اشتیاق به نامزدی در انتخابات؟!

*سیدشهاب الدین چاوشی
اگر چه نقص قوانین در کشور ما همواره در کنار نقض قوانین آشفتگی های زیادی را به بار آورده، اما واقعیت این است، از زمانی که تشخیص مصداق رجل سیاسی و مذهبی در این کشور دچار مشکل شد عده قابل توجهی بدون توجه به حساسیت‌های ویژه جایگاه ریاست جمهوری و الزامات آن به حدی از خودشیفتگی رسیدند که تصور می‌کنند می‌توانند برای ثبت نام و اعلام کاندیداتوری ریاست جمهوری ایران به عنوان یکی از متمدنترین کشورها داوطلب شوند.
صرف نظر از نقص قانون و کلی بودن آن که برخی را به این تصور می‌رساند که می‌توانند مصداق احتمالی رجل سیاسی و مذهبی باشند باید دید مراجعه کنندگان برای ثبت نام چه انگیزه‌هایی را دنبال کرده اند:
1- بخشی از مراجعان و ثبت نام کنندگان برای گرم کردن تنور انتخابات وارد شده اند و علیرغم این که صلاحیت های حداقلی در خود سراغ دارند اما هرگز به رای آوری خود اطمینان ندارند این دسته انشاالله ماجورند و به دلیل مساعدت به مشارکت و برانگیختن توجه عمومی مردم و حساسیت نسبت به امر انتخابات، کار چندان عبثی انجام نداده اند.


2- اما عده کثیری با مراجعه و ثبت نام، هیچ شناخت و آگاهی نسبت به موضوع اهمیت جایگاه ریاست جمهوری ندارند و متاسفانه به دلایل مختلف روانی، شوخی، اشتهار و جلو دوربین رفتن و مطرح شدن که از نظر روانشناسی بسیار قابل تامل است ورود پیدا کرده‌اند و به نوعی موضوع را برای خود یک سرگرمی در نظر گرفته‌اند. این نگاه برای آینده کشور خطرناک است. این که عده‌ای جایگاه خود را نشناسند یا از هر فرصتی برای مطرح شدن استفاده کنند نیازمند بررسی جامع از نظر روانشناسی اجتماعی است.
3- وقتی قریب به 1600 نفر براساس اجازه ای که قانوناً برای ثبت نام آنها وجود داشته خود را رجل مذهبی و سیاسی دانسته‌اند شورای محترم نگهبان با چه مکانیزمی می‌خواهد آنها را رد و یا قبول کند، حال که تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است آیا پس از ابلاغ سیاست های کلی رهبری انقلاب درخصوص انتخابات نمی بایست تفسیرهای لازم صورت می گرفت و به مردم ابلاغ می شد که چه کسانی حق شرکت در نامزدی انتخابات را دارند؟ تا امروز ثبت نام‌ها برای بالاترین مقام اجرایی کشور متمدن ایران مضحکه عام و خاص قرار نگیرد.
آیا استفاده از هر حقی که قانون بلامانع می‌داند از نظر عقلی جایز است؟ از نظر شرعی چطور؟
4- شرایط نامزدی در انتخابات مختلف ما از نقیصه‌های جدی رنج می‌برد، در بحث انتخابات شوراها هم که چند سالی است شرایطی از نظر تحصیلی معین گشته با این حال کفایت این میزان تعیین، کفایت نمی کند و جز نخبگان را نباید بدون داشتن تجربه و کفایت لازم برای انجام امور اجازه ورود به عرصه رقابت داد.
این نوع رفتار با دموکراسی، بسیار عامیانه است، آفت بزرگ دموکراسی این است که بر جهل و بی‌خبری توده های مردم سوار شود. مسلما با وعده‌های دروغین و بی‌اساس نظیر یارانه 250 هزار تومانی که آتش زدن به نظام اقتصادی کشور است عرصه رقابت واقعی معنای خود را از دست می‌دهد.
هیات‌های اجرایی انتخابات و نظارت ریاست جمهوری و شورا باید رصد نمایند افرادی که در جریان رقابت ها با طرح شعارهای نسنجیده و ساختارشکن و پرهزینه برای نظام که عملی شدن آنها سبب تخریب بنیان های اقتصادی کشور و عدم اجرای آنها سبب خسارتی بزرگتر (سلب اعتماد عمومی جامعه) می‌گردد از حق قانونی خود در جهت اجرای سالم و درست انتخابات استفاده نموده و افراد فرصت طلبی را که با طرح شعارهای مشکوک و ایده های فاقد کارشناسی، درصدد عوام فریبی و دزدیدن آراء مردم بر می‌آیند از عرصه رقابت خارج نمایند. رقابت در کشور اسلامی باید براساس آموزه های اخلاقی شکل بگیرد و هرگونه فرصت طلبی و دروغ پردازی برای فریب افکارعمومی، مصداق غش در معامله ست و این چنین توفیقی اگر برای کسی و حزبی فراهم آید قطعاً مرضی حق تعالی نخواهد بود. برای اداره کشور پهناور ایران باید فضای انتخاب اصلح فراهم آید نه این که مردم مجبور به انتخاب از میان بد و بدتر شوند.
تنوع کاندیداها امر مبارکی است اما کاندیداهای واجد صلاحیت و شرایط، و در غیر این صورت جز به انحراف از هدف‌های مهم دموکراسی کمک نخواهد کرد. فردی برای قانونی کردن تریاک و فردی به خاطر این که طرفدارانی در میان مد لباس دارد، فرد دیگری برای این که بیکار است یا آن دیگری برای این که شناسنامه گمشده‌اش را پیدا کرده است...شرکت این قبیل افراد در نامزدی وهن مسلم است. حتی قانون به افرادی که دارای سلامت عقل نیستند اجازه رای دادن نداده است.
این که عده‌ای به خود اجازه می‌دهند در این عرصه حضور پیدا کنند شکستن قبح ردصلاحیت است. قانونگذار باید فکر عاجلی برای این موضوعات کند و نقص قوانین را که سبب نقض حرمتهاست پایان دهد. در آستانه انتخابات چنین اصلاح و تعدیلات در قانون امکانپذیر نیست. اگر در قانون مشخص گردد که حداقل شرایط ثبت نام، پرداخت بخشی از هزینه های بررسی و برگزاری انتخابات باشد مطمئنا 90 درصد از تشنگان خدمت! از شرکت سرباز می زنند. نگذارید تنور زیادی داغ شود و نان‌ها سوخته شود.
حداقل اعتبار نظام جمهوری اسلامی را که خون بهای شهیدان بیشمار این ملت است بازیابی کنید. نگذارید حرمت پست‌ها و منصب‌ها شکسته شود. اگر خلیفه کشی باب شود نوبت همه می رسد، به یاد بیاورید سخن آیت‌الله هاشمی(ره) که در مقابل سیل تهمت ها به شهید بهشتی، از او نقل میکند، آسیاب به نوبت!
دموکراسی که فاقد پشتوانه فکری و اندیشه سالم و تبلیغات راستین باشد سم مهلک است. نمیتوان با بازی‌های سیاسی و لوث کردن مسئولیت‌ها، نمایش موفقی از دموکراسی ارائه داد. آموزش سیاسی جامعه از ضرورت‌های جدی است که در پیش پای نظام قرار دارد. همچنان که افراد باید حرمت جایگاه‌های مهم قانونی و صلاحیت های لازم را پاس بدارند باید در انتخاب خود نیز دقت نمایند که رای آنها سرنوشت کشور را می‌تواند به دست انسان‌های فاقد صلاحیت کافی بسپارد. کسانی که در طی سال‌های گذشته با سوءاستفاده از معتقدات مذهبی مردم و قداست های جامعه توانستند توده‌های مردم را با وعده‌های پوچ مبنی بر ریشه کنی فسادهای گذشته گرد هم آورند. امروز نتایج تلخ عمل زشت خود را که شیطان برایشان زینت می‌داد باید دریافته باشند فاعتبروا یا اولی الابصار.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت از 30 فروردین با بهره‌برداری از 6 فاز جدید ایران در برداشت میدان گازی پارس جنوبی از قطر سبقت گرفت اشتیاق به نامزدی در انتخابات؟! وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی: قراردادهای جدید نفتی 100 هزار شغل مولد ایجاد می‌کند حجت‌الاسلام والمسلمین علوی: وزارت اطلاعات به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است سخنگوی شورای نگهبان: در تعریف جزئیات رجل سیاسی همه قصور داشته‌ایم علیرغم بسیج همه امکانات دولتی و تبلیغات چندین ماهه صورت گرفت پیروزی ضعیف اردوغان در همه‌پرسی قانون اساسی علمای بحرین: گذشت 300 روز از محاصره منزل شیخ عیسی قاسم لکه ننگی بر پیشانی آل خلیفه است یک نشریه آمریکایی: کاخ سفید امکان اعزام 50 هزار سرباز به سوریه را بررسی می‌کند دستاوردهای بخش انرژی ثروت ملی است ایران جنایت هولناک تروریست‌های تکفیری در سوریه را محکوم کرد در دیدار وزیر دفاع جمهوری آذربایجان شمخانی: استفاده آمریکا از بمب‌های غیرمتعارف تقویت‌کننده امنیت ملی این کشور نیست تاکید وزیران دفاع ایران و جمهوری آذربایجان بر گسترش روابط دفاعی انتقام شکست تروریست‌ها از قربانیان تروریسم سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است با بهره‌برداری از 6 فاز جدید ایران در برداشت میدان گازی پارس جنوبی از قطر سبقت گرفت علمای بحرین: گذشت 300 روز از محاصره منزل شیخ عیسی قاسم لکه ننگی بر پیشانی آل خلیفه است وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی: قراردادهای جدید نفتی 100 هزار شغل مولد ایجاد می‌کند حجت‌الاسلام والمسلمین علوی: وزارت اطلاعات به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست دستاوردهای بخش انرژی ثروت ملی است انتقام شکست تروریست‌ها از قربانیان تروریسم