عبور شاگردان معنوی فردید از حوزه

شیرزاد عبداللهی‪-‬ یک نحله فکری با ژست «همه چیزدان» اساس حرفشان ترساندن مردم از اومانیسم و سکولاریسم و به طور کلی علوم انسانی با بافتن حرف‌های بی‌سروته است.
این جریان با درشت‌گویی آلوده به دشنام همه دستاوردهای علوم انسانی را با برچسب فلسفه و علوم غربی مورد حمله قرار می‌دهد. یکی از نمایندگان این جریان افراط‌گرا که منویات سیاسی خود را زیر پوشش دفاع از دین و روحانیت و بازگشت به ریشه‌ها پنهان می‌کند، حوزه‌های علمیه را ریشه سکولاریسم دانسته است. بر خلاف تصور رایج‌، جریان بنیادگرا با پوشش دینی خود محصول دوره مدرن است و بازگشت به ریشه‌ها و سنت تنها یک پوشش ظاهری است. از نظر سیاسی، این جریان قرابت زیادی با جریان‌های سیاسی اروپا بعد از جنگ جهانی اول دارد. همان جریانی که اروپا را به آتش کشید. فیلسوف محبوب این جریان فکری ‌هایدگر است‌، هرچند به گفته فلسفه خوانده‌ها‌، احمد فردید به عنوان پدر معنوی این نحله، مطلب جدی از ‌هایدگر نخوانده بود و افکار پریشانی داشت. سطحی‌نگری‌، طلبکاربودن از عالم و آدم‌، دشنام‌گویی و استفاده از دروغ برای حذف رقیب فکری از ویژگی‌های این جریان است که متاسفانه بعد از انقلاب به یک جریان تاثیرگذار تبدیل شده‌اند. یکی از نمایندگان این جریان فکری (الف – ج ) سال 90 نوشت: «خدا رحمت کند سیدناالاستاد فردید را وقتی فریاد می‌زد این جلال آل‌احمد، چیزی از حرف من نفهمیده و اصطلاح غربزدگی را از من دزدیده و به ابتذال کشیده است.» همین شخص چند سال پیش در مقاله‌ای نوشت:«در شهر مدرن‌، نمادهای مردانه(مانند برج میلاد)‌، در برابر نمادهای زنانه (مانند تونل کردستان یا توحید) می‌ایستند» او با اشاره به اتوبان‌ها و بزرگراه‌هایی که می‌توان با سرعت در میان انبوه اتومبیل‌ها لایی کشید، نوشته بود:«لایی کشیدن در ترافیک خیابان‌ها و لذت حاصل از آن، یک کنش سکشوال است. چنین کنشی شب‌ها در خیابان لذت بیشتری تولید می‌کند!» در همین مقاله‌، ادعا شده بود که فوتبال هم ماهیت سکشوال دارد زیرا:«توپ در درون دروازه جای می‌گیرد یا بازیکنان به هم لایی می‌زنند...» و در ادامه خودروی پژو 206 را محصولی جنسی معرفی کرده بود... تقریبا تمام تراوشات ذهنی برخی از این افراد محصول کنش‌هایی است که در مغزهای متفاوتشان می‌گذرد و ربطی به واقعیت و نگاه متعارف شهروندان ندارد. کسی که برج میلاد را نماد مردانه و تونل رسالت را نماد زنانه می‌داند، باید به روانپزشک معرفی شود. به ذهن چند نفر از تماشاگران فوتبال خطور می‌کند که توپ و دروازه و لایی کشیدن کنش‌های سکسی هستند؟ هر جا که اسم زن و غرب می‌آید رگ‌های گردنشان مثل طناب بیرون می‌زند و آتش و خشم از دهنشان می‌بارد. اما همین آقایان و همفکرانشان از همه نعمات تمدن به قول خودشان منحط و سکولار غربی استفاده می‌کنند. برای سفر به جای اسب و استر و شتر سوار هواپیما می‌شوند. کت و شلوار غربی می‌پوشند‌، در تابستان‌ها زیر کولرگازی دراز می‌کشند. به جای پله سوار آسانسور می‌شوند، در سرمایه‌گذاری از اقتصاددان‌ها مشاوره می‌گیرند. برای تبلیغ نظرات خود از پدیده‌ای بسیار مدرن به نام تلویزیون استفاده می‌کنند، گوشی هوشمند و لپ‌تاپ دارند‌، وقتی مریض می‌شوند به جای پزشک علفی دنبال پزشکان تحصیلکرده غرب می‌گردند. به جای جوشانده‌، قرص و شربت می‌خورند، در همین دانشگاه‌های محصول تمدن غربی به تمدن غربی فحش می‌دهند. به جای روستای سنتی و باصفا داخل شهری مثل تهران زندگی می‌کنند. ازغدی به مراجع قم و نجف و...ایراد می‌گیرد که چرا در حوزه سیاست خارجی و بانکداری و اقتصاد و صد تا مساله اساسی کشور راه حل ارائه نمی‌دهند؟ آقای ازغدی برگشته‌اند سال 57 و آن تصور ساده ومعصومانه که پاسخ کارشناسی همه مسایل را باید از دین گرفت. 40سال گذشت و حکومت‌مردان و دولتمران کم‌کم و به بهای سنگین به این نتیجه رسیدند که باید پاسخ مسایل کشورداری را از کارشناسان رشته‌های مختلف بگیرند. آقای ازغدی که مراجع قم را متهم به سکولاریسم می‌کنند، بگویند افراد مطلوب سیاسی مورد نظر ایشان در این سال ها پاسخ چند تا از 100 تا سوال ایشان را داده‌اند؟ اگر فقط یکی را به عنوان نمونه بگوید قبول است! شاید مشکل اینجا است که امثال ازغدی نسبت دین و سیاست را بد فهمیده‌اند. احتمالا اشکال از مراجع غیرحکومتی نیست، بلکه اشکال از برداشت‌های افراطی ایشان است.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی به‌مناسبت طرح پرسش پارلمان از رئیس جمهور، این حق قانونی مجلس را طی ادوار ده‌گانه مجلس بررسی کرد ای کاش نمایندگان مجلس جایگاه خود را فراموش نمی‌کردند تا این‌گونه از سوی رسانه‌هایی که سوتی‌های ما را انتظار‌ می‌کشند، شکار نمی شدند گرانی خودروی معروف ایرانی تا 40 میلیون تومان موجب شکل گیری همزمان حیرت و طنز در جامعه شد «همدلی» شکایت جمهوری اسلامی ایران از دولت آمریکا بر اساس پیمان دو کشور در سال 1955 را بررسی کرد گزارشی از آیین نکوداشت استاد قاسم رفعتی قدردانی از دوست خوب موسیقی ایرانی اسماعیل بخشی، فعال کارگری در گفت‌وگو با «همدلی» مصیبت کارگران و ناکارآمدی دولتی‌ها در هفت‌تپه را تشریح کرد: برای زادروز یوهان ولفگانگ فون گوته معاوضه روح در ابدیت عبور شاگردان معنوی فردید از حوزه ای کاش نمایندگان مجلس جایگاه خود را فراموش نمی‌کردند تا این‌گونه از سوی رسانه‌هایی که سوتی‌های ما را انتظار‌ می‌کشند، شکار نمی شدند تصاویر دو قاضی متخلف منتشر شد حمله پهپاد یمن به فرودگاه بین‌المللی «دبی»