علیرغم بسیج همه امکانات دولتی و تبلیغات چندین ماهه صورت گرفت پیروزی ضعیف اردوغان در همه‌پرسی قانون اساسی

بخش اخبار جهان – همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه روز گذشته درحالی برگزار شد که نتایج حاکی از پیروزی ضعیف و شکننده اردوغان در این همه‌پرسی است. این درحالی است که اردوغان و تشکیلات حزبی وی همه امکانات دولتی را برای پیروزی در این همه‌پرسی بسیج کرده بودند و از حدود دوسال قبل تبلیغات گسترده‌ای را صورت دادند.
منابع خبری شب گذشته نتایج همه‌پرسی را به این شکل منتشر کردند که آمار موافقان تغییر قانون اساسی اندکی بیش از 51 درصد بود درحالی که حدود 49 درصد به آن رای منفی دادند، یعنی حدود نیمی از مردم ترکیه با درخواست و مواضع اردوغان و حزب وی مخالفت کردند. این همه‌پرسی به منزله تعیین مشروعیت اردوغان و حزب وی نیز بود و همچنین نشان‌دهنده دودستگی در بین مردم ترکیه است.
در این همه‌پرسی نزدیک به 55 میلیون شهروند ترکیه واجد شرایط رای دادن بودند و نظرسنجی‌های انجام گرفته قبل از همه پرسی، ازسوی جناح‌های مختلف نتایج مختلفی را نشان داده است اما پیش‌بینی می‌شد موافقان تغییر که رهبری آن را رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بر عهده دارد با اختلاف اندکی پیروز شوند.
براساس این تغییرات پست نخست وزیری حذف می‌شود و رئیس‌جمهور با در دست داشتن اختیارات اجرایی بیشتر می‌تواند احکامی را صادر کند. همچنین این تغییرات این اختیار را به رئیس‌جمهور می‌دهد که دستوراتی را درباره وضعیت فوق‌العاده و انتصاب مسئولان کشور صادر کند. در واقع رئیس‌جمهور این اختیار را خواهد داشت که وضعیت فوق‌العاده را بدون نیاز به تصویب کابینه صادر کند و پیش‌نویس بودجه را که تاکنون یکی از وظایف مجلس بود، ارائه کند.


بسته اصلاحات قانون اساسی ترکیه هم چنین شامل قوانینی می‌شود که ساختار دو بدنه قضائی مهم در این کشور یعنی دادگاه قانون اساسی و شورای عالی قضات و دادستان‌ها را مورد هدف قرار خواهد داد. براساس این تغییرات، اعضای شورای عالی قضات و دادستانها از 20 نفر به 13 نفر کاهش خواهند یافت که 4 نفر از آنها به صورت مستقیم ازسوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و تنها 7 نفر از آنها را پارلمان انتخاب خواهد کرد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که وزیر دادگستری و معاونش نیز به طور طبیعی عضو این شورا خواهند بود.
ازسوی دیگر در پی این تغییرات احتمالی، دادگاه قانون اساسی که شامل 15 قاضی است، 12 نفر آنها توسط رئیس‌جمهور انتخاب شده و تنها 3 نفر از اعضای آن توسط مجلس برگزیده خواهند شد. این درحالی است که یکی از وظایف دادگاه قانون اساسی این است که در صورتی که مجلس با کسب دو سوم آراء به استیضاح رئیس‌جمهور رای دهد، دادگاه قانون اساسی این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهد.
2 کشته در جریان رای گیری
درپی بروز درگیری مسلحانه در یکی از حوزه‌های رای‌گیری در دیار بکر، دو نفر کشته و یک تن مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان ترک، دو گروه در حوزه رای گیری در یکی توابع دیار بکر، به یکدیگر شلیک کردند که در این درگیری دو تن کشته و یک تن نیز زخمی شدند.
پلیس برای جلوگیری از گسترش این درگیری، تعداد بسیاری نیروی امنیتی به محل حادثه اعزام کرد.
درخواست مخالفان برای مشارکت گسترده در رفراندوم
رهبر بزرگترین حزب مخالف ترکیه اعلام کرد، من امیدوارم همه شهروندان ترکیه با حس مسئولیت پذیری رای‌های خود را در صندوق‌های رای گیری بیندازند. ان‌شاءالله نتیجه خوبی به دست خواهد آمد.
قلیچدار اوغلو، یکی از رهبران اصلی کمپین رای نه در این رفراندوم صبح دیروز با حضور در یک حوزه رای گیری به همراه پسر و همسرش رای خود را در صندوق رای گیری انداخت.
وی سپس در جمع خبرنگاران گفت: در طول دو ماه گذشته مبارزه بسیار خوبی را پیش بردیم. ما برای سرنوشت ترکیه رای می‌دهیم. ان‌شاءالله نتیجه خوبی از این رای گیری به دست خواهد آمد که براساس آن همگی بتوانیم مشکلات اصلی ترکیه را مورد حل و فصل قرار دهیم.
همچنین دولت باغچلی، رهبر حزب مخالف جنبش ملی گرای ترکیه با حضور در مدرسه‌ای در آنکارا رای خود را در صندوق رای گیری انداخت.
وی سپس در جمع خبرنگاران گفت: این همه پرسی یک نقطه عطف در زندگی ملت کشورمان است. این اتفاق آینده سیاسی ترکیه را شکل خواهد داد.
او در ادامه اظهاراتش افزود: به پای صندوق‌های رای آمده‌ایم تا وظیفه شهروندی خود را انجام دهیم.
اردوغان: به عقل سلیم مردم کشورم اطمینان دارم
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، امیدوارم مردم با انتخاب خود در این همه پرسی راه را به سوی توسعه بیشتر و سریع ترکیه باز کنند.
اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از انداختن رای خود در صندوق رای گیری در یک مدرسه در اسلامبول به همراه امینه اردوغان، همسرش در جمع خبرنگاران گفت: از سال 1381 کارهای بسیار زیادی در کشور انجام دادیم اما این توسعه کافی نیست. امروز مردم کشورم چه در داخل و چه در خارج از کشور گزینه مورد نظر خود را انتخاب خواهند کرد و به سمت توسعه سریع حرکت خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت از 30 فروردین با بهره‌برداری از 6 فاز جدید ایران در برداشت میدان گازی پارس جنوبی از قطر سبقت گرفت اشتیاق به نامزدی در انتخابات؟! وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی: قراردادهای جدید نفتی 100 هزار شغل مولد ایجاد می‌کند حجت‌الاسلام والمسلمین علوی: وزارت اطلاعات به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است سخنگوی شورای نگهبان: در تعریف جزئیات رجل سیاسی همه قصور داشته‌ایم علیرغم بسیج همه امکانات دولتی و تبلیغات چندین ماهه صورت گرفت پیروزی ضعیف اردوغان در همه‌پرسی قانون اساسی علمای بحرین: گذشت 300 روز از محاصره منزل شیخ عیسی قاسم لکه ننگی بر پیشانی آل خلیفه است یک نشریه آمریکایی: کاخ سفید امکان اعزام 50 هزار سرباز به سوریه را بررسی می‌کند دستاوردهای بخش انرژی ثروت ملی است ایران جنایت هولناک تروریست‌های تکفیری در سوریه را محکوم کرد در دیدار وزیر دفاع جمهوری آذربایجان شمخانی: استفاده آمریکا از بمب‌های غیرمتعارف تقویت‌کننده امنیت ملی این کشور نیست تاکید وزیران دفاع ایران و جمهوری آذربایجان بر گسترش روابط دفاعی انتقام شکست تروریست‌ها از قربانیان تروریسم سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است با بهره‌برداری از 6 فاز جدید ایران در برداشت میدان گازی پارس جنوبی از قطر سبقت گرفت علمای بحرین: گذشت 300 روز از محاصره منزل شیخ عیسی قاسم لکه ننگی بر پیشانی آل خلیفه است وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی: قراردادهای جدید نفتی 100 هزار شغل مولد ایجاد می‌کند حجت‌الاسلام والمسلمین علوی: وزارت اطلاعات به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست دستاوردهای بخش انرژی ثروت ملی است انتقام شکست تروریست‌ها از قربانیان تروریسم