سخنگوی شورای نگهبان: در تعریف جزئیات رجل سیاسی همه قصور داشته‌ایم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در تعریف جزئیات رجل سیاسی همه قصور داشته‌ایم و امیدواریم بعد از انتخابات 96 دولت و مجلس در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
عباسعلی کدخدایی در حاشیه مراسم افتتاح رسمی ستاد مرکزی هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میان دوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ثبت نام جمع کثیری از مردم در انتخابات ریاست جمهوری و این که شورای نگهبان رجل سیاسی را تعریف نکرده است، اظهار داشت: طبق بند 9 اصل 110 قانون اساسی تشخیص صلاحیت‌ها بر عهده شورای نگهبان است و بر اساس اصل 115 نیز تشخیص صلاحیت‌ها بر عهده این شورا بوده و این نظر گذشته و امروز ما است.
وی افزود: در گذشته که دوستان مجلس اقداماتی انجام دادند از نظر شورای نگهبان تداخل در وظایف این شورا بوده و اعضا با آن مخالفت کرده‌اند که به استناد بند 9 اصل 110 قانون اساسی بوده است.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: انتظار ما این بود که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس همت می‌کردند و مقررات و مصوبات لازم را در این زمینه تنظیم می‌کردند که البته بخشی از آن بر عهده شورای نگهبان بوده است.


کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان همیشه در جلسات خود درهنگام بررسی صلاحیت‌ها شرایط را مد نظر قرار داده است و مقررات جزئی‌تر بر عهده دوستان ما در مجلس و دولت بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد: بعد از انتخابات این کار انجام شود که البته باید بپذیریم همه قصور داشته ایم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سئوال که شورای نگهبان مصادیق رجل سیاسی را طبق سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه انتخابات مشخص نکرده است، اظهار داشت: ما در دور گذشته انتخابات آئین نامه‌ای را مورد بررسی و تصویب کرده بودیم و این آئین نامه به عنوان دستور العملی مبنا قرار گرفته است و در این دوره هم بر اساس همین آئین نامه بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کرده‌ایم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین به آغاز به کار ستاد مرکزی هیات نظارت بر انتخابات اشاره کرد و گفت: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آغاز شده و استعلامات به این شورا رسیده است.
کدخدایی با بیان این که شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های داوطلبان روز یکشنبه تشکیل جلسه داد، افزود: تشکیل آتی روز چهارشنبه برگزار می‌شود.
وی با تشریح روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: براساس قانون پنج روز برای اعلام صلاحیت‌ها زمان وجود دارد که پنج روز دیگر می‌توان آن را استمهال کرد.
آغاز به کار ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان
ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در محل شورای نگهبان آغاز به کار کرد.
در این مراسم، ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارتباط تصویری با دفاتر نظارتی استانی شورای نگهبان برقرار کرد.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، سیامک ره‌پیک و مدرسی یزدی و تعدادی از مسئولان نظارت بر انتخابات حضور داشتند. فعالیت ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات تا پایان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس ادامه دارد. بر اساس این گزارش، در این دوره از انتخابات 1639 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
عضو فقهای شورای نگهبان در این مراسم گفت: این شورا سعی می‌کند داوطلبانی که حداقل صلاحیت و استاندارد نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشند، تایید شوند.
مدرسی یزدی افزود:در انتخابات وظایفی بر عهده دولت، شورای نگهبان و ملت است، مهم آن است همه کسانی که به نوعی مسئولیت دارند، امانتی که بر عهده آنها گذاشته شده را به اهل خود بسپارند و وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهند.
وی با یادآوری این که همه دست اندرکاران و مردم باید وظیفه خود را براساس خواست و رضای خداوند انجام دهند، اظهار کرد: این وظیفه باید در مسیر تقویت نظام جمهوری اسلامی وپی ریزی آینده قوی‌تر برای این نظام الهی باشد و از خدا می‌خواهم مردم بهترین و عالی‌ترین انتخاب را داشته باشند.
وی برگزاری انتخابات در عمر جمهوری اسلامی ایران را همراه با خوبی و پاکی دانست و ادامه داد: شرایطی که در قانون برای ریاست جمهوری و دیگر انتخابات وجود دارد در هیچ جای دنیا نظیر نداشته است و شورای نگهبان نیز بر اساس وظیفه خود در قانون اساسی تلاش می‌کند، هرکس حداقل صلاحیت و استاندارد را داشته باشد، تایید صلاحیت شوند. مدرسی یادآور شد: البته این موضوع بر اساس قدرت وی و نظرات اعضای شورای نگهبان خواهد بود.
وی همچنین از مردم خواست فردی که سقف صلاحیت را داشته و بالاترین جایگاه را دارد انتخاب کنند.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت از 30 فروردین با بهره‌برداری از 6 فاز جدید ایران در برداشت میدان گازی پارس جنوبی از قطر سبقت گرفت اشتیاق به نامزدی در انتخابات؟! وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی: قراردادهای جدید نفتی 100 هزار شغل مولد ایجاد می‌کند حجت‌الاسلام والمسلمین علوی: وزارت اطلاعات به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است سخنگوی شورای نگهبان: در تعریف جزئیات رجل سیاسی همه قصور داشته‌ایم علیرغم بسیج همه امکانات دولتی و تبلیغات چندین ماهه صورت گرفت پیروزی ضعیف اردوغان در همه‌پرسی قانون اساسی علمای بحرین: گذشت 300 روز از محاصره منزل شیخ عیسی قاسم لکه ننگی بر پیشانی آل خلیفه است یک نشریه آمریکایی: کاخ سفید امکان اعزام 50 هزار سرباز به سوریه را بررسی می‌کند دستاوردهای بخش انرژی ثروت ملی است ایران جنایت هولناک تروریست‌های تکفیری در سوریه را محکوم کرد در دیدار وزیر دفاع جمهوری آذربایجان شمخانی: استفاده آمریکا از بمب‌های غیرمتعارف تقویت‌کننده امنیت ملی این کشور نیست تاکید وزیران دفاع ایران و جمهوری آذربایجان بر گسترش روابط دفاعی انتقام شکست تروریست‌ها از قربانیان تروریسم سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است سخنگوی قوه قضاییه: پرونده بقایی و احمدی نژاد مفتوح است با بهره‌برداری از 6 فاز جدید ایران در برداشت میدان گازی پارس جنوبی از قطر سبقت گرفت علمای بحرین: گذشت 300 روز از محاصره منزل شیخ عیسی قاسم لکه ننگی بر پیشانی آل خلیفه است وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی: قراردادهای جدید نفتی 100 هزار شغل مولد ایجاد می‌کند حجت‌الاسلام والمسلمین علوی: وزارت اطلاعات به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست دستاوردهای بخش انرژی ثروت ملی است انتقام شکست تروریست‌ها از قربانیان تروریسم