چامسکی: ترامپ رئیس جمهوری خودشیفته و درحال فروپاشی است

نوآم چامسکی اندیشمند برجسته و صاحب نظر امریکایی در گفت‌و‌گو با نشریه "فارن پالیسی" دونالد ترامپ را رئیس جمهوری خودشیفته و درحال فروپاشی دانست.
چامسکی در دانشگاه آریزونا پاسخگوی پرسش‌های این نشریه آمریکایی بود و در مورد احتمال پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا و تاثیر آن بر نرم شدن موضع واشنگتن در قبال مسئله فلسطین و ایران گفت: پیش‌بینی این مسئله بسیار دشوار است. تنفر از ایران چنان در بخشی از فرهنگ معاصر آمریکا ریشه دوانده که از بین بردن آن بسیار دشوار خواهد بود. نگاهی به روزنامه امروز نیویورک تایمز بیاندازید. خبر اصلی آن در مورد خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران است. در تیتر خبر آمده که ترامپ معتقد است اعمال مجدد تحریم هاتولید تسلیحات ایران را قطع کرده وجلوی سرکوب و مداخله درخاورمیانه را می‌گیرد.آیا ترامپ چنین فکر می‌کند؟ شاید نه. این ادعا حقیقت دارد؟ ذره‌ای حقیقت ندارد. ما سرکوبگرترین حکومت‌های خاورمیانه را حمایت می‌کنیم.درقیاس با عربستان، ایران شبیه نروژ است. ما از اقدام‌های عربستان سعودی و امارات در یمن حمایت می‌کنیم که بدتر از هر چیز است.
چامسکی مسیحیان انجیلی آمریکا را قویترین حامیان اسرائیل خواند که در عین حال ضد یهودترین گروه در طول تاریخ هستند. چامسکی افزود: حتی هیتلر هم نگفت که تمامی یهودیان باید به فنای ابدی روند.
چامسکی در تشریح دلایل "تنفر و انزجار کینه توزانه" دولتمردان آمریکایی از ایران گفت:در سال 1979 ایران به سوی استقلال گام برداشت و بدتر از آن ظالم و حاکم تحمیلی حافظ منافع آمریکا را سرنگون کردند.(دولتمردان آمریکایی) ایران را فراموش نمی‌کنند.در واقع بلافاصله پس از انقلاب، آمریکا شروع به حمایت از حمله ویرانگر عراق به ایران کرد.


چامسکی با اشاره به حمایت همه جانبه از حملات شیمیایی مرگبار عراق علیه ایران و مخالفان گفت:درواقع آمریکا در روزهای پایانی جنگ با بستن خلیج فارس به روی ایران پیروزی را نصیب عراق کرد.
مصاحبه گر فارن پالیسی پرسید: پس می‌شود گفت که ما در جریان جنگ ایران و عراق با ایران وارد جنگ شدیم؟
چامسکی پاسخ داد: ما واقعا وارد جنگ با ایران نشدیم چون دولتمردان آمریکاییآنقدر احمق نیستند که به ایران نیرو اعزام کنند.اگر بخواهند که حمله کنند، از راه دور ایران را بمباران می‌کنند و از خلیج (فارس) موشک پرتاب می‌کنند.
چامسکی دونالد ترامپ و سیاست‌هایش را انحراف از معیارهای سیاسی پیشین خواند و گفت که ترامپ هیچ اهمیتی به اعمال خود، مسائل ژئواستراتژیک، تخریب اقتصاد جهانی و تضعیف ناتو نمی‌دهد.
چامسکی افزود: ترامپ فقط به خودش اهمیت می‌دهد و اعمالش از روز تحلیف تاکنون نشان می‌دهد که یک فرد خودشیفته قدرت پرست است که می‌خواهد همیشه در صدر باشد. خود را در هر زمینه‌ای موفق می‌داند و به خوبی طرفداران پرشورش را کنترل می‌کند. او به خوبی می‌داند که چگونه مردم خشمگین را دنباله رو خود نگاه دارد. مثلا قرار بود که در زمان اوباما دستمزدها افزایش یابد و از زمانی که ترامپ بر سر کار آمده دستمزدهای واقعی کاهش یافته است. با این حال ترامپ توانسته طرفدارانش را همسو با خود نگاه دارد. حامیانش به او احترام می‌گذارند و او نیز با کارهای عجیب و غریب خود گویی که از مردم دفاع می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات تصمیم مهم دولت برای بازگشت ارز پتروشیمی‌ها خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) روسیه: آمریکا، انگلیس و فرانسه آماده حمله به سوریه می‌شوند یک روزنامه صهیونیستی فاش کرد: اسرائیل در مانور دریایی با کشورهای اسلامی شرکت کرد! پشت پرده جنجال ضدایرانی ترامپ رسانه‌های مغرب:خدمت رسانی سعودی به حجاج ما فاجعه بار بود چامسکی: ترامپ رئیس جمهوری خودشیفته و درحال فروپاشی است چه کسی طناب استیضاح را بر گردن ترامپ می‌اندازد؟ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور: فولاد مبارکه صنعت سبز است مروری بر جریان انحرافی تجمع فیضیه و حواشی آن تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) وزیر بهداشت کارگروه رفع مشکل واردات دارو تشکیل داد واکنش ناجا به ماجرای درگیری راننده لندکروز با مامور پلیس شرایط و نحوه ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان کشوری برگزاری اولین جشنواره فعالان عرصه «دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)