کلید خروج از بهشت در جیب افشانی!

آرمان- مطهره شفیعی: اواخر اردیبهشت وارد بهشت شد و حالا در کمتر از 7 ماه باید با آن خداحافظی کند. آخرین امیدها برای بقای دومین شهردار منتخب شورای شهر پنجم تهران روز گذشته با رأی نمایندگان مجلس به ناامیدی تبدیل و محمدعلی افشانی باید تا 24 آبان ماه جاری کرسی شهرداری را ترک کند. کرسی بهشت برای اصلاح‌طلبان طلسم شده است. چنانکه نه غلامحسین کرباسچی توانست در شهرداری بماند و نه در این دوره نجفی و افشانی فرصتی برای اجرای برنامه‌هایشان در راستای توسعه شهری تهران داشتند. پرونده خداحافظی افشانی از شهرداری با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گشوده شد. برخی معتقد بودند شهردار همتراز معاونان وزرا است، بنابراین در دایره استثناها جای می‌گیرد، لذا تردیدهای زیادی درباره ماندن یا رفتن افشانی ایجاد شد تا اینکه روز سه شنبه استسفاریه‌ای با 142 امضای نمایندگان مجلس به هیات رئیسه رسید.
رای مجلس چه بود؟
نمایندگان مجلس دیروز با ۹۴ رأی موافق و ۱۲۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر با یک فوریت این طرح مخالفت کردند. نکته قابل تامل آنجاست که روز سه شنبه اعلام شد 138 نفر طرح را امضا کردند، اما دیروز 94 نفر به آن رأی دادند! براین اساس طرح مستثنی‌کردن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان به صورت عادی در مجلس پیگیری می‌شود. مهرداد لاهوتی به عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: اصلا موضوع تغییر قانون نیست. اگر تغییر قانون بود ما باید طرح می‌دادیم، اما این استفساریه است و در آن یک ابهام و سوال مطرح شده و آن این است که شهرداران براساس ماده ۸۰ قانون شوراها به مدت چهار سال انتخاب می‌شوند که در آیین‌نامه هم شرایط احراز شهردار آمده و در آن حداقل سن ۲۵ سال پیش‌بینی شده اما حداکثر سن عنوان نشده است. وی اضافه کرد: قانون می‌گوید نیازی نیست شهردار رابطه استخدامی داشته باشد، زیرا شهرداری یک وظیفه محلی است نه دولتی، چرا همه چیز را دولتی می‌کنیم. شهرداری شغل انتصابی نیست. براساس قانون اساسی شما اختیارات امور شهرهای خود را به شوراها واگذار کردید چرا در کار آنها دخالت می‌کنید و اختیارشان را سلب می‌کنید. در همین قانون آمده که شورا اختیار دارد 6 ماه بعد شهردار را عزل کند. مهدی مقدسی نیز در مخالفت با فوریت این طرح، افشانی شهردار تهران را شخصیتی قابل احترام و خدمات وی را قابل تجلیل عنوان کرد و گفت: نمی‌شود برای یک فرد قانون را اصلاح کرد. نباید قانونی که برای مردم حلاوت داشته به تلخی تبدیل کنیم. وی با بیان اینکه از زمان قاجار برای یک فرد قانون اصلاح نشده است، اظهار کرد: هنوز دو ماه از قانون نگذشته می‌خواهیم آن را سوراخ کنیم. در حالی که افکار عمومی هم از این قانون استقبال کرده اتفاقا پیشنهاد ما این است که شمول قانون را گسترش دهیم و از وجود آقای افشانی و امثال اینها در اتاق‌های فکر استفاده کنیم، زیرا تغییر هر روزه قانون زیبنده نیست.
زمان انتخاب شهردار بعدی


پس از قطعی شدن لزوم خروج محمدعلی افشانی از شهرداری، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران از آغاز روال انتخاب شهردار بعدی تهران از هفته آتی خبر داد. مجید فراهانی گفت: شهردار تهران از ۲۴ آبان جزو بازنشستگان محسوب می‌شود و باید استعفا دهد، چرا که بعد از آن امکان حضور در سمت خود را نخواهد داشت. در جلسه هم اندیشی روز یکشنبه از شهردار فعلی تهران می‌خواهیم که تا قبل از ۲۴ آبان ماه استعفا نداده و اداره شهر را بر عهده بگیرند. وی با بیان اینکه روال انتخاب شهردار باید به صورت فشرده در دستور کار قرار گیرد تا روز ۲۵ آبان ماه شهردار جدید اداره شهرداری را در دست بگیرد، در پاسخ به این سوال گزینه‌های شهرداری تهران گفت:‌ هنوز صحبتی در مورد گزینه‌ها نشده است اما امیدواریم در هفته آینده اعضای شورا گزینه‌های خود را معرفی کنند تا در پایان هفته بتوانیم فهرست نهایی کاندیداها را داشته باشیم.
مرعوب دلواپسان نشد؛ تا دقیقه 90 ماند
افشانی مرد عمل و سازندگی بود چنانکه بارها شایعاتی درباره او و اطرافیانش منتشر شد تا شاید شهرداری تهران را رها کند، اما افشانی هفته پیش تاکید کرده بود « تا زمانی که حس کند تهران به خدمات او نیاز دارد، سنگر خدمت را رها نخواهد کرد. تا دقیقه آخر در شهرداری به صورت قانونی خواهد ماند.»
چه کسی شهردار می‌شود؟
پس از مشخص شدن وضعیت افشانی بود که محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار بعدی یک نظرسنجی در شبکه مجازی منتشر کرد که سوال آن چنین بود: « به نظر شما کدام گزینه مناسب‌ترین انتخاب، برای شهرداری تهران است؟» گزینه‌های مدنظر علیخانی عبارت بودند از محسن هاشمی، پیروز حناچی، سید کامل تقوی‌نژاد، مناف هاشمی، عباس آخوندی، محمدرضا واعظ مهدوی و علی‌اصغر مونسان» که دیروز علی اصغر مونسان اعلام کرد: «در فضای مجازی خبر را دیدم، مهم این است که هیچ برنامه‌ای برای شهرداری تهران ندارم، به آن فکر نمی‌کنم و هیچ صحبت رسمی هم با من نشده است. من مسئولیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریی را برعهده دارم و یک سال از زمان این مسئولیتم نمی‌گذرد و همین مسئولیتم را ادامه بدهم بهتر است.» به غیر از این گزینه‌ها از چندی پیش نام معصومه ابتکار هم برای تصدی شهرداری تهران مطرح بود که او هم گفت: «من چنین موضوعی را نشنیدم، این مطلب را در رسانه‌ها دیدم. نظر خاصی ندارم. صحبتی هم با من نشده و طرح چنین موضوعی شایعه است و نمی‌دانم از کجا بیرون آمده، بنابراین اصلا روی آن فکر نکردم.» علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در توئیتر خود نوشت: به‌رغم تلاش‌هاى انجام شده، حفظ شهردار تهران در چارچوب ظرفيت‌هاى قانونى ميسر نشد. روز يكشنبه، در جلسه هم‌انديشى با حضور افشانى، در رابطه با فرايند انتخاب شهردار‌آينده تصميم‌گيرى خواهيم كرد. حضور افشانی فرصت مغتنمى برای توسعه شهر و اداره شهردارى تهران بود.
تاکید بر نقش شورا در نظارت بر شهردار
دیروز دو عضو شورای شهر بر مستثنی بودن شهردار از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تاکید کردند. سیدابرهیم امینی نوشت: «انتخاب و نظارت بر شهردار بر عهده شوراست. همان‌طورکه بودجه شهرداری‌ها از سوی شورای شهر تصویب می‌شود، انتخاب و نظارت هم بر شهردار بر عهده شورا است. کلانشهرهای کشور ظرفیت تغییر شهردار را ندارند» محمدجواد حق شناس هم با بیان اینکه آنچه که این روزها شورای شهر و شهرداری تهران با آن درگیر شده برگرفته از خوانشی است که از بحث قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مطرح شده است، گفت: این در حالی بوده که خوانش رسمی شورای شهر تهران و شورای عالی استان‌ها و برخی حقوق‌دانان و صاحب‌نظران سرشناس بر این مدار است که چنین قانونی به وضعیت شهرداران به ویژه کلانشهرها تسری پیدا نمی‌کند.