احمد شیرزاد=تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب

حتی ذره‌ای هم نباید تردید داشت که تغییر در کابینه امری لازم است و این مهم همواره خواسته بسیاری از اصلاح طلبان بوده است اما آنچه که در این میان مهم است وزارتخانه‌ها‌ی مورد هدف تغییر و وزرای مورد نظر در آن‌ها‌ست. به طور قطع این وزارتخانه‌های مورد هدف بیشتر باید اقتصادی باشد. زیرا رئیس جمهور در این وزارتخانه‌ها‌ از مدیران توانمند و کاربلد استفاده نکرده است به هر دلیلی دولت ترجیح داد که به گزینه‌ها‌ی همسو با خود روی آورد و ویژگی کارآمدی را در چینش کابینه چندان لحاظ نکرد. اگر قرار است که این دور باطل همچنان ادامه داشته باشد و همان افراد استیضاح شده و یا وزرای کارنابلد کنونی دولت دوباره به گرد هم جمع شوند، این مهم چندان مشکلی را حل نخواهدکرد. قاعدتا باید تغییرات مطلوب و اثرگذاری در دولت صورت بگیرد و وزرایی که در کار خود موفق نبودند و امتحانشان را آن طور که باید به درستی پس ندادند باید جایشان را به مدیران توانمند بدهند. در حال حاضر کرباسیان از وزارت اقتصاد و دارایی رفته است و این وزارتخانه نیاز به جایگزین مناسب دارد و از سویی وزارت صنایع و کار نیز به همین ترتیب نیاز به وزرایی توانمند دارد. امید می‌رود که دولت با توجه به تجربه 5 سال اخیر خود این بار از چهره‌ها‌ی کارآمد و موفق که قبلا هم توانمندی شان را اثبات کرده اند، بهره ببرد.
در عین حال یک نگاه جدی به نیروهای جوان و پرانرژی داشته باشد. اگرچه این نیروها در ابتدای راه ممکن است کمی کم تجربه جلوه کنند اما قطعا با کمک و حمایت وزرای باتجربه، موفق خواهند شد که کارنامه مطلوب و اثرگذاری از خود به جای بگذارند. ازسویی، روحانی باید برخلاف گذشته به جبهه اصلاحات توجه جدی تری داشته باشد البته مقصود سهم خواهی این جریان از دولت نیست.
بلکه واقعیت امر این است که در جبهه اصلاحات مدیران بسیار قوی و باتجربه‌ای وجود دارند و کسانی هستند که می‌توانند در کوتاه‌مدت اقدامات بسیار مطلوبی انجام دهند. زیرا اکنون دولت نیاز به وجود وزرایی دارد که به سرعت قادر به انجام اقدامات مثبتی باشند. به عنوان مثال چهره کارآمدی نظیر زنگنه و ظریف پس از ورود به دولت یازدهم و دوازدهم به سرعت توانستند اثرگذار باشند. اگرچه اکنون نمی‌توان فردی به روحانی برای وزارتخانه‌های مورد نظر معرفی کرد اما کافی است که روحانی برخی از ملاحظات را که‌اندکی دایره انتخاب او را محدود می‌کند، کاهش دهد. یکی از این ملاحظات که دست روحانی را برای چینش کابینه بسته است، تجویز مشاوران رئیس جمهور برای فاصله گرفتن از اصلاح طلبان است. در حالی که اصلاح‌طلبان همواره در حمایت خود نسبت به روحانی صادق بوده‌اند و اکنون هم اگر روحانی بخواهد از اصلاح‌طلبان در حل مشکلات کمک بگیرد قطعا این جریان از هیچ کمکی به او دریغ نخواهند ورزید. بنابراین رئیس جمهور می‌تواند از بزرگان اصلاح‌طلب و چهره‌های سرشناس این جریان برای حل مشکلات کشور و همچنین تغییر در کابینه کمک بگیرد. آنچه که مسلم است وزرایی که بیشتر به سمت جبهه اصلاحات گرایش داشتند عملکرد قوی تری در کابینه داشته و نیز با صداقت بیشتری در خدمت روحانی بوده‌اند. به هر روی به این دلیل تاکید بر این است که روحانی باید به جبهه اصلاحات توجه بیشتری کند، زیرا دولت اصلاحات بدنه کارشناسی قوی‌ای در داخل خود داشت و همچنان این جبهه از این منظر از پتانسیل مطلوب و بالایی برخوردار است و می‌تواند به دولت در حل مشکلات یاری برساند.