مخابرات و کلاهبرداری‌های تلفنی

شایان عرفانیان*– امنیت فضای سایبری و مخابراتی موضوعی است که بی‌توجهی نسبت به آن منجر به پخش ویروس‌وار آسیب‌هایی خواهد شد که نه‌تنها شهروندان بلکه زیرساخت‌های اینترنتی را نیز با چالش مواجه خواهد کرد‌. نمی‌توان انتظار داشت که مسوولان صرفا با اطلاع‌رسانی درباره مشکلات و آسیب‌های امنیتی بار مسوولیت را از شانه خود برداشته و خواستار مدیریت مشکلات از سوی مردم باشند‌. حال آنکه هر روز یکی از روش‌های مختلف کلاهبرداری اینترنتی فاش می‌شود و باید به دنبال راهکار تازه‌ای به منظور حل‌وفصل مشکل بود‌.
به زبانی ساده رگبار حملات و کلاهبرداری‌های کوچک و بزرگ بر مخاطبان پایان ندارد و هر روز باید یکی از این مصائب را مورد تحقیق و بررسی قرار داد که البته این موضوع بیانگر خلا نظم و نگاه قانون‌مدارانه مسوولانی است که باید بهترین راه‌حل را برای کنترل موقعیت امنیت سایبری فراهم کنند‌. این امنیت اما فراهم نشده است و گویی تلاشی برای شکل‌گیری آن نیز نمی‌شود‌.
تازه‌ترین مکانیسم کلاهبرداری مخابراتی این روزها بر اساس سوءاستفاده از تماس‌های تلفنی شکل گرفته است‌. بر این اساس شماره‌ای که اغلب پیش‌شماره بین‌الملل است با فرد تماس گرفته و در پی بی‌پاسخ ماندن و در مرحله‌ای که فرد به منظور پیگیری‌های بعدی با شماره ناشناس تماس حاصل می‌کند مبلغی از اعتبار فرد کم شده یا به صورت پرداخت‌های آتی از فرد مطالبه می‌شود‌. این روش دقیقا مانند شیوه‌های گذشته بر شیوه‌های بلک‌واچ استوار است و متاسفانه کارشناسان قادر به رمزگشایی از عملکرد این مکانیسم نیستند‌.
پرواضح است که این فرآیند تکراری از اطلاعات موجود در مخابرات سوءاستفاده می‌کند‌. متاسفانه این حدس را نیز نمی‌توان مورد توجه قرار نداد که شاید مخابرات یا وزارت ارتباطات خواسته و ناخواسته در تحقق چنین روش‌هایی همکاری می‌کند‌. از همین‌رو بر این باور هستیم که این موضوع باید به شیوه‌ای ساختاری و همه‌جانبه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا در نهایت محل آسیب اصلی شناسایی شود‌.


قاعدتا مخابرات و وزارت ارتباطات باید نسبت به این موضوع واکنشی فراتر از اطلاع‌رسانی نشان دهد و به دنبال ارائه بهترین راهکار ممکن به افرادی باشد که از خدمات مخابراتی استفاده می‌کنند‌. اپراتورها باید نسبت به موضوع حساسیت نشان دهند و به پیگیری بپردازند‌. هیچ منطق امنیت سایبری امکان پذیرش این موضوع را ندارد که اپراتورها نسبت به آنچه در خطوط ارتباطی پیش می‌رود بی‌اطلاع بوده و هر روز عده‌ای دست به کلاهبرداری‌های نوین می‌زنند‌. همچنین نباید از این موضوع ساده گذر کرد که جامعه آگاهی و دانش کافی نسبت به مشکلات امنیت سایبری را دارد و اطلاع‌رسانی‌های بی‌هدف، پیش از آنکه راهکاری جدی ارائه شود نه‌تنها گره‌ای را باز نمی‌کند بلکه به نوعی آموزش پیرامون چگونگی کلاهبرداری سایبری است‌. تکرار مکانیسم‌های تکراری را مسوولان باید کنترل کنند و به دنبال پیدا کردن بهترین راهکار باشند‌.
* کارشناس امنیت سایبری