گرانی‌ها‌ به نان رسید

آفتاب یزد: در حالیکه روز گذشته یک مقام وزارت صنعت از دستور رئیس جمهور برای افزایش 10 درصدی قیمت نان در مراکز استانها خبر داد، بررسی‌ها‌ی میدانی خبرنگاران نشان داد که این افزایش قیمت، مرکز کشور یعنی تهران را هم دربرگرفته این در حالی است که مسئولان امر می‌گویند هرگونه افزایش قیمتی در تهران تخلف است و باید گزارش شود.
سردرگمی در میان مسئولان در خصوص موضعگیری‌ها‌ی مرتبط با افزایش قیمت کالاها این روزها بیش از پیش شده است. ابتدا کالایی گران می‌شود یا قیمت آن هر روز بالاتر می‌رود سپس مسئولان اعلام موضع می‌کنند و آن را غیرقانونی می‌دانند و بعد راه گریز و چراغ سبزی به فروشنده داده می‌شود که
به صورت مشروط قیمت را افزایش دهد.
در خصوص مجوز گران شدن نان، این بار دستور رئیس جمهور وجود دارد. معاون وزیر صنعت رسما خبر داده است مجوز افزایش حداکثر ۱۰ درصدی قیمت نان با دستور رئیس جمهور صورت گرفته است، اما در شهر تهران هنوز اتفاقی نیفتاده است.


فرمول گران شدن نان از زبان معاون وزیر هم جالب است. در واقع دولت گندم را از کشاورز به قیمت بالا می‌خرد تا کشاورز سود بیشتری ببرد. این افزایش قیمت خرید تضمینی هم طبعا موجبات افزایش هزینه‌ها‌ی جانبی را در پی دارد که گران شدن نرخ آرد و در نتیجه گران فروختن نان از سوی نانوایان را
در پی دارد.
دی ماه سال گذشته بود که علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران و تهران گفت که اتحادیه‌ها‌ی مرتبط با نان، نامه‌ها‌ی اعتراضی نوشته و درخواست افزایش قیمت کرده اند. در همین راستا این نگرانی ابراز شد که اگر خواسته این افراد برای افزودن قیمت محقق نشود ممکن است آنها از وزن نان کم کرده یا به بهبود کیفیت، بهای چندانی ندهند.
اتحادیه مایل به افزایش 35 درصدی بود اما در نهایت افزایش 15درصدی تصویب شد.
آن گونه که مسئولان امر می‌گفتند آذر ماه سال 96 افزایش قیمت نان تصویب شد اما با مخالفت مواجه شد و این مصوبه به حالت تعلیق درآمد.
در همان زمان فاضلی رئیس اتاق اصناف پیشنهاد کرد قیمت نان آزاد شود و به دهک‌ها‌ی ضعیف یارانه داده شود. در کل کشور 83هزار نانوایی یا اندکی بیشتر وجود دارند که بی تاب افزایش قیمت هستند. در سال 96 هزینه‌ها‌ی سر بار تولید چندان مشهود نبود البته تغییری در هزینه حامل‌ها‌ی انرژری نیز اعمال نشده است. هیچ موضوع مرتبط با ارز هم قابل روئیت نیست و همچنین واردات گندم هم وجود نداشت اما با این حال برخی مسئولان معتقدند تورم بالا رفته و هزینه خدمات افزایش پیدا کرده است.
در میان نانوایی‌ها‌ به سنگکی‌ها‌ مجوز داده شد تا با نرخ آزاد فعالیت کنند. بر همین اساس در برخی مناطق تهران حتی نان سنگک 4 هزار تومانی هم دست مشتری داده می‌شود.
طبق معمول اتحادیه‌ها‌ که اعتقادی به رفاه حال مشتری یا ثابت‌نگاه داشتن قیمت ندارند حرفهای عجیب غریبی می‌زنند که در هیچ کجای دنیا چنین منطقی وجود ندارد. سال گذشته زراعتکار رئیس اتحادیه نان سنتی گفت افزایش قیمت لازم است حتی اگر قیمت آرد تغییری نکرده باشد !
در آن زمان قیمت گندم برای خبازی‌ها‌ همان کیلویی ۶۶۵تومان بود در حالیکه قیمت هرکیلوگرم آرد در بازار آزاد کمی بالاتر بود. اما مسئله اینجاست که همان آرد نانوایی‌ها‌ نیز به خودی خود آرد مطلوبی نیست و درواقع چیزی که به خورد مردم داده می‌شود می‌تواند کاسبی پزشکان را سکه کند.
این حرف خود وزیر بهداشت است که به صراحت گفت : «نمک نان ایرانی سه برابر حد مجاز است و وقتی به نانوا می‌گوییم چرا از نمک سفید استفاده می‌کنید می‌گوید آردی که در اختیار من قرار می‌دهند مناسب نیست. بنابراین باید گندمی وارد کنیم تا نانوا نان خوبی به مردم عرضه کند، چرا که اگر مشکل نان حل شود از بروز برخی از بیماری‌ها پیشگیری می‌شود.»
اما وزارت جهاد کشاورزی مخالف این ایده است. مدیران این بخش می‌گویند چنین چیزی صحت ندارد.
در گیر و دار این کشاکش‌ها بود که اواسط سال 96 افزایش 15 درصدی قیمت نان ابلاغ شد اما ناگهان با دستور رئیس جمهور منتفی و به زمان دیگری موکول شد.
روحانی همان موقع در تلویزیون ظاهر شد و گفت:‌ من با تصمیمی که در این زمینه اتحادیه و برخی از ستادها گرفته بودند، مخالفت کردم چون مطالعات کافی در این زمینه نشده بود اما در مجموع آنچه که برای ما مهم است مردم در نیازمندی‌های روزمره خود با گرانی‌های ناگهانی مواجه نشوند چراکه این گرانی‌ها برای مردم قابل تحمل نیست.
این روزها که قیمتها بی محابا بالا می‌روند و کالاها بی هیچ نگرانی کمیاب، خیال مسئولان هم کمی راحت تر شده است و نگرانی از بابت گران شدن چیزی حتی نان وجود ندارد. تکان خوردن قیمت نان طی روزهای اخیر هم تنها یک واکنش منفی نامشخص داشته است: نان گران شده اما گران نشده است!
بر همین اساس و در حالی که طی روزهای اخیر نانوایی‌ها در افزایش قیمت پیشقدم شده‌اند، سینکی معاون آقای شریعتمداری گفت که تاکنون هیچ نرخ تثبیتی برای افزایش قیمت نان در سال جاری نداشته‌ایم و قیمت‌ها همان نرخ‌های مصوب ابلاغی است؛ بنابراین نانوایان در صورت افزایش قیمت، مرتکب تخلف شده‌اند.
این اظهارات در حالی است که همین چند روز قبل نیز قیمت برخی اقلام شیر پاستوریزه رو به افزایش نهاد که سینکی در این باره می‌گوید قرار است در کارگروه تخصصی در این باره صحبت کنیم.
در حال حاضر آنچه تحت عنوان افزایش قیمت نان مطرح شده مرتبط با مراکز استانهاست. معاون وزیر صنعت گفته قیمت نان در مراکز استانها با بررسی در ستاد تنظیم بازار و شورای تامین استان حداکثر تا سقف 10 درصد می‌تواند افزایش نرخ پیدا کند.
گرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت نان در برخی نانوایی‌های تهران هم با افزایش روبرو بوده اما سینکی گفته این افزایش قیمت در سطح استانی و منطقه‌ای است و اجازه افزایش نان در سطح ملی را نمی‌دهیم و در تهران نیز هنوز اتفاقی نیفتاده و قیمت‌های قبلی جاری است.