سوال«از روحاني؛شايد وقتي‌ديگر»

آرمان- سهیل ثابت: پس از فعل و انفعالات بسیار چهارشنبه گذشته هیأت رئیسه مجلس سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور را اعلام وصول کرد تا پس از 3 مرتبه تلاش ناموفق نمایندگان این بار سوال از رئیس‌جمهور اعلام وصول شود و حسن روحانی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به صحن علنی پارلمان برود. گرچه بسیاری سوال چهارم را تخلف از قانون می‌دانند و خبر از پیگیری قانونی آن می‌دهند، اما گویا نمایندگان بر خواسته خود مصرند. البته بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید معتقد است که احتمال لغو سوال از رئیس‌جمهور وجود دارد، اما مصطفی کواکبیان می‌گوید: «به رئیس‌جمهور پیغام دادیم که با نمایندگان گفت‌وگو کند، اما توجهی به این نامه نشد و نمایندگان به سوال روی آوردند.» باید دید آیا روحانی به بهارستان می‌رود یا در پاستور خبر لغو سوال را دریافت خواهد کرد.
هدف از سوال
درشرایطی که جامعه در تنگناهای بسیار سخت اقتصادی و معیشتی قرار دارد و بدون در نظر گرفتن متغیر‌های موثر بر وضع اقتصادی جامعه؛ دولت را مسئول مستقیم به‌وجود آمدن این شرایط می‌داند انتظار از سایر دستگاه‌ها و نهادها این است که به‌جای تخریب و انتقاد، دولت را کمک کنند تا راهی برای خروج از شرایط فعلی پیدا کند. اینکه دستگاه‌های مختلف فقط از دولت انتقاد کنند با هر ابزاری که دارند بر دولت بتازند و آن را ناکارآمد جلوه دهند، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه مشکلی بر مشکلات دیگر می‌افزاید. البته دولت نیز باید به فکر راه چاره باشد و صرف دست روی دست گذاشتن و سکوت پیشه‌کردن حلال مشکلات نیست. در همین راستا طی ماه‌های گذشته برخی دلواپسان مجلس در مقاطع مختلف با موضوعاتی که غالبا حل یا پاسخ داده شده مثل موسسات مالی و اعتباری یا علل عدم همکاری بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های ایرانی به دنبال طرح سوال از رئیس‌جمهور بوده‌اند. در این راستا تا کنون 3 بار این طرح مطرح شده و در هر3 مورد قبل از اینکه رئیس‌جمهور برای پاسخگویی به صحن مجلس بیاید یا امضاها از حد نصاب افتاده و یا سوالات در کمیسیون مربوطه پاسخ داده شده و نمایندگان از طرح سوال منصرف شده‌اند. حال برای بار چهارم این طرح مطرح شده که به گفته حسینعلی امیری، معاون پارلمانی دولت نمایندگان در کمیسیون‌های مربوطه از پاسخ نمایندگان دولت نسبت به مسائل مطرحه قانع شده و مساله حل شده بوده، اما گویا طراحان سوال برخی انصراف دهندگان را وادار به امضای مجدد کرده‌اند که این حرکتی خلاف قانون است. گویا جریانی می‌خواهد هر طور که شده رئیس‌جمهور را به بهارستان بکشد تا اهداف پشت پرده خود را از این سوال دنبال کند.
مذاکره با لاریجانی


معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری با اشاره به غیر قانونی دانستن سوال از رئیس‌جمهور اظهار داشت: روندی که مجلس در خصوص سوال چهارم از رئیس‌جمهور طی کرده است، برخلاف رویه حقوقی است؛ چراکه زمانی که سوال چهارم از حد نصاب خارج شد، متاسفانه سوال‌کنندگان طریقی را پی گرفتند که بتوانند با انصرافِ انصراف‌دهندگان این حد نصاب را کنار بگذارند و سوال را به اعلام وصول بکشانند. جواد هروی گفت: سوال حق مجلس است و شکی در این نیست، اما آنچه که در این مورد صورت گرفته کار غیرحقوقی و حتی خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است. ما در سوال‌های اول تا سوم هیچ اعتراضی نداشتیم، اما سوال چهارم از این جهت برای ما غیرقابل پذیرش است و ابهام دارد که برخلاف رویه سوالات گذشته، کسانی که انصراف دادند مجددا به انصراف دوباره اقدام کردند و این کار، کار درستی نیست. وی در خصوص اقدام معاونت پارلمانی در این خصوص ظهار کرد: آنچه که در این مقطع انجام خواهیم داد این است که با مجلس و ریاست محترم مذاکراتی صورت بگیرد تا ببینیم در نهایت چه اقدامات دیگری را باید انجام دهیم. هروی در توضیح این صحبت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که در پس سوال از رئیس‌جمهور اهداف سیاسی دنبال می‌شود، تاکید کرد: اصل سوال از رئیس‌جمهور بازگشت می‌کند به سوال از اعضای هیات دولتی که زمینه سوال به آنها واگذار شده و مجلس در هر زمینه‌ای که سوال دارد مثل اقتصاد یا آموزش یا هر موضوع دیگری باید وزیر مربوطه را زیر سوال ببرد؛ ما نمی‌توانیم سوال‌ها را به گونه‌ای مطرح کنیم که شخص رئیس‌جمهور پاسخگوی همه سوال‌هایی باشد که پرسیده می‌شود.
احتمال لغو سوال
سخنگوی فراکسیون امید در خصوص وضعیت پیش آمده در کشور اظهار داشت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید سرمنشأ مشکلات فعلی کشور روحانی است، همه به اندازه سهم خود در قدرت و حکومت و در مشکلات سهم دارند، هر ۳ قوه مقصر هستند. ایلنا نوشت، بهرام پارسایی گفت: درحال حاضر سوال از رئیس‌جمهور نتیجه خاصی نخواهد داشت و تا زمانی که برنامه‌ای منظم و مشخص برای اقدامات خود نداشته باشیم، این اقدامات فایده‌ای ندارد. نماینده شیراز در مجلس تصریح کرد: علاوه براین معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در خصوص طرح سوال از آقای روحانی گفتند که این اقدام غیرقانونی است، به همین دلیل امکان دارد برخی نمایندگان امضاهای خود را پس بگیرند و اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور تغییر پیدا کند.
بی‌توجهی به پیغام نمایندگان
یک عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور ابراز کرد: در سوال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهوری نباید مرض‌های شخصی و اهداف جناحی وجود داشته باشد. ایسنا نوشت، مصطفی کواکبیان درباره انصراف برخی از نمایندگان از این سوال و پشیمان شدن آنها از انصرافشان، گفت: ابتدا باید ببینیم نمایندگانی که از پرسش از رئیس‌جمهوری انصراف دادند، چرا این کار را کردند و اصلا چرا ابتدا زیر این طرح را امضا کردند و بعدا انصراف دادند. وی با تاکید بر اینکه «پرسش حق مجلس است»، افزود: سوال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهوری باید برای حل مشکلات مردم بوده و واقعا جنبه‌ای ملی داشته باشد. این عضو فراکسیون امید مجلس عنوان کرد: دو ماه پیش به رئیس‌جمهوری پیغام دادیم و به ایشان گفتیم که شما خود مجلسی بوده‌اید، به مجلس بیایید و با نمایندگان گفت‌وگو کنید و شبهات را برطرف کنید، اما کمتر توجهی به این پیغام شد، من نیز دوست نداشتم که کار به طرح سوال از رئیس‌جمهوری برسد، اما با این وجود فکر نمی‌کنم که بعد از پاسخ‌های روحانی بیشتر از دو سوم نمایندگان از این پاسخ‌ها رضایت نداشته باشند.