی به عنوان شهردار پایتخت به ساختمان خیابان بهشت قدم گذاشته، می‌گذرد. افشانی از روز نخست انتصابش به عنوان شهردار تهران و در همین مدت کوتاه، چالش‌های فراوانی را تجربه کرده است؛ چالش‌هایی که بخش عمده آن از یک سو حاصل دوران طولانی مدیریت غیرشفاف محمدباقر قالیباف به حساب می‌آید و از سوی دیگر نتیجه حاشیه‌های فراوانی است که در دوره شهرداری نجفی به وجود آمد. همزمان، شهردار امروز تهران باید با مشکلات ناشی از بحران‌های روز اقتصادی و زیست محیطی و البته طبعا به تبع آن، اجتماعی پایتخت – که به مسائل و مشکلات بزرگترین کلانشهر ایران اضافه شده‌اند – مقابله کند. شاید دو ماه زمان کافی و مناسبی برای ارزیابی دقیق نباشد، اما با آن چه از گفتار و رفتار افشانی در این مدت کوتاه بر می‌آید و البته با نگاهی به سوابق مدیریتی گذشته وی، می‌توان گفت که گزینه نهایی شورای شهر تهران برای شهرداری پایتخت، گزینه‌ای کارآمد به حساب می‌آید. با این حال آنچنان که در همین مدت کوتاه، هجمه‌ها علیه شهردار تهران از سوی برخی رسانه‌ها لاینقطع ادامه دارد، ماجرای تصویب اصلاح قانون عدم به کارگیری بازنشستگان در مناصب مدیریتی ذیل ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری باعث شده است که چالش جدیدی برای افشانی در سمت شهرداری تهران ایجاد شود. برخی رسانه‌ها افشانی را بازنشسته می‌دانند و این در حالی است که شهردار تهران در نشست خبری اخیرش، خود را از شمول این قانون خارج می‌داند. همزمان در حالی که عده‌ای برای کنار گذاشتن افشانی از ساختمان بهشت در حال کند و کاو شرایط وی هستند، برخی دیگر نیز در تلاشند به هر شکل ممکن راهکاری قطعی برای باقی ماندن افشانی بر شهرداری تهران بیابند. قطعا ابعاد این که حضور افشانی در سمت شهرداری پایتخت با توجه به قانون جدید از نظر قانونی دچار مانع و یا بلامانع است، در روزهای آینده روشن خواهد شد. نکته این جا است که از یک سو باید دریافت که علت مانور رسانه‌ای و شانتاژ خبری برخی مبنی بر الزام کنار گذاشتن افشانی از شهرداری تهران با چه قصد و نیتی انجام می‌شود و از سوی دیگر باید دریافت که کنار رفتن افشانی از شهرداری چه عواقب و آثار سوئی بر پایتخت خواهد داشت.
درباره علت مانورهای رسانه‌ای باید به نیت‌خوانی جریان‌های سیاسی از کنار رفتن افشانی توجه کرد. طبیعتا جریان حامی فسادها و تخلفات شهرداری دوره گذشته که با رفتار شفاف‌سازی و ضدفساد نجفی نیز مشکل داشتند، بخشی از جریان‌های سیاسی حامی کنار گذاشتن افشانی را تشکیل می‌دهند. بخشی دیگر از این جریان‌های سیاسی، تندروهای اصولگرایی هستند که زمانی با استاندار شدن افشانی در استان فارس نیز علم مخالفت برداشته بودند و حضور وی به عنوان یک نیروی اصلاح‌طلب را در هیچ مدیریتی بر نمی‌تابند. در این میان جمعی از اصلاح‌طلبان نیز هستند که به دور از مصالح مردم و حتی جناح سیاسی، به دنبال سهم‌خواهی از بهشت هستند و می‌خواهند نیرویی نزدیک به خود را بر صندلی شهرداری پایتخت ببینند. نیت هر یک از این دسته‌ها، در صورت تحقق به هر حال به ضرر تهران و پایتخت‌نشینان است. تهران شهری نیست که چه به لحاظ جایگاه پایتخت بودن و چه از نظر ویژگی‌های وسعت و جمعیت، با مدیریتی بی‌ثبات و متزلزل به سامان برسد. در شرایطی که از اولین زمزمه‌های کناره‌گیری نجفی از شهرداری تهران در سال گذشته این تزلزل شروع شد و در نهایت در ابتدای امسال با کنار رفتن شهردار و تکرار چالش انتخاب شهردار جدید به اوج خود رسید، حالا دو ماهی است که ساختمان خیابان بهشت روی آرامش را به خود دیده است. به عنوان مثال می‌توان مشاهده کرد که اعتراض‌ها به انتصاب‌های عجیب و غریب کمتر به چشم می‌خورد و عملکرد شهرداری نکته تنش‌زای خاصی را تجربه نکرده است. در نتیجه به مصلحت تهران و اهالی‌اش است که افشانی همچنان بر صندلی شهرداری بماند. این جا موضوع حمایت از فرد مطرح نیست، بلکه مدیریت شهر پر از آسیب تهران در شرایط بحران زده امروز نیاز به ثبات مدیریت دارد و تا زمانی که مدیریتی که اتفاقا تازه بر مسند کار نشسته، هیچ گونه نقطه تاریکی در کارنامه‌اش ثبت نکرده است، می‌توان از حضورش حمایت کرد. همین مصلحت است که ایجاب می‌کند حتی در صورتی که اثبات شود حضور افشانی بر صندلی شهرداری تهران خلاف اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان باشد و شهردار در شمول این قانون قرار گیرد، در رایزنی با رهبر انقلاب، زمینه استثنا شدن وی با حکم رهبری فراهم شده یا چاره دیگری برای آن اندیشیده شود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور خارجه در همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور با بخش خصوصی : دیروز اخبار ضد ونقیضی درباره اقدام به خروج غیر قانونی شهرام جزایری از مرز بازرگان منتشر شد محمد هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با «ابتکار»: صدا و سیما دیگر نقش رسانه ملی و آثار رسانه ملی را ندارد محمد صادق جنان صفت بازار ناآرام ارز و احتمال استعفای دولت «ابتکار» از عواقب احتمالی کنار گذاشته شدن ناگهانی 1200 مدیر بازنشسته گزارش می دهد «ابتکار» از آمادگی های ایران در برابر تحریم‌های 13 مرداد آمریکا گزارش می‌دهد «باطل السحر» همبستگی در برابر تحریم‌های خارجی « ابتکار» شروع مجدد جدال لفظی میان ترکیه و آمریکا را بررسی می‌کند حرکت پاندولی آنکارا در سیاست خارجی نقش دست‌های پشت پرده در بازار آشفته اقتصادی چیست؟ از کودتای اقتصادی تا براندازی سیاسی حاشیه های حمید هیراد تمام نمی شود ایرادهای هیراد! تغییرات عجیب میراث‌فرهنگی اصفهان در آثار تاریخی نصف جهان ادامه دارد اولین حوض فرنگی ایران قربانی چوگان در نقش جهان ثبات «بهشت» و مصلحت پایتخت تا ثُریّا کى رود دیوار کج؟