ترامپ- ظريف؛ مذاكره توئيتي!

آرمان- مطهره شفیعی: «مذاکره آمریکا و ایران» پیشنهادی بود که چند روز قبل از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شد؛ پیشنهادی که با واکنش‌های مختلف مسئولان کشورهای مختلف و حتی خود آمریکا مواجه شد، چرا که جهان بارها شاهد بدعهدی و رفتارهای غیرمتعارف ترامپ بوده است. بنابراین ارائه علنی چنین طرحی به سادگی قابل تحلیل نبود. از سوی دیگر ترامپ به خوبی می‌دانست مذاکراتی با ایران در موضوعاتی مانند برجام صورت گرفته پس تابویی وجود ندارد که او بخواهد با شکستن آن، خود را قهرمان نشان دهد.
سومین درخواست ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا تا قبل از پنجشنبه 2 بار این موضوع را مطرح کرد و پاسخ رسمی از سوی ایران دریافت نکرد. بنابراین روز پنجشنبه برای سومین بار بود که موضوع را چنین یادآور شد: «امیدوارم همه چیز بین ما و ایران خوب شود.» اما این بار موضوع با قبل فرق داشت چنانکه پیش از بیان این جمله بر آنچه تاکید کرد که موجب بی‌اعتمادی جهان به تعهدات آمریکا شده بود یعنی خروج از برجام. ترامپ روز پنجشنبه اعتراف کرد: «من آمریکا را از توافق هسته‌ای وحشتناک، هزینه‌زا و ناکارآمد با ایران خارج کردم» و البته در عین حال گفت:‌ «آنها اکنون نسبت به چهار ماه پیش، کشور بسیار متفاوتی هستند». این ادعا قابل تامل است، چرا که همگان ترامپ را غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند و سیاست‌های ایران تغییری نکرده است.
موضع ظریف


وزیر امورخارجه کشورمان روز پنجشنبه در خصوص احتمال دیدار با وزیر امورخارجه آمریکا در سنگاپور، تاکید کرد: هیچ برنامه‌ای برای دیدار با مایک پمپئو در حاشیه این اجلاس وجود ندارد و قرار نیست دیداری باشد. دیدار با آمریکا کم نداشتیم، شاید دوسال بیشترین دیدار را با آمریکایی‌ها داشتیم، اما دولت کنونی نشان داده که به تعهدات خود پایبند نیست و دیدار برای دیدار معنا ندارد و آمریکایی‌ها باید نشان دهند که دیدار‌ها به توافقی منجر می‌شود که این توافق‌ها رعایت می‌شود. محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: بنابراین بی‌اعتمادی نسبت به تعهد آمریکا واقعیتی است که نه فقط در ایران بلکه درهمه دنیا وجود دارد و نکته دوم این است که اعتیاد آمریکا به تحریم است. آمریکا امروز دو وزیر یک کشور متحد خود در ناتو را تحریم کرده که دخالت در امور داخلی این کشور است و نشان دهنده این واقعیت است که دولت کنونی آمریکا هیچ حدودی برای سیاست‌های غیرقانونی خود و اعتیاد به تحریم نمی‌شناسد. وی تاکید کرد: همه دنیا به این نتیجه باید برسند که باید برخورد جمعی با این گونه سیاست‌ها انجام شود. وزیر امورخارجه با بیان اینکه در شرایطی هستیم که حتی متحدان آمریکا نمی‌توانند به تعهدات آمریکا اعتماد کنند، اظهار داشت: خروج آمریکا از پیمان‌های پاریس، نفتا و تی‌پی‌پی، همه اینها مجموعا شرایطی را ایجاد کرده که بیانگر این موضوع است که آمریکا باید این آمادگی را داشته باشد که اولا براساس احترام گفت‌وگو کند و ثانیا اینکه فشار و گفت‌وگو دو عنصر غیرقابل جمع هستند. وی در پایان گفت: آمریکا باید یکی را انتخاب کند و باید نشان دهد که به نتیجه گفت‌وگو پایبند است، اما تاکنون نشان داده که به نتایج پایبند نیست؛ بنابراین اینها موانع عمده‌ای است که بیانگر آن است که اظهارات اخیر آمریکا بیشتر شبیه یک نمایش تبلیغاتی بوده تا یک حرکت سیاسی باشد.
اعتراف آمریکا به اهمیت تهران
العربی‌الجدید نوشت: «پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا در مورد آمادگی‌اش برای مذاکره غیر مشروط با ایران، سوالات متعددی را در مورد زمان‌بندی این پیشنهاد و هدف از آن، به‌ویژه در سایه تحولات منطقه، مطرح می‌کند. با توجه به طبیعت پیچیده سیاست‌گذاری‌ها در آمریکا، طرح این پیشنهاد در زمان حاضر، منعکس کننده تغییری در نحوه برخورد دولت آمریکا با ایران پس از خروج ترامپ از برجام است. این دولت به خوبی می‌داند که هزینه سیاسی، امنیتی و انسانی عملیات نظامی، علیه تهران بسیار زیاد است و می‌تواند تمام منطقه را شعله‌ور کند.» این رسانه در ادامه می‌نویسد: «مبالغه نکرده‌ایم اگر بگوییم این پیشنهاد به نوعی نشان دهنده اقرار و اعتراف آمریکا به اهمیت تهران در معادلات نفوذ و قدرت در منطقه و نیز موفقیت نظام ایران و تشکیلات مختلف آن در مهار فشارهای اقتصادی و سیاسی است که از سوی ایالات متحده بر آن وارد می‌شود. در واقع ایران تحت تاثیر این فشارها حاشیه‌ای را برای مانور خود فراهم کرده است که از آن برای مقابله با دشمنانش در منطقه استفاده می‌کند».