سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است

سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و دهمین نشست خبری در باره موضوعات مختلف از جمله پرونده‌های حمید بقایی و سعید مرتضوی، عفو زندانیان، معوقات بانکی، گزارش تخلفات انتخاباتی در تهران، پرونده موسسه کاسپین، تشکیل ستاد جلوگیری از تخلفات انتخاباتی سخن گفت.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در یکصد و دهمین نشست خبری با تبریک سال نو و ایام ماه رجب و تسلیت به بازماندگان سیل اخیر در چند استان کشور، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت پرونده حمید بقائی معاون دولت دهم و محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم و دهم، گفت: پرونده بقائی مفتوح و درحال رسیدگی است.
وی ادامه داد: هنوز بیگناهی یا گناه کار بودن بقائی ثابت نشده است.
محسنی اژه‌ای درباره پرونده احمدی نژاد هم گفت: با توجه به اینکه پرونده با سمت فرد به دادگاه رفته است، هنوز منجر به صدور حکم نشده و این پرونده در دادگاه مفتوح است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال 96 برای احمدی نژاد تعیین شعبه می‌شود یا نه، گفت: تا زمانی که تعیین وقت نشود نمی‌توانم ورود کنم.
همه دستگاه‌ها، قوا و آحاد مردم موظف هستیم سال 96 تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی تحقق بیشتری پیدا کند و سال تولید داخلی و اشتغال بیش از پیش محقق شود.
وی افزود: قوه قضاییه وظایفی در این خصوص دارد و باید با قوه مجریه و مقتنه ارتباط بیشتری برقرار کند.
محسنی اژه‌ای از جمله عوامل تاثیرگذار در تولید را بانک‌ها عنوان کرد و گفت: اگر بانک‌ها بدرستی تسهیلات بدهند، می‌تواند در تولید اثرگذار باشد.
حدود 800 مورد اشکال ازسوی بازرسی به دولت گزارش شد
وی اضافه کرد: گاهی برای گرفتن یک جواز و قرارداد موانعی ایجاد می‌شود و از این رو از اتاق بازرگانی بعنوان متولی بخش خصوصی خواسته شده این موانع را رفع کند.
اژه‌ای با بیان اینکه دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی با حضور در بنادر و گمرکات با مسئولان از نزدیک صحبت کرده اند،گفت: به لحاظ مسئله قاچاق در تولیدات داخلی علاوه بر جلسات گذاشته شده با مسئولان ذیربط، شخص ریاست قوه قضاییه جلسه‌ای با حضور همه مسئولان ذیربط برگزار و همه دادسراها را موظف به تهیه گزارش مبنی بر زمان و کیفیت رسیدگی کرده است.
محسنی اژه‌ای اظهار کرد: حدود 800 مورد اشکال ازسوی بازرسی به دولت در سال 95 گزارش شد که رئیس جمهور و معاون اول همکاری خوبی داشته اند؛ از رئیس سازمان بازرسی نیز خواسته شد تا پایان کار، موضوع را دنبال کند.
بیش از چهار هزار و 500 زندانی در سال 95 مشمول عفو شدند
اژه‌ای گفت: 4 هزار و 621 تن از زندانیان در سال 95 مشمول عفو و هزار و 78 تن از این تعداد آزاد شده‌اند.
وی اظهار کرد 59 هزار و 342 زندانی از 16 اسفند تا 15 فروردین به مرخصی رفته‌اند که اگر این افراد در دوران مرخصی خوب رفتار کنند در کاهش مجازات و تعلیق حکم شان می‌تواند تاثیرگذار باشد.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه بسیاری از جرایم با طرح‌های مجلس جرم تلقی شده است، گفت: قوه قضاییه تلاش کرد در دو سال 94 و 95 زندانیان را کاهش دهد؛ اعمال مجازات‌های جایگزین حبس که بازدارندگی هم داشته باشد، یکی از موارد برای کاهش زندانیان است.
8 هزار و 300 میلیارد تومان معوقه یک بانک در اختیار 31 نفر
معاون اول قوه قضاییه بر تاکید بر مبارزه با فساد اظهار کرد: بازپرس و ضابط باید مواظب دور زدن قانون ازسوی برخی صاحبان ثروت و قدرت باشند؛ هشت هزار و 300 میلیارد تومان از معوقات بانک سرمایه (با سود و تاخیر) فقط متعلق به 31 نَفَر است و این 31 نَفَر این مبلغ را پس نمی‌دهند.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قوه قضاییه با برخورد با مفسدان اقتصادی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش جرایم اقتصادی داشته باشد، گفت: کارخانه متهم را نمی‌توان خواباند چون به کارگران لطمه می‌خورد و در این رابطه قانون باید تجدیدنظر شود.
گزارش دو مورد تخلف انتخاباتی در تهران
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه تا کنون دو مورد تخلف انتخاباتی در تهران گزارش شده است، گفت: به همین منظور دادستان تهران برخی روزنامه‌ها را احضار کرده و به آنها تخلفاتشان را تذکر داده است.
وی تخلف این روزنامه‌ها را تبلیغات زودهنگام عنوان کرد و ادامه داد: یکی از روزنامه‌ها حاضر شد و پاسخ داد اما روزنامه دیگر هنوز برای پاسخگویی به دادستانی نرفته است.
بازداشت 8 ادمین تلگرامی به اتهام امنیتی
محسنی اژه‌ای درباره پرونده ادمین‌های تلگرامی، اظهار کرد: این افرادی که دستگیر شدند هنوز حکمی صادر نشده است، برای همین از بیان جزییات اتهام و نام افراد معذورم.
وی ادامه داد: اتهامات متهمان، امنیتی و برخی هم انتشار مطالب مستهجن و خلاف عفت عمومی است.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه شش تن درحال حاضر در بازداشت به سر می‌برند، گفت: از دو نفر دیگر، یک نَفَر با قرار آزاد و یکی دیگر قرار او تمدید شده است.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه یک روزنامه سخنان رئیس جمهور را در این باره تحریف کرده است، گفت: مرجع صالح برای رسیدگی قوه قضاییه است و وزیر اطلاعات نمی‌تواند در این پرونده ورود کند.
پرونده موسسه اعتباری کاسپین در آغاز راه قضایی است
محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده کاسپین گفت: این مشکلی است که بانک مرکزی باید اقدام کند؛این پرونده هنوز در مراحل اولیه کار است و نمی‌توانم دورنمای این پرونده را بدهم که چه می‌شود و به کجا می‌رسد.
وی اضافه کرد: اختلافی بین بانک مرکزی و موسسه کاسپین است که باید رفع شود و فعلا نمی‌توانم چیز روشنی از این پرونده بیان کنم.
اژه‌ای افزود: وظیفه قوه قضائیه در همه موارد و همچنین در رابطه با تخلفات انتخاباتی برخورد با جرم است.
وی اظهار کرد در قانون برای قوه قضائیه پیش‌بینی شده که برای رسیدگی به جرائم انتخاباتی، شعبات ویژه‌ای تشکیل شود تا به این موارد خارج از نوبت رسیدگی شود.
محسنی اژه‌ای اضافه کرد: همچنین برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی و برخورد با آن ستادی با ریاست دادستان کل کشور و اعضای برخی از دستگاه‌های دولتی تشکیل شده است که با وجود این ستاد در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، در پیشگیری از 40 درصد تخلفات موثر بوده است.
معاون اول قوه قضائیه همچنین در مورد یکی از وظایف قوه قضائیه درباره انتخابات گفت: این قوه یکی از چهار مرجع مربوط به استعلامات کاندیداهای ریاست جمهوری است که به شورای نگهبان باید پاسخ بدهد و تا امروز هر آنچه که سوال کرده بودند قوه قضائیه به همه استعلام‌های هیات‌های نظارت و اجرایی پاسخ لازم را داده است.
پرونده‌های مدیران دو تابعیتی
محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های مدیران دو تابعیتی نیز گفت: برخی از مسئولان وزارت اطلاعات در این رابطه می‌گویند این افراد در سنوات گذشته بوده‌اند که با آنها برخورد کرده‌ایم و به مسئولان دولتی و خود آنها اعلام کردیم و از سمت خود کنار گذاشته شدند.
وی ادامه داد: مسئولان وزارت اطلاعات در پاسخ به دادستانی کل کشور اعلام داشته‌اند که این افراد دو تابعیتی کارمند رسمی دولت نبوده‌اند و در حد مشاور فعالیت داشتند و همچنین برخی از دو تابعیتی‌ها در شرکت‌های خصوصی وابسته به دولت فعالیت می‌کردند.
سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: اخیرا هم دادستان کل کشور لیست 53 نفره از این مدیران دوتابعیتی را به وزارت اطلاعات معرفی کرده است تا با تبادل اطلاعات با این وزارتخانه در صورتی که دو تابعیتی بودن آنها ثابت شود، از کار کنار گذاشته شوند.
وی تاکید کرد: آنچه که قانون در این مورد صراحتا گفته است مساله دو تابعیتی است که شامل گرین کارت نمی‌شود.
پرونده سعید مرتضوی
سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده سعید مرتضوی گفت: این پرونده در دو بخش مربوط به پرونده کهریزک و سازمان تامین اجتماعی است و هنوز در مرحله تجدیدنظر حکمی برای آن صادر نشده است.
پرونده یکی از بدهکاران بانکی
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد رسول دانیال زاده یکی از بدهکاران بانکی و اینکه آیا پرونده دیگری برای وی در قوه قضائیه مطرح است، گفت: وی در ابتدای امر یک مورد اتهامی داشت ولی با گزارش‌های بعدی در استان گیلان هم برای وی پرونده‌ای مفتوح شده بود، این پرونده ضمیمه پرونده تهران شد و پرونده در مرحله دادسرا است و حکمی صادر نشده است.
محسنی اژه‌ای با اشاره به برخی از آمارهای حمل موادمخدر گفت: اخیرا دو نفر در بندرعباس به نام‌های بهروز شیرین زبان و محمد نور فلاح اعدام محکوم شدند که جرم آنها حمل دو هزار و 350 کیلوگرم تریاک، 220 کیلوگرم حشیش و سه هزار و 900 کیلوگرم هروئین بوده است که باید حساب شود که این مواد چندین هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کام مرگ کشانده است و باعث جدایی خانواده‌های زیادی از هم شده است.
معاون اول قوه قضائیه همچنین ادامه داد: دو نفر دیگر در کرمان به نام‌های عبدالحمید حسین دهی و فرامرز کوهکن به جرم کشف یک هزار و 609 کیلوگرم تریاک محکوم به اعدام شدند و همچنین در کرج از یک قاچاقچی 345 کیلوگرم تریاک و 176 کیلوگرم مرفین کشف شد.
قوه قضائیه باید مچ دست دراز کنندگان به بیت المال را قطع کند
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که در روزنامه‌ای به نقل از رئیس جمهوری آورده که قوه قضاییه به دنبال مچ گیری نباشد و تولیدگران را یاری کند، گفت: به دنبال یاری رساندن به فعالان اقتصادی هستیم و نباید مچ گیری شود.
وی ادامه دارد: اما مچ چه کسی را باید گرفت و مچ چه کسی را نباید گرفت خود موضوعی است چون اگر کسی دستش در جیب بیت المال است و 50 هزار میلیارد تومان این ور و اون ور می‌گیرد و نمی‌تواند ثابت کند که چگونه گرفته آیا نباید مچ گیری شود.
اژه‌ای تاکید کرد: ضابطان قوه قضاییه نه تنها حتما باید مچ‌هایی که به بیت المال دست درازی می‌کند را بگیرد بلکه باید مچ آنها را قطع کند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: البته معتقد هستم این حرف‌ها از جانب رئیس جمهوری نیست و شاید این حرف رئیس جمهوری را مانند دیگر حرف‌هایش روزنامه‌ها تحریف کرده باشد.
دستگیری شهیدی و ریاحی ارتباطی به شبکه تلگرام ندارد
وی درباره آخرین پرونده هنگامه شهیدی و طاهره ریاحی اظهار کرد: این پرونده در مرحله دادسرای است و این افراد در ارتباط با مسائل امنیتی دستگیر شدند.
وی افزود: خانم شهیدی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و مدتی هم در اختیار این وزارتخانه بود. وضعیت خانم ریاحی و احسان مازندرانی به همین صورت است و هیچ ارتباطی با شبکه تلگرام ندارند.
منتظر نظر کارشناس قوه قضاییه در خصوص پلاسکو هستیم
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده پلاسکو و گزارش هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو اظهار کرد: هنوز هیات منتخب قوه قضاییه نظر کارشناسی خود را اعلام نکرده است و ما منتظر جواب این هیات هستیم.
وی افزود: اقدامات قوه قضاییه در این پرونده مشخص است از همان اول مدعی العموم وارد شد و پرونده تشکیل داد و از روز نخست ناظران و بازپرس در محل حادثه مستقر شدند.
اژه‌ای تصریح کرد: برای افرادی اعلام مفقودی شد که با دنبال کردن پرونده مشخص شد این افراد در آن ساختمان مفقود نشدند 3 نفر هم که گفته شده آتش‌سوزی از نقطه آنها آغاز شده بازداشت شدند که یک نفر آنان آزاد شد ممکن است نظر کارشناسی قوه قضاییه با نظر هیات ویژه گزارش ملی همپوشانی داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت از 30 فروردین با بهره‌برداری از 6 فاز جدید ایران در برداشت میدان گازی پارس جنوبی از قطر سبقت گرفت اشتیاق به نامزدی در انتخابات؟! وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی: قراردادهای جدید نفتی 100 هزار شغل مولد ایجاد می‌کند حجت‌الاسلام والمسلمین علوی: وزارت اطلاعات به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است سخنگوی شورای نگهبان: در تعریف جزئیات رجل سیاسی همه قصور داشته‌ایم علیرغم بسیج همه امکانات دولتی و تبلیغات چندین ماهه صورت گرفت پیروزی ضعیف اردوغان در همه‌پرسی قانون اساسی علمای بحرین: گذشت 300 روز از محاصره منزل شیخ عیسی قاسم لکه ننگی بر پیشانی آل خلیفه است یک نشریه آمریکایی: کاخ سفید امکان اعزام 50 هزار سرباز به سوریه را بررسی می‌کند دستاوردهای بخش انرژی ثروت ملی است ایران جنایت هولناک تروریست‌های تکفیری در سوریه را محکوم کرد در دیدار وزیر دفاع جمهوری آذربایجان شمخانی: استفاده آمریکا از بمب‌های غیرمتعارف تقویت‌کننده امنیت ملی این کشور نیست تاکید وزیران دفاع ایران و جمهوری آذربایجان بر گسترش روابط دفاعی انتقام شکست تروریست‌ها از قربانیان تروریسم سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است با بهره‌برداری از 6 فاز جدید ایران در برداشت میدان گازی پارس جنوبی از قطر سبقت گرفت علمای بحرین: گذشت 300 روز از محاصره منزل شیخ عیسی قاسم لکه ننگی بر پیشانی آل خلیفه است وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی: قراردادهای جدید نفتی 100 هزار شغل مولد ایجاد می‌کند حجت‌الاسلام والمسلمین علوی: وزارت اطلاعات به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست دستاوردهای بخش انرژی ثروت ملی است انتقام شکست تروریست‌ها از قربانیان تروریسم