هجوم 700 هزار نفر در یک‌ثانیه برای خرید محصول بی کیفیت!

آفتاب یزد: وقتی پول سرگردان وجود داشته باشد، برای سرمایه گذاری به هر سمتی می‌رود حالا این حکایت هجوم فله‌ای به سایت سایپا برای خرید خودروست.
مردم در سایت‌ها‌ و شبکه‌ها‌ی اجتماعی از پائین بودن کیفیت خودروی ایرانی حرف می‌زنند اما اینکه چه می‌شود که در عرض یک ثانیه 700هزار نفر برای پیش ثبت نام خودرو به سایت شرکت خودرو ساز هجوم می‌آورند، موضوعی است که به لحاظ اجتماعی و اقتصادی نیاز به واکاوی دقیق دارد.
داستان از این قرار است که 400 هزار نفر در لحظات اولیه در کمین بودند که به محض باز شدن سایت در ساعت 10 صبح، ثبت نام خود را آغاز کنند؛اما بررسی‌ها‌ نشان داد که تا ساعت یازده صبح هیچکس موفق به ثبت نام نشد. چون مدیران سایپا‌ها‌ هر 15 دقیقه به مدت ده ثانیه سایت را باز می‌کردند تا کسانی که در حال ثبت نام بودند در آرامش کارشان را انجام دهند.
با این حال خبرگزاری‌ها‌ طی گزارش مفصلی نوشتند که باز هم خیلی ازمردم نتوانستند ثبت نام کنند. حتی نمایندگی‌ها‌ی مجاز هم مدعی بودند که با وجود داشتن چندین کارمند در بخش اداری آنها هم موفق به ثبت نام نشده اند. نکته جالب آنکه مسئولان سایت سایپا قبلا گفته بودند در فرایند ثبت نام خودرو اصل مهم سرعت عمل افراد است تا بتوانند سریع ثبت نام خود را انجام دهند.


در بدو امر ممکن است برخی‌ها‌ تصور کنند که هجوم مردم برای ثبت نام خودرو ناشی از اشتیاق آنها به خودروی ایرانی است و اینکه گویا هر خانواده‌ای منتظر است تا یک خودروی متبرک ملی را برای خود یا فرزندانش خریداری کند تا در کمال آرامش در جاده‌ها‌ی امن و بزرگراههای کشور به تفرج یا خوشگذرانی سپری کند اما واقعیت چیز دیگری است
واقعیت این است که سقوط شتایان ارزش ریال موجب شده که سرمایه‌ها‌ی سرگردان مردم و دلالان آماده ورود به هر بازار
پرسودی باشد.
**
> رانت بازار خودرو
امین رضوی یکی از شهروندان که روز چهارشنبه از صبح پای سیستم خود منتظر ثبت نام برای محصول سایپا بود،
به خبرنگار آفتاب یزد گفت: سرمایه‌ای در اختیار داشتم که ترجیح دادم در یک بازار پر سود سرمایه گذاری کنم. دلار و سکه ارزان که برای خرید نبود در نتیجه فکر کردم شاید با خرید پراید و تفاوت حاصل از قیمت خرید کارخانه تا بازار بتوانم سرمایه خود را حفظ کنم.
بررسی‌ها‌ی خبرنگار آفتاب یزد نشان می‌دهد تفاوت قیمت کارخانه تا نمایندگی و سپس مشتری اختلاف سود فاحشی را نشان می‌دهد که می‌تواند تحریک‌کننده طمع مردم باشد.
بر اساس این گزارش، خودرو ثبت نامی از طریق سایت و نمایندگی تا بازار فروش (هنگامی که به دست مصرف کننده برسد) چیزی در حدود 12 تا 18 میلیون سود خالص است؛ در نتیجه خود این تفاوت قیمت می‌تواند پای عادی ترین افراد را هم به بازار پر سود باز کند.
**
> ریشه هجوم مردم کجاست؟
سالها قبل یک نماینده مجلس گفته بود این مردم برای هر چیزی صف می‌کشند !
اما جدای اینگونه اظهار نظرها سوال این است که چرا مردم برای همه چیز صف می‌کشند؟
در کشورهای توسعه یافته به علت افزایش سطح آگاهی، به محض افزایش قیمت یک محصول یا کیفیت پائین آن، مردم خرید آن محصول را تحریم می‌کنند در نتیجه شرکت مجبور می‌شود یا قیمت‌ها‌ی خود را اصلاح کند یا کیفیت کالایش را افزایش دهد.
اما در ایران عکس این موضوع اتفاق می‌افتد. یک کارشناس اقتصادی می‌گوید بی ثباتی اقتصادی موجب شده مردم برای حفظ ارزش دارایی خود به سمت خرید یا تلمبار کالاهای سرمایه‌ای پر سود بروند.
مجید بیگ زاده می‌افزاید: وقتی که جو اقتصادی نا آرام باشد همین فضای مغشوش روانی باعث تحریک حرص و طمع مردم برای حفظ دارایی و سرمایه به هر وسیله ممکن می‌شود.
اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که ایرانی‌ها‌ حتی مرزهای علم اقتصاد را نیز جابجا کرده اند و در حال خلق تئوری‌ها‌ی رفتاری جدید و جالبی هستند که هیچ سنخیتی با معیارهای استاندارد جهانی در حوزه اقتصاد ندارد.
در همین راستا هر کالایی در ایران ابتدا گران و سپس نایاب می‌شود. پس از آنکه اشتیاق و نگرانی مردم تحریک شد، بعد از مدتی اعلام می‌شود که آن کالا به بازار می‌آید. در چنین حالتی مردم حاضر نیستند به قیمت جدید آن کالا فکر کنند و همه چشم بسته برای خرید آن هجوم می‌آورند.
دلیل بروز این رفتار آن است که آنها انتظار دارند کالای گران شده و نایاب در آینده نیز گران تر شود. این اتفاق در موضوع فروش اینترنتی خودرو به خوبی قابل مشاهده است؛ در حالیکه سایپا در پیش فروش ثبت نامی خود قیمت نهایی محصول را منوط به شرایط قیمت در زمان تحویل کرده است و در نتیجه ابهام در قیمت نهایی وجود دارد، باز هم صدها هزار نفر پشت درهای بسته ثبت نام دست به دعا هستند تا موفق به ثبت نام شوند !
این در حالی است که خودرو ساز می‌تواند در زمان تحویل خودرو که البته تضمینی هم برای تحویل آن در موعد مقرر نیست، با توجه به نوسان روزانه قیمت ارز قیمت نهایی را به ثبت‌نام کنندگان اعلام کند.
برخی می‌گویند مردم در این میان تقصیری ندارند. وقتی هر روز شاهد سقوط ارزش دارایی خود هستند، مجبور می‌شوند به بازارهای رانتی سود آور گسیل شوند تا سودی به جیب بزنند.
**
> ضعف اقتصاد، سقوط فرهنگ را به همراه دارد
ریشه هجوم‌ها‌ی فله‌ای و دست‌جمعی مردم به کالاهای سرمایه ای، نابسامانی اقتصادی است؛ اقتصادی که بی شک یک متولی رسمی دارد که البته گویا این متولی خود هم مدعی است که نمی‌داند چرا وضع این گونه شده است! وقتی کشور در مشکلات اقتصادی قرار دارد، مردم حریص می‌شوند تا از این بازار سودی به جیب بزنند، برخی می‌گویند شمه اقتصادی مردم تیز تر شده است. آنها به کاندیدایی که در انتخابات قبل وعده یارانه می‌داد، نه گفتند چون فهمیده بودند یارانه یعنی چند برابر شدن قیمت کالاها و در نتیجه سقوط ارزش پول ملی و سرمایه.
در شرایط بی ثباتی، اقدامات هیجانی بیشتر می‌شود که این امر تبعاتی مثل بروز رفتارهای زشت و زننده همچون هجوم‌ها‌ی نسنجیده برای خرید و تشکیل صف‌ها‌ی ممتد را بهمراه دارد. نکته جالب تر آنکه خود همین مردم در شبکه‌ها‌ی اجتماعی منتقد وضع موجود و صف‌کشیدن‌ها‌ی مردم هستند!
مردم نگران سقوط ارزش دارایی‌ها‌ی خود هستند اما نمی‌دانند هر قدر بیشتر جلوی صرافی‌ها صف بکشند، قیمت بالاتر می‌رود و این سقوط بیشتر می‌شود، بدون آن‌که چیزی گیر اکثریت بیاید. در واقع صف کشیدن برای خرید ارز یا هجوم به سایت‌ها‌ی خودرو سازی سود صاحبان دارایی‌های بزرگ را بیشتر می‌کند. در واقع صاحبان سرمایه با هر حضور دهشت بار مردم، قیمت محصول خود را بیشتر افزایش می‌دهند در نتیجه ارزش دارایی‌ها‌ی مردم کمتر می‌شود.