بچه‌ها خودشان را نگه دارند؛ پوشک در راه است!

آفتاب یزد – گروه شبکه: نوسانات ارز و مشکلات اقتصادی که گریبان بسیاری از اصناف و مردم را گرفته است، حالا چند روزی است دستش به پوشک بچه‌ها رسیده!
از اردیبهشت امسال پوشک جهش بلند خودش را شروع
کرد. در هفته‌های اخیر برخی از مدل‌های پوشک ۶۰ درصد افزایش قیمت داشتند. قیمت برخی از مارک‌های پوشک در مدت چند ماه از ۳۵ هزار تومان به ۸۵ تومان رسیده است. با این حساب تقریبا هر خانواده اگر هفته‌ای یک بسته پوشک مصرف کند، می‌شود چهار بسته در ماه و ماهانه حدود ۴۰۰ هزارتومان. تصور کنید در خانواده‌ای با درآمد ماهانه دومیلیون تومان، ۴۰۰ هزارتومان چقدر عدد بزرگی است! ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک از خارج خریداری می‌شود؛ و این علت اصلی گرانی کالاست. اما در کنار گرانی، کشف انبار‌های احتکار پوشک حاشیه‌ساز شده است. در چند روز اخیر کشف انبار‌های احتکار پوشک به ارزش ۶۰میلیارد و ۱۰میلیارد در تهران و کرج با واکنش مردم همراه
شده است. طبق آخرین گفتگو‌ها با مسئولان بخش سلولزی تا ۸روز دیگر کمبود پوشک به پایان می‌رسد. در این میان مسئولان، مردم را به صرفه‌جویی تشویق کردند و گفتند مصرف روزانه ۳پوشک بچه هم می‌تواند صرفه‌جویی برای این صنعت داشته باشد. در همین راستا بسیاری از رسانه‌ها تیتر زدند « بچه‌ها خودشان را نگه دارند، پوشک در راه است»



بازگشت کهنه لاستیکی
اما کاربران شبکه‌های اجتماعی که این روزها کارشان شده واکنش نشان دادن به گرانی‌های اخیر، این بار نیز واکنش‌شان به گرانی پوشک بچه است.
یکی از کاربران در توییتر می‌نویسد: «نداشتن شرف یعنی احتکار پوشک‌بچه. بسته پوشکی که می‌خریدم ٢٣ هزارتومان الان شده
٧٠ هزار تومان. مردم از کجا بیارن آخه؟»
فرد دیگری به طنز می‌نویسد:«بچه‌ای که از الان پوشک 90 هزار تومنی بخواد، حتما فردا بزرگ بشه پراید 40 میلیونی هم می‌خواد...»
دیگری نوشت:«بازگشت کهنه لاستیکی به‌جای پوشک تنها راهکاری است که این روزها
به ذهنم میرسه که در مورد بچم انجامش بدم»
یکی دیگر از کاربران گفته است:«همکارم گفت رفتم داروخونه دیدم پوشک بچه رو میده ۴۵تومن، گفتم بذار چند بسته بخرم.بعد فکر کردم اگه متصدی به من میگفت
یه نفر همین الان تمام موجودی پوشکمون رو
خرید چه حسی میداشتم؟این بود که یه بسته خریدم و گفتم اگه گرون شد همه باهم گرون می‌خریم»
کاربران دیگر نوشته‌اند:«نوزادی خواهرم در دهه شصت با کمبودهای اقتصاد کوپنی همزمان بود. امروز، نوزادی خواهرزاده‌ام با کمبودهای پوشک و شیرخشک همزمان است. این نسل با کمبود پوشک سریع یاد می‌گیرد کمتر «خرابکاری» کند یا مسئولیت آن را بپذیرد»،«هفته بعد پسرم به دنیا میاد و من غم تهیه پوشک گرفتم. شاید برگردیم به گذشته و کهنه‌اش کنیم.»،«به جایى رسیدیم که پوشک بچه رو هم باید مثل ارز چند نرخى کنیم؛ - پوشک آزاد - پوشک ثانویه - پوشک... »،‌«اینقدر که پوشک بچه گرون شده، من خودم ترجیح میدم بچم توی جاش خرابکاری کنه»، «با توجه به قیمت ۸۵۰۰۰ تومانی پارچه و کمیابی پوشک بچه می‌توانید از کهنه پارچه‌ای استفاده کنید، بسیار مقرون به‌صرفه تر به نظر میاد»،«نامه به کودکی که هرگز زاده نشد، عزیزم! پول نداشتم برات پوشک بخرم»،«کی فکرشو می‌کرد پوشک بچه بشه یه مسئله ؟»،«پوشک هم تولید کننده‌اش مشخص و محدود است و هم مصرف کننده‌اش. تمام واسطه‌ها را حذف کنید و جنس را مستقیما به مصرف کننده برسانید. یک حرکت می‌خواهد»،« شرایط ازدواج بازهم سخت‌تر شد. پیدا کردن زنی
که حاضر باشه کهنه بچه بشوره و ضمنا تحصیل کرده هم باشه واقعا پیچیده و سخته!»،‌« احتکار موارد لازم و اولیه مثل دارو، لوازم بهداشتی، مثل مواد غذایی اینها کار ادم‌های بی وجدان و بی شرفی هست، دارویی که تو بازار نیست ممکنه جان یک انسان رو نجات بده، کمی با وجدان بیدار زندگی کنین»،«پوشک ۳۴عددی می‌گرفتم۴۷ تومن دیشب خریدم۹۴تومن»،«قبلا دغدغه مردم خرید خونه بود خونه که نشد، سرمایشون شاید به یه ماشین رسید اونم تا اومدن تصمیم بگیرن شب خوابیدن صبح پاشدن دیدن نمیشه ماشین خرید. باحساب وکتاب دیدن با اون پول میشه یه گوشی خرید بازم خوابیدن و پاشدن دیدن گوشی هم باز نمیشه خرید. با اون پولی که دارن میشه فقط چند بسته پوشک خرید که اونم دیگه تکلیفش معلومه دیگه چی میشه »