گرانی خودروی معروف ایرانی تا 40 میلیون تومان موجب شکل گیری همزمان حیرت و طنز در جامعه شد

افسانه یک مشتی‌ممدلی به نام پراید
همدلی| فاطمه آقایی‌فرد: چند وقتی است که در بازارهای پایتخت اتفاقات عجیبی می‌افتد که یک کشور که نه، انگار حتی یک دنیا را هم غافلگیر می‌کند. از ارز، سکه، طلا، محصولات خوراکی یا مسکن که بگذریم، این‌روزها خبرهای عجیب‌تری از بازار خودرو به گوش می‌رسد. مثلا همین دیروز دوباره قرعه گرانی به نام پراید افتاد. تنها 16 روز از رسیدن قیمت پراید به 30 میلیون تومان گذشته بود که از بازار خبر رسید که قیمت این محصول به مرز 40 میلیون تومان رسیده است.
اما چه کسی باور می‌کرد که پراید، یک‌روزی از قیمت 6 میلیون و 900 هزار تومان، به کانال 40 میلیون تومانی پا می‌گذارد. انگار همین دیروز بود که می‌گفتند قیمت همه خودروهای داخلی دو تا سه برابر رشد کرده و تنها خودرویی که در بازار با قیمت کمتر از 10 میلیون تومان بفروش می‌رسد، همین پراید ناقابل است.
سال 84، یعنی درست وقتی که خبرها از افزایش بی‌سابقه قیمت خودروهای داخلی، حکایت می‎‌کردند، اتفاق تلخ بازار، تورم 200 تا 300 درصدی خودروهای داخلی بود، آن‌‎روزها تنها پراید بود که از مهلکه گرانی‌ها جان سالم به در برده بود و همچنان با نرخ کمتر از 10 میلیون تومان به‌فروش می‌رفت. شاید آن‌روزها اگر خودرو معیاری برای سنجش وضعیت اقتصادی مردم بود، حداقل هر پراید سواری را می‌توانستیم جزئی از دهک‌های ضعیف جامعه طبقه‌بندی ‌کنیم. درست برعکس حالا، که هر کسی که این محصول را از شرکت سایپا به صورت صفر و کارنکرده خریداری کرده، به‌نظر می‌رسد که از سطح رفاه مناسبی برخوردار است. اما کسی چه می‌داند، شاید هم آنقدر هزینه‌های زندگی بر او فشار آورده که حتی اگر خودش هم نخواهد، به ناچار همه سرمایه زندگی خود را صرف خرید خودرویی کرده تا با مسافرکشی از پس هزینه‌های سخت این‌روزها برآید.


هر چه که هست، هنوز گرد و خاک گرانی‌های مرداد ماهی پراید نخوابیده بود، که این خودرو طی حدود 16 روز 10 میلیون دیگر هم رشد کرد و خود را به کانال چهل میلیون تومانی رسانید. به‌نظر می‌رسد که طنزی تلخ و وحشتناک در بازار خودرو در جریان است. اما ای‌کاش که انحصارگران بازار خودرو قبل از اینکه به فکر افزایش قیمت اتومبیل‌های خود بودند، به این سوال مهم پاسخ می‌دادند که بر مبنای کدام یک از استانداردهای جهانی و با کدام یک از آپشن‌ها و امکانات مشابه با خودروهای خارجی، قیمت محصولات خود را این‌چنین افزایش داده‌اند. به راستی پراید بر اساس کسب کدام یک از استانداردهای خودرو در جهان تا این اندازه اجازه افزایش قیمت را به خود داده و این‌چنین در صدر اخبار رسانه‌ها جا باز کرده است؟ مگر فردی که پراید را با قیمت حدود 7 میلیون تومان در سال 84 خریداری کرده، از چه امکانات و استانداردهای ایمنی برخوردار نبوده که حالا کسی که 40 میلیون تومان بابت خرید پراید پرداخت کرده، می‌تواند از آن‌ امکانات استفاده کند؟
خبرهای عجیب از بازار خودرو
هنوز کسی با قیمت 30 میلیون تومانی این محصول سایپا کنار نیامده بود که ساز گرانی دوباره کوک شد و پراید را که تا پارسال با قیمت 21 میلیون و 500 هزار تومان فرخته می‌شد تا دو برابر گرانتر کرد. یکی از نکته‌های عجیبی که در میان اخبار بیشتر از همه جلب توجه می‌کرد، افزایش 5 میلیون تومانی قیمت پراید نسبت به چند روز گذشته بود.
این‌خبرها در حالی به گوش می‌رسید که در هفته‌های گذشته وقتی خبر حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو به گوش رسید و زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری قیمت خودرو به حاشیه بازار، شنیده می‌شد، برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که با کنار رفتن شورای رقابت حتما قیمت این محصول از مرز 40 میلیون تومان هم می‌گذرد. اگرچه در کمتر از دو هفته گذشته و با اعلام این پیش‌بینی‌ها کسی بهایی به این اخبار نمی‌داد و همچون سوژه طنزی به این اظهارنظرها نگاه می‌شد، اما بنظر می‌رسد که این گونه اتفاقات در بازار خودرو اصلا عجیب نیستند و باید منتظر خبرهایی عجیب تری نیز بود.
بازار خودرو از سال 82 تا به امروز
این‌روزها و در شرایطی که حال و روز اقتصاد خوب نیست و هر روز خبر جدیدی از گرانی محصولات به گوش می‌رسد، گرانی پراید علاوه بر اینکه طنز گونه به گوش می‌رسد، برای بسیاری از مردم آزاردهنده نیز است. بد نیست به سال‌های گذشته بازگردیم و اتفاقاتی را که در دوره دولت‌های نهم و دهم در بازار خودرو افتاده است را مرور کنیم تا شاید به عمق فاجعه این گرانی‌ها بیشتر پی ببریم. خبرهای زیادی در آرشیو رسانه‌ها درباره گرانی‌های خودرو ثبت شده است. اما انگار امسال این اخبار با رفتن پراید در صدر گرانی‎‌ها قابل‌توجه‌تر هستند. نگاهی به گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که در دولت‌های گذشته نیز اتفاقاتی از این دست افتاده بوده است، اما نه مثل حالا که خبر گرانی‌ها به پراید هم رسیده است. اگر در سال‌های گذشته کارشناسان، معتقد بودند که تورم خودروهای داخلی در سال‌های 84 تا 92 بیشتر از حالا بوده، از این به بعد حتما نظراتشان تغییر خواهد کرد و سال 97 را در اوج این‌گرانی‌ها جای خواهند داد. اگرچه در گذشته نیز برخی معتقد بودند که تورم در دولت یازدهم بیشتر بوده است اما حالا شاید دیگر با اطمینان بر این گفته خود تاکید خواهند کرد.
در زمان فعالیت دولت نهم، اگرچه تنوعی در بازار خودرو وجود نداشت و خودروهای محدودی در دسترس مردم بود، اما قیمت خودروها روندی افزایشی را به خود گرفت تا جایی‌که با ایجاد تنوع در این محصولات همه خودروها به جز پراید به بیش از 10 میلیون تومان رسیدند. در مجموع خودروهایی مانند پراید، پژو ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، سمند، ماکسیما، زانتیا، ورنا و رنو پی کی به عنوان محصولات داخلی در بازار به چشم می‌آمدند که جداول قیمت این خودروها در سال ۸۴ نشان می‌دهد نرخ آنها از سال ۸۴ تا ۹۲ (دولت‌های نهم و دهم) به طور متوسط تورمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد را تجربه کرده است. به‌عبارت بهتر، قیمت انواع خودروهای داخلی از اواسط سال ۸۴ (آغاز ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد) تا اواسط سال ۹۲ (پایان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد)، دو تا بیش از سه برابر رشد را به خود می‌بیند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، چند دلیل عمده برای افزایش قیمت خودرو در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری محمود‌احمدی‌نژاد از سوی کارشناسان برشمرده می‌شود که عبارتند از: «افت شدید تولید»، «بروز مشکلات مالی در صنعت خودرو»، «افزایش نرخ ارز» و «تحریم‌های بین‌المللی» که از سه تای آخر با نام کلی‌تر «رشد هزینه‌های تولید خودرو» یاد می‌شود. البته کارشناسان در حالت کلی تر نیز معتقدند رشد هزینه‌های تولید سبب شد تیراژ خودروها افت کند و با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، قیمت‌ها روندی به شدت صعودی را به خود گرفت که نقش تحریم‌ها از همه پررنگتر است.
در اوایل کار دولت یازدهم؛ یعنی در تابستان سال 92، که قیمت پراید 16 میلیون و 500 هزار تومان بوده است، با گذشت چهار سال به 21 میلیون و 100 هزار تومان رسید؛ این یعنی در فروردین ماه سال گذشته که پراید 21 میلیون تومان بود، بر اساس گزارش‌های منتشر شده 28 درصد تا سال گذشته رشد کرده بود، این در حالی است که در روزهای گرم مرداد امسال این محصول خود را به 30 میلیون تومان رساند و حالا نیز به مرز 40 میلیون تومانی رسیده است. در بازار دیگر خورردوها نیز اتفاقات مشابهی رخ داده است، اما آنچه نظر این گزارش را جلب نموده بود، افزایش قیمت پراید بود که همیشه به عنوان بی‌کیفیت ترین خودروی داخلی مطرح بوده است و حالا توانسته این همه رشد را در کارنامه
خود ثبت کند. هر چه هست خودروهای وارداتی در کنار داخلی‌‎ها به شدت گران شده‌اند اینکه دلایل این گرانی را در افزایش نرخ دلار بدانیم یا مسدود بودن ثبت سفارش خودرو فرقی به حال مردم ندارد. آیا زمان آن نرسیده است که دولت و مجلس به این اتفاقات واکنش نشان بدهند و حداقل جلوی افزایش خودروهای بی‌کیفیت همچون پراید را بگیرند؟
سایر اخبار این روزنامه
همدلی به‌مناسبت طرح پرسش پارلمان از رئیس جمهور، این حق قانونی مجلس را طی ادوار ده‌گانه مجلس بررسی کرد ای کاش نمایندگان مجلس جایگاه خود را فراموش نمی‌کردند تا این‌گونه از سوی رسانه‌هایی که سوتی‌های ما را انتظار‌ می‌کشند، شکار نمی شدند گرانی خودروی معروف ایرانی تا 40 میلیون تومان موجب شکل گیری همزمان حیرت و طنز در جامعه شد «همدلی» شکایت جمهوری اسلامی ایران از دولت آمریکا بر اساس پیمان دو کشور در سال 1955 را بررسی کرد گزارشی از آیین نکوداشت استاد قاسم رفعتی قدردانی از دوست خوب موسیقی ایرانی اسماعیل بخشی، فعال کارگری در گفت‌وگو با «همدلی» مصیبت کارگران و ناکارآمدی دولتی‌ها در هفت‌تپه را تشریح کرد: برای زادروز یوهان ولفگانگ فون گوته معاوضه روح در ابدیت عبور شاگردان معنوی فردید از حوزه ای کاش نمایندگان مجلس جایگاه خود را فراموش نمی‌کردند تا این‌گونه از سوی رسانه‌هایی که سوتی‌های ما را انتظار‌ می‌کشند، شکار نمی شدند تصاویر دو قاضی متخلف منتشر شد حمله پهپاد یمن به فرودگاه بین‌المللی «دبی»