اولین دادگاه پرونده تحقیقات بازپرس ویژه برگزار می‌شود منفورت؛ نخستین محک جدی مالر

روح‌اله نخعی‪-‬ سه‌شنبه، فرایند برگزاری اولین دادگاه تحقیقات بازپرس ویژه، رابرت مالر روی ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، با حضور پل منفورت، رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ به عنوان خوانده، آغاز می‌شود. این دادگاه که به تبادلات مالی منفورت می‌پردازد، جدی‌ترین فرصت است برای آن که مشخص شود، بازرسان تیم مالر، تا چه حد به اقدامات مالی، تجاری و کاری ترامپ و نزدیکانش
ورود کرده‌اند.
این دادگاه، ماجرای تحقیقات مالر به جدی‌ترین روزهای خود می‌رساند. شاید از همین روست که در روزهای گذشته، شدیدترین حملات از سمت ترامپ به سمت تیم مالر به راه افتاده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که مهم‌ترین سوژه این تحقیقات است، معمولاً در توییتر به مخالفان و چهره‌هایی که تهدیدی برای او محسوب شوند حمله می‌کند، اما در آخرین نمونه این حملات، شخص مالر را به طور خاص هدف قرار داد. از طرف دیگر، تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره، طرحی برای استیضاح معاون وزیر دادگستری در مجلس نمایندگان مطرح کردند که هر چند رای و پیگیری کافی برای ادامه راه با خود ندارد، پیامی از وجود اراده سیاسی در مجلس، جهت صف‌آرایی علیه مالر است. توضیح اینکه با توجه به کنارکشیدن شخص وزیر دادگستری به دلیل تضاد منافع، از پرونده مالر، راد روزنستین، معاون وزیر تصمیم‌گیرنده اصلی به عنوان مافوق مالر است و به همین دلیل تحت فشار برای اخراج مالر است. برکناری او توسط هم‌پیمانان ترامپ فرصت را برای جایگزینی‌اش، یادآور تاکتیکی است که یاران نیکسون برای متوقف‌کردن تحقیقات واترگیت به کار بردند: اخراج مقامات، تا وقتی که کسی پیدا شود و حاضر باشد مالر را اخراج کند.


در آخرین اظهارنظر ترامپ در آستانه شروع کار دادگاه، او صراحتاً می‌گوید که حتی اگر تبانی هم اتفاق افتاده باشد، جرمی واقع نشده:‌ «تبانی جرم نیست، اما این مهم نیست چون تبانی در کار نبوده.»
اتهامات و پرونده‌های منفورت
منفورت بابت تعاملات مالی و لابی‌گری‌های غیرقانونی خود برای دولت اوکراین در زمان هم‌پیمانی این دولت با روسیه، به ۲۵ جرم متهم است که اگر در همه آن‌ها مجرم شناخته شود، به طور بالقوه به بالای ۳۰۰ سال زندان محکوم خواهد شد. این جرائم در دو دادگاه در تابستان امسال بررسی می‌شوند: یکی در دادگاه ویرجینیا و دیگری در واشنگتن‌دی‌سی. پرونده منفورت منحصر به دوران ریاست او بر کارزار انتخابات ترامپ نیست و اقدامات او پیش از برعهده‌گرفتن این سمت و پس از خروج از کارزار نیز در پرونده بررسی شده اند.
پرونده منفورت در ویرجینیا با ۱۸ اتهام بررسی می‌شود که کلاه‌برداری بانکی، فرار مالیاتی و دیگر جرائم مالی در میان آنهاست. منفورت در این اتهامات ادعای بی‌گناهی دارد. پیش‌بینی می‌شود این دادگاه سه هفته به طول بیانجامد. روز سه‌شنبه فرایند انتخاب اعضای هیئت منصفه کلید خواهد خورد و احتمالاً در همین هفته، جلسات دادگاه آغاز می‌شوند.
در واشنگتن‌دی‌سی که در ماه سپتامبر (اواخر تابستان) منفورت را در دادگاه خواهد داشت، ۷ اتهام در پرونده او بررسی می‌شود که اتهاماتی نزدیک‌تر به صحنه سیاسی است. در این فهرست، لابی‌گری برای نهادهای خارجی، پول‌شویی و اطاله دادرسی قرار دارند. در این دادگاه نیز منفورت با ادعای بی‌گناهی وارد می‌شود.
دادستان‌های این پرونده گفته اند، تبانی احتمالی بین کارزار ترامپ و روسیه در این دادگاه مطرح نخواهد شد، اما ناظران احتمال پیش‌کشیده‌شدن این مسئله را رد نمی‌کنند.
دادستان‌ها حدود ۳۰ شاهد برای شهادت علیه مالر در دادگاه آماده دارند که پنج نفر از آنها بابت حضور در دادگاه مصونیت محدود گرفته‌اند. مهم‌ترین فرد در این میان، ریک گیتس، معاون سابق منفورت است. او خود به عنوان شریک جرم در پرونده‌های منفورت متهم بود؛‌ اما تیم مالر بعد از اینکه گیتس جرم خود را پذیرفت و حاضر به همکاری با بازجویان شد، پرونده علیه او را متوقف کردند.
وکلای منفورت با حکم دادگاه اجازه اظهارنظر علنی درباره مسائل حقوقی پرونده منفورت را ندارند.
منفورت پیشتر در دادگاه‌های محلی هم با محکومیت‌هایی مواجه شده که بابت آن‌ها تقاضای تجدیدنظر داده اما فعلا در زندان به سر می‌برد و درخواست او برای آزادی موقت هم رد شده است. سال گذشته در همین ماه، مقامات فدرال با ورود به آپارتمان منفورت با حکم دادگاه اسناد بانکی و دیگر اسناد و پرونده‌ها را به همراه چند هارد کامپیوتر و یک ساعت چندهزاردلاری ضبط کردند.