سناریوی کودک گوش بریده

فیلم کودک کار که بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشت مشخص شد ساختگی است
و آن کودک با تهدید عده‌ای ناشناس مجبور شده علیه شهرداری تهران اظهارنظر کند




آفتاب یزد-گروه اجتماعی: «متاسفانه تبلیغاتی که علیه شهرداری در این موضوع شد، صحت نداشت. این فرد دیشب آمد شهرداری که گوشش هم آسیب ندیده بود و فردی که با او مصاحبه کرده بود هم آمد و مشخص شد که این مصاحبه «ساختگی» بوده است.» این سخنان از زبان محمدعلی افشانی، شهردار تهران درباره بریده شدن گوش یک کودک کار توسط عوامل شهرداری بیان شده است. کمی بعد مجید فراهانی عضو شورای شهر پنجم تهران که پس از انتشار فیلم کودکی که مدعی شده بود پیمانکاران شهرداری تهران گوش او را با تیغ بریده‌اند، قول پیگیری این ماجرا و احقاق حق این کودک را داده بود نیز از دستگیری دو نفر که حادثه بریده‌شدن گوش کودک کار را صحنه‌سازی کرده بودند، خبر داد. مجید فراهانی در صفحه توییتر خود نوشت: «با پیگیری‌های انجام شده، معلوم شد گوش کودک کار در حادثه‌ای دیگر در شهرری خراش دیده اما افرادی با صحنه‌سازی با زور و تهدید در جهت القای این بودند که شهرداری گوش وی را بریده و فیلم می‌گیرند. دو نفر مورد نظر با استفاده از دوربین‌های اطراف و خودرو آنها شناسایی و بازداشت شدند.» محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز در توییتی این فیلم را سفارشی خوانده و نوشته است: «در پى دستور آقاى جهانگیرى براى رسیدگى به ماجراى گوش‌برى در منطقه ٣ شهردارى، موضوع با قید فوریت در دستور کار قرار گرفت، این کودک کار (مهاجر افغان)، یافته شد، گوش او سالم بوده حتی بخیه‌اى هم نداشت و مشخصا یک سفارش خبرسازى به قصد تشویش اذهان شهروندان و تخریب شورا و شهردارى بود!» فاروغ این کودک کار نیز در اولین گفت‌وگویی که با او انجام شده گفته است: «گوشم را باربند ماشین زخمی کرده بود. با تهدید مجبورم کردند بگویم ماموران شهرداری گوشم را بریده اند.»

ابعاد دستگیری سازندگان فیلم
مشاور رسانه‌ای شهردار تهران در خصوص ابعاد مختلف دستگیری سازندگان فیلم "بریدن گوش" کودک کار توضیحاتی را ارائه کرد. رجایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نوجوانی که در فیلمی مدعی شده بود گوشش توسط ماموران شهرداری بریده شده است، پیدا شد و با آن صحبت کردیم، گفت: «این کودک 13 ساله به نام فاروق اهل هرات است که با عمویش به تهران آمده و زباله گردی می‌کنند.» وی با بیان اینکه گوش وی در حادثه‌ای که گویا افتادن از پشت وانت بوده است، صدمه می‌بیند، گفت: «این نوجوان عنوان کرد که یک سمند سفید با یک سرنشین او را مجبور کردند که حرف‌های آنها را تکرار کند و او نیز این کار را انجام داده است.» مشاور رسانه‌ای شهردار تهران با بیان اینکه نوع پانسمان و فضایی که کودک در آن صحبت می‌کند، جای سوال دارد چرا که هیچ فردی در اطراف وی نیست، گفت: صبح دیروز ساعت پنج بامداد این دو نفر که کودک را مجبور به بیان حرف‌های کذب کرده بودند دستگیر شدند و ابعاد مختلف این سناریو قطعا از سوی نهادهای نظارتی اعلام می‌شود.» رجایی با بیان اینکه در مورد این حادثه چند احتمال وجود دارد، تصریح کرد: «از آن جایی که افشانی شهردار تهران در صدد مدیریت پسماند پایتخت است، احتمالا رقبا یا مافیای پسماند تهران که روزانه میلیاردها تومان به جیب می‌زنند این صحنه آرایی را انجام داده و این سناریو را ایجاد کرده اند وگرنه چندین سال است که کولبران زباله‌ها را جمع آوری می‌کنند اما اتفاقی برای آنها رخ نداده است.» وی با بیان اینکه مردم تهران شاهد هستند که در خصوص تفکیک زباله عمدتا افراد محروم این کار را انجام می‌دهند، گفت: «چطور در سالهای اخیر این افراد بدون حاشیه‌ای کار خود را انجام داده‌اند اما حالا فیلمی منتشر می‌شود که در رسانه‌های خارجی تحت عنوان "گوش بری" معروف شده و خوراکی برای آنها فراهم می‌کند.» با اینکه در نهایت مشخص شد که دست‌های پشت پرده در حال توطئه علیه شهرداری تهران هستند اما این اولین باری نیست که یک مقام شهری از وجود مافیای پسماند تهران انتقاد می‌کند. پیشتر نیز الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر در این باره و حواشی‌ زیادی که مافیای پسمان تهران در جهت منافع شخصی‌شان دنبال می‌کنند، هشدارهایی داده بود.
مواجهه انسان ایرانی با رسانه دچار مشکل است
اما در این میان انعکاس گسترده و باور کلیپ‌هایی که صحت و سقم آنها تایید نشده در میان مردم جای تامل دارد. باور سریع فیلم‌های کوتاه بدون منبع موثقی که بیشتر در خصوص فیلم‌های انتقادی از سازمان‌های وابسته به نهاد و دستگاه‌های دولتی اتفاق می‌افتد. درباره چرایی باور پذیری بالای مردم جامعه نسبت به این نوع فیلم، عکس و خبرها در میان مردم با یک جامعه‌شناس به گفت‌و‌گو پرداختیم. جواد میری دلایل زیادی را در زودباوری مردم در مقابل این نوع فیلم‌ها دخلیل دانسته و به آفتاب یزد گفت: «شاید ساده‌ترین دلیل آن شرایط اقتصادی، سیاسی و بگو مگوهایی که در حوزه سیاست و بین دولت و نمایندگان مجلس وجود دارد، باشد. چون فضا ملتهب است به گونه‌ای این جو به جامعه هم القا شده و آستانه تحمل و تاب‌آوری مردم را بسیار پایین آورده است. همچنین جو جهانی که نزدیک به سی تا چهل رسانه تلویزیونی در اروپا و آمریکا و کشورهای منطقه‌ای بر ضد ایران، حاکمیت و موجودیت کشور تبلیغات منفی کرده و فضای بدی را به جامعه تزریق می‌کنند نیز عاملی دیگر در این باورپذیری است.» او افزود: «از سوی دیگر کمی هم مواجهه انسان ایرانی با رسانه دچار مشکل است. به خصوص اینکه فضای مجازی و اپلیکیشن‌های متفاوت موجود، قدرت و سرعت انتقال اطلاعات را بالا برده اما در کنار آن معدل سواد رسانه‌ای زیاد بالا نرفته است.» این جامعه شناس تاکید کرد: «اما مسئله‌ مهم درباره این فیلم اقداماتی است که جامعه مدنی، حاکمیت و دولت باید نسبت به این باند مافیایی انجام دهند. این باند به گونه‌ای کودکانی که از افغانستان و پاکستان آمده یا حتی ایرانی باشند را استثمار می‌کند. این کودکان در معرض آسیب‌های زیادی قرار می‌گیرند. باید در شهری مانند تهران به روی این مسئله که با سیل عظیم این کودکان روبه رو هستیم
حساس باشیم.»