حباب زدگی افکار عمومی، عامل مهم تورم در آینده

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: برداشت‌های مردم از شرایط اقتصادی جامعه تابع متغیرهای متعددی است که بعضا برخی از آنها جنبه واقعی ندارد.
مناسب ترین اصطلاحی که می توان در این باره به کار برد، حباب زدگی افکار عمومی است به این معنی که بیشتر مردم قبل از وقوع یک رخداد تلخ، پیشاپیش به استقبال آن می روند و در واقع به تقویت آن نیز می پردازند.
بحث گرانی و تورم از جمله این موارد است که این روزها ذهن بیشتر مردم را به خود مشغول کرده است. در بیشتر محافل مردمی بحث بر سر این است که احتمالا در آینده نزدیک، اقلام گران شده امروزی گران تر هم خواهد شد
این گونه «انتظارات تورمی» برخاسته از ذهنیت و نگرش منفی نسبت به بهبود شرایط است.


از این حیث گاه افراد دچار "خودتحلیلی" از وضعیت آینده می شوند بدون آنکه چارچوب اقتصادی دقیقی از تحلیل‌ها و برآوردهایشان داشته باشند. مثلا اینگونه تحلیل می کنند که فلان کالا تا چند ماه آینده کمیاب و شرایط زندگی برای مردم دشوارتر خواهد شد.
رواج این گونه نگرش‌ها می تواند خود به خود همان شرایط دشوار را در آینده ایجاد کند زیرا مردم تحت تاثیر این تحلیل‌ها مستقیم به سمت بروز رفتارهایی هدایت می شوند که بیشتر تابع جو روانی است تا داده‌های واقعی. در این میان برخی افراد و رسانه‌های بی نام و نشان در قالب کانال‌های خبری یا گروه‌های مجازی بیشترین سهم را در بالابردن انتظارات تورمی مردم ایفا می کنند. این نقش مخرب می تواند تدبیر‌های درپیش گرفته شده برای حل و فصل مشکلات اقتصادی را با خلل‌های جدی روبرو کند.
آنچه اهمیت ویژه می یابد این است که مردم نباید تحت تاثیر القائات و برآوردهای غیرواقعی قرار بگیرند؛ چرا که بی تردید، سوار شدن بر موج ادعاهای نسنجیده، شرایط را برای خود مردم سخت تر می کند.
وقتی حباب‌ها بزرگتر شوند، از بین بردن آنها دشوار تر می شود. افتادن در دام تحلیل‌های نادرست اقتصادی هم چنین حالتی دارد. هر چقدر فضا سازی‌های روانی بر علیه یک موضوع بیشتر شود کنترل و مدیریت آن نیز سخت تر می شود و در این بین بیشترین ضرر ناشی از این جو روانی متوجه خود مردم می شود.
گرانی‌های امروز جامعه یک واقعیت است اما بخشی از آن محصول توقعاتی است که مردم در گذشته داشتند. گرچه وجود برخی کاستی‌ها در مدیریت اقتصادی کشور غیرقابل انکار است اما در کنار همه این عوامل تدبیرهایی نیز برای کنترل وضعیت در جریان است که در صورت گسترش جوسازی‌های روانی و مشغول شدن مردم به آن بی اثر می شوند.
انتظار این است که مردم هوشمندانه تر در مقابل جو سازی‌های اقتصادی رفتار کنند و با خودتحلیلی‌هایی که منشاء درستی ندارند به وضعیت تورمی موجود دامن نزنند.
اگر مردم اسیر شایعات و جو روانی نشوند سودجویان اقتصادی که تحلیل‌هایشان از بازار تابع برداشت‌های مردم است، فرصت برنامه ریزی سودجویانه برای آینده را پیدا نخواهند کرد، همانطور که بخش زیادی از محتکرین و دلال‌ها، حسب برآوردهای مردم از آینده، شروع به برنامه‌ریزی برای احتکار یا خرید انبوه و دپو سازی برای بیشتر گران فروختن در میان مدت می کنند.
بنا بر این بهترین شیوه مقابله با تورم در آینده، تصحیح نگرش مردم نسبت به شرایط آینده است، چون تا وقتی مردم منتظر تورم نباشند، احتمال وقوع آن نیز کمتر خواهد بود.