ولی‌الله شجاع پوریان فواد در قلب مردم خوزستان

خبر درگذشت شادروان فواد کریمی نماینده ادوار اول و دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان اهواز تلخ و تالم‌آمیز بود. فواد کریمی، از شخصیت‌های محبوب و مقبول خطه جنوب کشور به‌ویژه خوزستان بود که در عرصه‌های مهمی چون مبارزات پیش از انقلاب، دفاع مقدس و سایر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نقش موثر خود را به شایستگی ایفا کرد. وی از پیشکسوتان و مبارزین انقلاب و مقلدین امام‌خمینی‌(ره) بود و همه تلاش خود را برای افزایش دانش و بینش مردم به‌ویژه اهالی جنوب به کار بست. از خصایص برجسته فواد کریمی آشنایی و شناخت بالای ایشان از جریان‌های سیاسی و طیف‌های فکری موثر در پیروزی انقلاب بود و اگرچه خود قائل به اندیشه امام خمینی و تز حکومت اسلامی بود، اما از تعامل و همفکری با سایر تفکرات از جمله هواداران دکتر شریعتی، ملی، مذهبی و گروه‌های فکری زمان خود دریغ نمی‌کرد و از دانش آنها بهره‌برداری می‌کرد.
همین روحیه تعامل و بلندنظری در کنار روحیه مردم‌داری، ساده‌زیستی و انگیزه حمایت از مستضعفان و محرومان باعث شد فواد کریمی در دو دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی منتخب مردم اهواز شود و حضوری کارآمد و پررنگ در آن مجالس داشته باشد. مجلس اول به دلیل حضور جریان‌های فکری مختلف، مجلسی قوی و پویا بود که در این میان فواد کریمی به دلیل داشتن توان کارشناسی و سخنوری و روحیه مسئولیت‌پذیری، نماینده‌ای کوشا و پیگیر بود که با نطق‌های کوبنده و پرمغز خود در کانون اتفاقات و رویدادهای آن روزگار بود. او شعار حمایت از محرومین و مستضعفان را در عمل با طرح بخش تعاون، تاسیس وزارت تعاون و حمایت از بخش‌های تعاونی عملیاتی کرد و به پاس دستاوردهای ارزنده او در این حوزه موفق به اخذ نشان «تعاون‌یار» در سال 1393 از خانه تعاون گران شد.
فواد کریمی پس از پایان دو دوره نمایندگی خود با حضور مستمر در حوزه‌های اقتصادی و تعاونی تجارب خود را در اختیار نسل جوان گذاشت، در سال‌های پس از نمایندگی گرچه در سطوح کلان مدیریتی کمتر وارد شد، اما به عنوان مهره‌ای موثر و پیگیر در خطه جنوب به دنبال محرومیت‌زدایی و استیفای حقوق مردم نجیب خوزستان بود. آشنایی و تعامل کریمی با شخصیت‌های عالی‌رتبه کشور باعث شده بود حتی با وجود سه دهه دوری نسبی از فعالیت رسمی سیاسی و مدیریتی، همچنان محل رجوع مردم برای پیگیری و رفع مشکلات آنان باشد. دلسوزی او نسبت به آرمان‌های انقلاب و مکتب اسلام در کنار مردم‌دوستی‌ و دلسوزی‌اش نسبت به مردم و کشور از او شخصیتی متنفذ و مقبول در میان حاکمیت و مردم ساخت و البته به رغم تاکید بر دفاع از اسلام و انقلاب، از ارائه نقد در مسیر اصلاح و بهبود مسائل کشور غافل نبود. فواد کریمی از معدود نمایندگانی بود که با توجه به اینکه حوزه نمایندگی او سال‌های سال منطقه جنگی و تحت بمباران‌ها و موشک‌زنی‌های رژیم بعث عراق بود، همواره مددکار و دلسوز جنگ‌زدگان و روحیه‌بخش رزمندگان اسلام بود. در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از استقرار دولت تدبیر و امید کریمی به واسطه آشنایی با بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در پیگیری مسائل و مشکلات مردم منطقه جنوب فعال بود و تلاش داشت از این ارتباط جهت پیگیری منافع عمومی استفاده کند. درگذشت این شخصیت محبوب که مردمی بود، مردمی ماند، برای منطقه خوزستان ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر است، به یقین معرفی منش و روش شخصیتی فواد و آشنایی نسل جوان با اندیشه‌ها و رویکردهای این شخصیت فرهیخته، الگویی موفق و قابل اتکا در یاد و خاطر این نسل برجای خواهد گذاشت.
سایر اخبار این روزنامه
برای سالمرگ هانس کریستین آندرسن، شاعر و نویسنده دانمارکی که ادبیات کودک را تحت تاثیر قرار داد پاسخ «علی مطهری» به نامه فرمانده سپاه پاسداران در جواب به رئیس جمهور آمریکا و نهی او از دخالت نظامیان در سیاست «همدلی» از افزایش روند روبه‌رشد فقر مطلق در کشور گزارش می‌دهد تله فقر گزارش «همدلی» از ویرانگرشدن نرخ اجاره‌بها در تهران به اجاره‌ها ایست بدهید چند روز دیگر تکلیف رژیم حقوقی دریای شمال ایران در آستانه مشخص می‌شود «خزر» را از دست ندهیم اقتصاد ایران به کجا می‌رود و چرا باید تحت تاثیر هجوم شاخص‌ها گرفتار تب و لرز شود؟ امیر محبیان: پذیرش پیشنهاد ترامپ در این شرایط شدیدا مضر است پای صحبت «آراس رجبی» و «معصومه رشیدنیا» زوج نوازنده‌ای که در دل مشکلات امیدوار فرداها هستند؛ ولی‌الله شجاع پوریان فواد در قلب مردم خوزستان آب و حیات در مریخ یا خشکی و مرگ در زمین؟ عضو هیات مدیره کانون عالی شوراها: دائماً برای وزارت کار مسئله‌سازی می‌کنند