ثبت نام آقازاده‌ها‌ی دندانپزشک بدون کنکور در دانشگاههای دولتی

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: دندانپزشکی از جمله معدود رشته‌های دانشگاهی در ایران است که تقریباً کسی نسبت به درآمد مناسب آن پس‌از فارغ‌التحصیلی و به تبع آن آتیه تضمین شده تردیدی ندارد. یکی از شدیدترین رقابت‌ها برای پر کردن ظرفیت‌ها‌ی بسیار محدود دانشکده‌ها‌ی دولتی دندانپزشکی در ایران رخ می‌دهد.
در سالهای اخیر در کنار آژانس‌ها‌ی هواپیمایی، موسسات جذب دانشجوی بسیاری در کشور شکل گرفته‌اند که کارشان جذب علاقه‌مندان متمول این رشته به دانشگاه‌های پولی کشورهایی همچون هند، فیلیپین، کرواسی و مجارستان است. پذیرش و تطبیق مدرک این گونه فارغ‌التحصیلان از سوی وزارت بهداشت همیشه از سوی برخی چهره‌ها‌ی آکادمیک کشور به دلیل آنچه کیفیت نازل این دانشگاه‌ها‌ عنوان می‌کردند مورد انتقاد بود تا آنکه برخی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی به دلیل آنچه انتقال بیش از 100 نفر از این دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به این دانشگاه می‌خواندند دست به اعتراض زدند.

> اعتراض دانشجویان دانشکده دندانپزشکی


آنچه انتقاد به انتقال آقازاده‌های خارج‌نشین به دانشگاه‌های داخل خوانده می‌شد عنوان اعتراضی از سوی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی به عنوان معتبرترین دانشکده کشور در این رشته بود که توسط برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دانشجویان بازتاب یافت. این خبرگزاری اظهار کرد: « با صدور بیانیه‌ای از سوی دانشجویان، جنجال حضور آقازاده‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وارد فاز جدیدی شد؛ » بر اساس مصاحبه‌ها‌ و اظهار این خبرگزاری : «. ...این دانشجویان انتقالی از خارج از کشور که بعضی از آنان حتی کنکور نداده‌اند و برای تحصیل روانه‌ دانشگاه‌های درجه چند خارج از کشور شده‌اند، حال با پرداخت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در کنار افرادی که به سختی به صندلی‌های دانشکده‌ دندانپزشکی این دانشگاه معتبر دست پیدا کرده‌اند خواهند نشست.» براساس این گزارش، «جمعی از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با صدور بیانیه‌ای سرگشاده‌، اعتراض خود را نسبت به برخی فشارهای سیاسی برای تحصیل غیرقانونی آقازاده‌های خارج‌نشین در این دانشگاه اعلام کردند. براساس این گزارش، چند هفته پیش بود که دکتر‌ها‌شمی، وزیر بهداشت، طی دستور فوری انتقال دانشجویان علوم پزشکی از دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل را از سال 2019 ممنوع کرد. این در حالی است که هیئت رئیسه دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با دانشجویان این دانشکده خبر دادند که از سمت وزارت و دانشگاه به‌شدت تحت فشار هستند تا زمینه تحصیل حدود ۱۰۰دانشجوی انتقالی از دانشگاه‌های کشورهایی چون فیلیپین، مجارستان، اسلواکی و...که بعضا از فرزندان مسئولان کشور می‌باشند، به این دانشگاه را مهیا کنند؛ فشاری که به نظر می‌رسد در پی آن است تا قبل از اجرایی شدن دستور فوری وزیر، پرونده انتقال این دست از آقازاده‌ها از دانشگاه‌های بی‌اعتبار خارجی به دانشگاه شهید بهشتی (برترین دانشگاه کشور در حوزه دندانپزشکی) بسته شود!» در ادامه این گزارش می‌آید: « همچنین روز
گذشته نیز دانشجویان و دستیاران تخصصی دندانپزشکی این دانشگاه در اعتراض به این موضوع دست به اعتراض زدند و اعلام کردند تا زمانی که هیئت‌رئیسه دانشگاه پاسخ شفافی به این رانت ندهند این اعتراض ادامه خواهد داشت.» علیرضا حاتمی، عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره می‌گوید: «موضوع از آنجا شروع شد که دانشجویان از هیئت‌رئیسه و اساتید دانشکده دندانپزشکی شنیدند که حدود 100 نفر از دانشجویان انتقالی از دانشگاه‌های خارج از کشور که عمدتا هم از دانشجویانی با سطح علمی پایین هستند، قرار است به این دانشکده که رنکینگ سطح یک کشور را دارد، منتقل شوند.» او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «زمانی که هیئت‌رئیسه و هیئت پذیرش دانشگاه از این دانشجویان در چند هفته گذشته مصاحبه به عمل می‌آورند، می‌بینند که اکثر آنها حدنصاب علمی کافی را برای ورود به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی ندارند و به همین دلیل عملا انتقال آنها را قبول نکردند. بعد از این اتفاق فشارهایی از جانب دانشگاه و وزارت بهداشت به دانشکده برای پذیرش این دانشجویان صورت می‌گیرد.» عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشجویان مطرح می‌کنند که در بین این دانشجویان فرزندان مسئولان و آقازاده‌ها هم حضور دارند، تصریح می‌کند: «اعتراض دانشجویان به این است که چرا دانشجویانی که رتبه‌های دورقمی دارند، الان باید در کنارشان دانشجویانی قرار بگیرند که رتبه‌های 5 و 6رقمی را در کنکور کسب کرده‌اند.» او درباره درخواست دانشجویان این‌طور توضیح داد: «درخواست اصلی‌شان حضور رئیس دانشگاه و پاسخگویی به این موضع بود که این امر محقق نشد، اما سایر مسئولان مانند معاونان دانشگاه و دانشکده و حراست در جمع دانشجویان حضور پیدا کرده و به صحبت‌های آنها گوش دادند.» حاتمی تصریح می‌کند: «نکته قابل‌توجه این است که براساس قانون از سال 2019 دیگر پذیرش دانشجوی ایرانی از خارج به داخل کشور نخواهیم داشت و چون این سال نیز از چهار ماه دیگر شروع می‌شود، به همین دلیل اقدامات فوری برای انتقال دانشجویان فعلی در حال انجام است، حتی خبرهایی را نیز شنیده‌ایم مبنی ‌بر اینکه به چند دانشگاه دیگر نیز فشارهایی برای پذیرش این دانشجویان صورت گرفته که البته آنها زیر بار آن نرفته‌اند.» حاتمی به محدودیت‌های آموزشی موجود در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی دیگر از اعتراض‌های دانشجویان این است که با اضافه‌شدن تعداد دانشجویان انتقالی به این دانشکده مشخص نیست وضعیت آموزشی در این دانشکده به کدام سمت و سو خواهد رفت. همین مسائل باعث شد دانشجویان با هیئت ‌رئیسه و مسئولان
دانشکده مکاتباتی را انجام دهند.» عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره دلیل قبول پذیرش این دانشجویان از سوی این دانشگاه می‌گوید: «شائبه‌هایی در این زمینه مطرح است که یکی از آنها درباره مسائل مالی است، چراکه عنوان شده این دانشجویان از آنجایی که دانشجوی بین‌الملل محسوب می‌شوند باید شهریه بالایی پرداخت کنند.» او مدعی شد: «تجمع روز گذشته دانشجویان به این دلیل بود که امکان ورود این دانشجویان بر سر کلاس‌ها فراهم نشود؛ با این حال اساتید و مسئولان دانشکده تایید کرده‌اند که وزارت علوم این دانشجویان را برای انجام مصاحبه علمی به دانشکده فرستاده و بعد از انجام مصاحبه نیز مشخص شده که این دانشجویان حدنصاب علمی را برای ورود به این دانشکده ندارند.»

> مرور سخنان شهید بهشتی در بیانیه دانشجویان
دانشجویان معترض در دانشکده دندانپزشکی بیانیه‌ای را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند که بخش‌هایی از آن بدین شرح است:
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیرباز در شمار برترین دانشکده‌های آموزش دندانپزشکی کشور بوده و مسئولیت آموزش عده‌ کثیری از دندانپزشکان خبره کشور را عهده‌دار بوده و هر ساله میزبان دانشجویانی است که با تلاش و انگیزه‌ مثال زدنی غول کنکور را پشت سر گذاشته و با رتبه‌ها‌ی عالی وارد این دانشکده می‌شوند. آنچه که این روزها در برترین دانشکده دندان پزشکی ایران می‌گذرد، ما دانشجویان دندانپزشکی شهید بهشتی را بر آن داشت تا به حکم وظیفه و مسئولیت دیده بانی، این سطور را صدای خودسازیم در اعلام نگرانی مان از وضعیت دانشگاه. یکم.
دستور مستقیم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور مبنی بر ورود بالغ بر ۱۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی (که تنها با گذراندن ۳۶ واحد درسی در دانشکده‌های دندانپزشکی کشورهایی مانند مجارستان، گرجستان و...) به دانشکده‌های دندانپزشکی داخل کشور و تصویب اجرای آن در هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. این دانشجویان که اغلب سد کنکور را دور زده اند و بعضی از آنان حتی کنکور نداده اند یا با معدل بسیار پایین برای تحصیل روانه دانشگاه‌های درجه چند خارج از کشور شده اند، حال با پرداخت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون در کنار رتبه‌ها‌ی برتری که با تلاش فراوان به صندلی‌ها‌ی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی دست پیدا کرده اند خواهند نشست. طرحی که اساساً به اذعان همه اساتید و خبرگان دانشکده، باعث افت شاخص‌ها‌ی آموزشی و روند یادگیری دانشجویان می‌گردد و نتیجه‌ای جز شکست برای دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی و نزول جایگاه آن نخواهد داشت. ما دانشجویان دندانپزشکی شهید بهشتی اعلام می‌کنیم که روند حاکم در پذیرش دانشجو به حدی سرعت و شدت گرفته است که اگر تا چندین سال قبل استثنا بود، ممکن است تا آینده‌ای نزدیک به قاعده تبدیل شود. این روند نه تنها مصداق تبعیض و بی عدالتی است که نتیجه آن اخلال در روند آموزشی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی می‌باشد.
این روند اگر مصداق پایمال شدن حق و کشتن آرزوی جوان نخبه‌ای که تنها بر تلاش و استعداد خود متکی بوده، نمی‌باشد، چه نام دارد؟
مرور سخنان شهید آیت الله محمد حسین بهشتی که نام دانشگاه به نام ایشان مزین گردیده است در برهه کنونی جالب توجه است: «اگر در جامعه اسلامی کوششی برای اقامه عدل نباشد کسی به سراغ ما نمی‌آید و بلکه برعکس جوان ما هم به‌جایی می‌رود که برای اقامه عدل گام برداشته‌اند...
جوان عاشق عدل است و خدا خواسته که جوان با این بینش به دنبال خدا برود...چرا آدرس خدا را با آدرس عدل جدا کنیم؟ این گناه ماست، آیا گرایش جوان به عدالت قابل تخطئه است؟ غیر خدایی است؟ مگر فطرت و عقل و قرآن جز این می‌گوید که: ان الله یامر بالعدل»علاوه بر مسئله ی عدل، مسئله حق الناس مطرح است. حال این سوال مطرح می‌شود تصویب طرحی که پیامد نزدیک آن آسیب جدی به روند آموزشی دانشجویان دندانپزشکی است و پیامد بلندمدت آن سلب اعتماد بین بیمار-دندانپزشک، منجر به تضییع حق چندین نفر می‌شود؟ مولای متقیان حضرت علی می‌فرماید : «جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدِّمَهً لِحُقُوقه، خداى متعال، رعایت حقوق بندگانش را مقدمه‏ اى براى رعایت حقوق خودش قرار داد». آنچه که نباید فراموش شود این است که دانشکده دندانپزشکی، محلی برای آموزش دانشجویان می‌باشد. انتظار می‌رود مسئولان دانشگاه دست به اقداماتی نزنند که آینده و امنیت شغلی یک صنف و امنیت سلامتی یک جامعه را در معرض خطر قرار دهد. دوم. تعطیلی پردیس بین الملل دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی به علت مشکلات مالی و ادغام دانشجویان دو دانشکده، نتیجه‌ای جز هرج و مرج و نقض غرض در امر آموزش به دنبال نداشته است. دانشگاه وظیفه تامین شرایط آموزشی مناسب برای هر دو دانشکده را برعهده دارد، حال آنکه متاسفانه افزایش تعداد دانشجویان با امکانات، تجهیزات و فضای آموزشی محدود موجود، عملا فرآیند آموزش را فشل کرده و آموزش فراگیر برای همه دانشجویان، جای خود را به آموزش رقابتی داده است.

> یادداشت رئیس مستعفی دانشکده دندانپزشکی
دکتر محمد جعفر اقبال رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی از سمت خود استعفا نمود. او در گفت‌وگو با سایت دندانه از جمله دلایل اصلی استعفای خود را اعتراض به انتقال دانشجویان خارج از کشور به این دانشگاه عنوان کرد. دکتر اقبال هر چند در گفت‌وگو با آفتاب یزد از مواضع اولیه خود که در این گفت‌وگو اظهار داشت تا حدی فاصله گرفته بود و از جمله دلایل استعفای خود را خستگی عنوان کرد، اما تایید نمود که این گفت‌وگو را در اصل خود وی نوشته است و در واقع یادداشت بوده نه گفت‌وگو، دکتر اقبال در این یادداشت که با عنوان: « انتقاد شدید رئیس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی از روال نامعمول پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم‌پزشکی» پس از استعفای وی منتشر شد، اظهار می‌دارد : « نتیجه جذب دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، تکرار تجربه تلخ و شکست خورده دوره‌های شبانه و پردیس‌های بین‌المللی است و به تضعیف بیشتر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی می‌انجامد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد احتمالا هدف اصلی و اولیه این سیاست، دریافت پول و جبران کسری اعتبارات دانشگاه‌هاست. رییس دانشکده دندان‌پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری دندانه قانون اخیر وزارت بهداشت مبنی بر تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: وضع اینگونه قوانین با این شرایط آموزشی، دندانپزشکی ما را که از عدالت بسیار دور است، دورتر می‌کند. دکتر محمد جعفر اقبال تاکید کرد: پذیرش این دانشجویان با هدف اجرای عدالت و اصلاح نظام آموزشی صورت نمی‌گیرد... استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی افزود: در کشور ما بسیاری از امور و برنامه‌ها منحصر بفرد
و یگانه است.
رییس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی همچنین اذعان کرد: جالب است که قریب به یک سوم ظرفیت دانشگاه‌ها مربوط به مناطق محروم است که اکثر این افراد پس از فارغ‌التحصیلی به آن مناطق رجوع نمی‌کنند؛ بنابراین کاری که با هدف اجرای عدالت است، حاصل و نتیجه‌ای عکس دارد. این تصمیم‌ها باعث ظلم به شرکت کنندگان در کنکور می‌شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: من معتقدم که همه ما باید با پشتیبانی همدیگر سهمیه‌های ناروایی که عین تبعیض و دور از عدالت آموزشی است را نقد کنیم و از نمایندگان مجلس بخواهیم که قوانین اینچنینی را اصلاح کنند. از وزارت بهداشت باید بخواهیم پذیرش دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور را تسهیل نکند و منافع دراز مدت و سلامت آیندگان را به حراج نگذارد. این کار هیچ منطقی ندارد و اگر با توجیه کمک به هموطنان و خانواده‌هایشان چنین تصمیمی گرفته شده باشد، هیچ مقبولیتی در بین کل جامعه دانشگاهی
نخواهد ‌داشت.» این دندانپزشک خوشنام البته در زمان گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب یزد در محل کارش در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی مواضع بالنسبه تعدیل شده تری را عنوان نمود و اظهار کرد که مسائل مهم تری همچون بهداشت دهان و دندان وجود دارد که باید به آنها پرداخت، وی با اشاره به بودجه دانشگاه تاکید کرد که مدیریت یک واحد آکادمیک با توجه به تمام مسائل کار آسانی نیست.

> کمبود امکانات
سمیه از دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه به آفتاب می‌گوید : این مسئله‌ای نیست که مسئولیت آن بر عهده مدیریت دانشگاه باشد، بلکه ابلاغ و دستوری است از سوی وزارت بهداشت است که آنها نیز باید در این رابطه پاسخگو باشند. ظاهراً سالها است که انتقال دانشجویان خارج از کشور به ویژه به دانشکده‌ها‌ی پزشکی و دندانپزشکی وجود داشته و ما در همین دانشگاه فارغ التحصیلانی داشته ایم، منتها سالهای قبل ممکن بود دو تا سه نفر، آن هم با آزمون به دانشگاه منتقل شوند، اما در حال حاضر ظاهراً لیستی چندین ده نفره وجود دارد که بین دانشکده‌ها‌ی کشور توزیع گردد و احتمالاً سهم دانشکده ما هم قابل توجه باشد، با توجه به انتقاد و اعتراض دانشجویان این ترم پذیرشی نداشته ایم و این مسئله به ترم بعد موکول شده است. همین الان ظرفیت پذیرش دانشکده ما در دندانپزشکی 40 نفر بوده که از این تعداد 20 نفر دولتی و 20نفر نیز دانشجویان پردیس هستند که ورودی‌ها‌ی جدید پذیرش شده در پردیس باید قریب 15میلیون شهریه بدهند. وی در ادامه افزود: امسال رتبه 300برای پذیرش در پردیس (علی‌رغم پرداخت شهریه سنگین قبول نشده ) و این برای من دانشجو سوال است که چرا باید یک نفر که احتمالاً در کنکور هم قبول نشده و از طریق ثبت نام در یک دانشگاه پولی در خارج از کشور باید بیاید و کنار من بنشیند، تنها به دلیل تمول مالی و احتمالاً نفوذ خانواده‌اش. محمد همکلاس وی در ادامه صحبت گفت: ما خودمان دانشجوی پردیس هستیم و شهریه پرداخت می‌کنیم، به علت آنکه پردیس از خیابان جمال‌زاده به اینجا منتقل شد، عملاً امکانات و ظرفیت دانشگاه همین الان نیز جوابگوی این همه دانشجو نیست، بیمار برای ویزیت کم است و وسایل محدود و این قطعاً بر کیفیت آموزش تاثیر می‌گذارد، به همین خاطر تحمیل این دانشجویان انتقالی از خارج هم کیفیت آموزش را کاهش خواهد داد
و هم جا را برای دانشجویانی که بحق و از طریق کنکور پذیرفته شده اند تنگ خواهد کرد.

> گذراندن 36 واحد و تمام
سینا از دانشجویان منتقد به این مسئله و امضا کننده بیانیه نیز در این باره اظهار داشت: مصوبه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت برای انتقال این دانشجویان بر این استدلال استوار است که با توجه به افزایش نرخ ارز، دلیلی برای خروج ارز برای تحصیل وجود ندارد و با پذیرش این دانشجویان در دانشگاه‌ها‌ی دولتی داخل، این هزینه نیز به کشور تحمیل نمی‌شود. البته این در ظاهر دلیل قابل قبولی به نظر می‌رسد، اما واقعیت آن است که در اصل قضیه تردید‌ها‌ی جدی وجود دارد. این دانشجویان پیش از این برای آنکه به داخل کشور منتقل شوند باید 72 واحد می‌گذراندند تا بتوانند حداقل شرایط انتقال را داشته باشند، اما بلافاصله پس از تغییرات ارزی این شرایط برای آنها تسهیل شد و حداقل حد نصاب واحد پاس شده درسی به 36 واحد کاهش یافت. در حال حاضر هم موسساتی که این دانشجویان را در این دانشکده‌ها‌ی مورد تایید ثبت نام می‌کنند و نحوه عملکردشان بسیار مورد انتقاد است. این افرادی که از سد کنکور در ایران نتوانسته اند بگذرند رفته‌اند در این کشورها همچون مجارستان و در رشته
دندانپزشکی بدون آزمون ثبت نام کرده‌اند و بعد تنها با گذراندن 36 واحد و پرداخت شهریه مد نظر دانشگاه که احتمالاً بالای 100 میلیون تومان است به راحتی به اینجا منتقل می‌شوند و این برخلاف مبانی و عدالت آموزشی است و وزارت بهداشت به‌جای تحمیل چنین گزینه‌ها‌ی به دانشگاه که مورد
تایید مدیریت ما نیز نیست. در حال حاضر تعداد دانشجویانی که از طریق رقابت پذیرش می‌شوند، روز به روز قلیل تر می‌شود و این نگرانی وجود دارد که این مسئله به این دلیل است که جا برای این عزیزان باز شود. در حال حاضر رتبه 15 نتوانست رشته تخصصی دندانپزشکی در دانشکده ما قبول شود، پس چرا یک نفر با ثبت نام در دانشگاهی بی‌کیفیت و بدون آزمون به صرف پرداخت شهریه باید بتواند از این امکان بر خوردار شود. واقعیت آن است
این لیستی که در اختیار دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفته تا با حکمیت بین دانشگاههای کشور و ازجمله دانشگاه ما تقسیم شود، درصد بسیار کمی از هزاران دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور هستند که آنها نیز احتمالاً خواهان این هستند که در یک دانشگاه معتبر داخلی به عنوان دندانپزشک فارغ التحصیل شوند و این نتیجه‌گیری منطقی است که این تعداد پس از لابی و با اعمال نفوذ در این لیست قرار گرفته‌اند. البته ما که با مسئولان دانشکده صحبت می‌کردیم آنها نیز دلایلی را برای خود برشمردند. البته اگر شخص از اینجا فارغ‌التحصیل شود و مطب دندانپزشکی تاسیس کند دیگر برای بیمار مشخص نیست که این شخص دانشجوی انتقالی بوده یا در اثر رقابتی سخت از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است.

> دانشگاه مسئول تقسیم نیست
شاکری از مسئولان روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی البته در گفت‌وگو با آفتاب یزد این موضوع را تکذیب کرد که تقسیم این سیصد نفر به دانشگاه بهشتی واگذار شده باشد. وی ضمن اشاره به مشکلات متعدد دانشگاه در زمینه‌ها‌ی مختلف به ویژه تامین بودجه اظهار کرد که دانشگاه آنها تنها محل تشکیل جلسه کارگروه جهت ساماندهی و تقسیم این تعداد بوده و یک بار نیز جلسه مذکور در دانشگاه تهران تشکیل شده است و نباید این شائبه به وجود آید که دانشگاه ما مسئول تقسیم این دانشجویان است. وی ضمن تاکید بر حمایت حداکثری از ارتقای کیفی آموزش در دانشگاه اظهار کرد که آخرین خواسته اساتید دانشگاه افت رتبه کیفی و رنکینگ دانشگاه است و مدیران واقعاً تلاش می‌کنند تا با توجه به تمام جوانب و شرایط موجود بهترین انتخاب ممکن را جهت حفظ و ارتقای کیفی دانشگاه انجام دهند.

> این مسئله 20 سال است که جریان دارد
دکتر حسن رزمی دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت که پیش از این بر پذیرش این لیست که بر اساس ظرفیت مازاد تاکید کرده بود در گفت‌وگو با آفتاب یزد اظهار کرد : « البته انتقال و مدیریت انتقال دانشجویان برعهده خدمات آموزشی دانشگاه است و آنها قطعاً اطلاعات بهتری در اختیار دارند، اما این دانشجویان عمدتاً در سهمیه مازاد قرار می‌گیرند، چون اینها از طریق کنکور وارد دانشکده دندانپزشکی نمی‌شوند. وی در پاسخ به این سوال که این افراد بیشتر از چه کشورهای جذب می‌شوند، گفت: شورایی وجود دارد که اعتبار این دانشگاه‌ها‌ را اعتبار سنجی می‌کند تا دانشجویانی که در آنجا تحصیل می‌کنند، نگران بحث انتقال و پذیرش در داخل نباشند که البته این دانشگاهها عمدتاً در کشورهای همچون بلاروس، اوکراین، روسیه، مجارستان، ترکیه و هند و کشورهای اینچنینی قرار دارد و البته بیش از این از فیلیپین هم بوده است. وی افزود واحدهای که باید این دانشجویان بگذرانند، 36 واحد مورد تایید وزارتخانه است و معدل آنها باید بالای 15 باشد. وی در رابطه با ظرفیت محدود دانشگاهها و فشاری که این دانشجویان انتقالی به محیط آموزشی وارد می‌کنند، اظهار کرد: قرار است که دانشگاههای سراسر کشور در فرآیند پذیرش این دانشجویان انتقالی از خارج مشارکت کنند و هر دانشکده‌ای نیز براساس شاخص‌هایی که خودشان در هیئت امنا و شورای آموزشی دانشگاه مصوب می‌کنند می‌تواند، برای پذیرش این دانشجوها شرایط بگذارد. بنابراین الزماً این مسئله که این تعداد دانشجو در یک مقطع پذیرش بشوند مقدور نیست. بلکه قرار است به تدریج طی دو ترم بهمن و مهر جذب شوند، به همین خاطر قرار نیست در یک نوبت 100 نفر دانشجو به دانشکده دندانپزشکی تهران منتقل شوند و این اتفاق به تدریج صورت خواهد گرفت. این مصوبه وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور موقت و برای تنها دو سال است و براساس آن قرار است که دانشجویان ثبت نام کرده در خارج، از 24 مهر 1397 به قبل به مدت دو سال به دلیل محدودیت‌ها‌ی ارزی ایجاد شده بتوانند پس از پاس کردن 36 واحد منتقل شوند و پس از دوسال باز انتقال دانشجو به حالت قبل باز می‌گردد و براساس پاس کردن 72 واحد عمل خواهد شد. وی افزود: بر اساس این مصوبه کسانی که از 2019 در دانشگاههای خارج از کشور ثبت نام کنند امکان انتقال به داخل کشور را نخواهند داشت، تا زمانی که درسشان تمام شود. دکتر رزمی در پاسخ به سوالی در رابطه با پایمال شدن عدالت آموزشی و اخلاق با پذیرش این دانشجویان در بهترین دانشکده‌ها‌ی دندانپزشکی کشور که بعضا حتی در کنکور داخلی نیز پذیرفته نشده اند و حال در کنار برترین رتبه‌ها‌ی کنکور می‌نشینند، گفت: ببینید تنها بحث انتقال این دانشجویان نیست و ما نیز از این مسائل خوشحال نمی‌شویم.
از رزمی سوال کردیم که شما تصور نمایید که فرزند متمول یک مسئول که مثلاً در فیلیپین بدون کنکور در دانشگاه پذیرفته می‌شود و به دلایلی بسیار هم مورد استقبال قرار می‌گیرد، حال خیلی راحت با دور زدن کنکور سخت، بدون نیاز به گذراندن سد سازمان سنجش از دانشکده‌ها‌ی معتبر دولتی با مدرک دندانپزشکی فارغ التحصیل می‌شود چون پدرش پول و نفوذ لازم برای گنجاندن نامش در این لیست را داشته است، اگر شما جای آن دانشجوی سختکوشی باشید که از طریق کنکور قبول شده است با این مسئله چگونه برخورد خواهید کرد و چه حسی به شما دست می‌دهد. این مقام مسئول در وزارت بهداشت در پاسخ اظهار داشت : بنده بسیار خوشحال می‌شوم که این بحث‌ها‌ صورت بگیرد تا شفافیت ایجاد شود، ظاهر قضیه این است که عدالت آموزشی خدشه دار می‌شود، اما واقعیت این است که این جریان و مصوبه انتقال دانشجویان از خارج به داخل مصوبه دیروز و امروز و زمان دکتر‌ها‌شمی نبوده، این مصوبه 20 سال است که دارد اجرا می‌شود، 20 سال است که این دانشجویان می‌روند همین کشورهای خیلی عقب افتاده تر و با نمرات خیلی پایین تر وارد دانشگاههای دولتی کشور می‌شوند و کنکور را دور می‌زنند. من تعجب می‌کنم که چرا اکنون که شرایط کمی متفاوت شده، این مسائل خودش را بیشتر نشان داده است. وی در پاسخ به سوالی در این رابطه که آیا قبول دارید تعداد زیادی از اینها آقازاده باشند؟ گفت من نمی‌خواهم وارد این مسائل شوم و ممکن است تعدادی از اینها باشند که واقعاً هیچ ارتباطی با مسئولان نداشته باشند و آقازاده نباشند. بلکه به دلیل روابط یا هر ارتباطی که بوده از این امکان استفاده کرده‌اند، اما توجه نمایید که این مصوبه مربوط به امروز نیست و سالها است که اجرا می‌شود و هر سال هم همین گونه بوده و تنها فرق امسال این است که سالهای قبل می‌گفتیم که اینها با گذراندن 72 واحد می‌توانند وارد کشور شوند و با معدل 13 و 14 امکان انتقال
دارند و امسال استثنائاً گفته ایم برای دوسال به دلیل مشکلات ارزی می‌توان با گذراندن 36 واحد در خارج منتقل شد. او افزود: قانون دور زده نشده و فقط این مسئله تصریح شده است و ما حتی معدل‌ها‌ی این انتقال را بالا گرفته‌ایم و معدل دیپلم این افراد باید بالای 16 باشد و منتقدین این سخت‌گیری‌ها‌ را نمی‌بینند. البته قبلاً برای فرزندان هیئت علمی حداقل ملاک 36 واحد بود و برای فرزندان
افراد غیر هیئت علمی 72 واحد بود که امسال استثنائاً گفته‌ایم همه می‌توانند با همان گذراندن 36 واحد به داخل کشور منتقل شوند. باید سخت‌گیری‌هایی که در این مصوبه لحاظ شده هم دیده شود و فقط نیمه خالی لیوان دیده نشود، بله بنده هم عضو این جامعه هستم و خدا شاهده دغدغه دارم، اما این اتفاقی نیست که امروز افتاده باشد و 20سال است که این مسئله در جریان است. اما قبلاً این مسئله خیلی آرام اتفاق می‌افتاد و هیچ کس هم متوجه نمی‌ شد و فقط امسال صدای همه درآمده است. خدا شاهده از میان همین دانشجوهایی که به داخل منتقل شده اند معدل دیپلم 19 و نیم داشته‌ایم. وی در ادامه افزود : وزارتخانه در شورای انتقال برای این دانشجویان تعیین محل نمی‌کند و این برعهده خود دانشکده‌ها است. فاکتورهایی هم وجود دارد که خود دانشجو انتخاب می‌کند و ضمناً ممکن است ارتباطاتی وجود داشته باشد و دانشجو بتواند محل تحصیلش را تعیین کند. ولی ما به دانشکده‌ای خاصی دانشجو را معرفی نمی‌کنیم.
آفتاب یزد صرفا در این خصوص اطلاع‌رسانی نموده است و هیچ‌گونه قضاوتی هم ندارد. منتظر پاسخ مسئولان می‌مانیم تا هر گونه سوءتفاهمی اگر ایجاد شده رفع گردد.