قاعده وجوب دفع ضرر محتمل

اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند قصد دارند فروش نفت ایران را به صفر برسانند تا جایی که من مطلع هستم و اخبار را مرور می‌کنم چنین کاری غیر ممکن است و ایران قطعا بخشی از نفت خود را که احتمالا بیش از یک میلیون بشکه در روز خواهد بود، به صورت قانونی و آزاد به فروش خواهد رساند.
بی شک اگر در یک شرایط اضطرار و حاد واقع شویم و ضرورت ایجاب کند، عقلا، شرعا و عرفا می‌توان تحریم‌ها را دور زد. از منظر قانون اسلام وقتی فرد مضطر و ناچار است و هیچ راهی ندارد برای نجات از مرض و رفع گرسنگی حتی می‌تواند مردار بخورد بنا بر این اگر شرایط خیلی سختی پیش بیاید می‌توان به هر اقدامی که رفع نیاز می‌کند دست زد تا مشکل برطرف شود.
آن طور که از شرایط پیداست گفت‌وگو‌ها و مذاکرات سیاسی ادامه دارد و به لحاظ بین‌المللی شرایط بسیار مناسبی نسبت به قبل داریم. در حال حاضر سازمان ملل، اتحادیه اروپا، چین، روسیه و ترکیه در کنار ما هستند و ایران خیلی هم دست بسته نیست. به همین لحاظ و با مد نظر قرار دادن شرایط خوب ایران به لحاظ بین‌المللی بعید است که ترامپ با وجود تهدیداتی که اخیرا هم آن را تکرار کرده و گفته فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند توفیقی در رسیدن به این خواسته خود داشته باشد.
با این حال کشور برای شرایط حاد و عبور از بحران‌ها برنامه دارد که دور زدن تحریم‌ها یکی از این موارد است. گرچه برخی می‌گویند ممکن است دور زدن تحریم فساد‌های دوره احمدی‌نژاد در فروش نفت را احیا کند اما باید توجه داشت که وقوع فساد در شرایط خاص کشور محتمل است همان‌طور که در شرایط عادی هم امکان وقوع دارد. از این حیث می‌توان گفت گاهی فساد درجه قابل تحملی دارد و


در نتیجه تا حدی وقوع آن طبیعی است.
بخش‌هایی از سیستم می‌تواند دچار فساد شود و در صورتی که این فساد سیستماتیک نشود و به کل تشکیلات کشور تسری نیابد قابل تحمل است. یک زمانی آقای پورمحمدی می‌گفت "اقتصاد کشور کارخانه تولید فساد است شما بگویید من دست چند نفر را رو کنم."
از همین رو باید گفت بخشی از فساد و خطا قابل اغماض است به خصوص اگر شرایط کشور خاص باشد و مجبور به استفاده از قاعده وجوب دفع ضرر محتمل شویم.