تذکر به رحمانی فضلی درباره ارز زائران اربعین

در حالی که به گفته مسئولان بانک ملی مراکز متعددی در شهر نجف و کربلا برای دریافت ارز دولتی وجود دارد تا زائران بتوانند با مراجعه به این مراکز براحتی ارز خود را دریافت کنند، اما تا ساعاتی پایانی دیشب تنها یک شعبه بانک ملی در شهر نجف فعالیت داشت. ازدحام و شلوغی و عدم اطلاع رسانی مناسب باعث شده تا زائران برای دریافت ارز سردرگم باشند. از همین رهگذر روز گذشته مردم برای دریافت ارز با قیمت دولتی با هجوم به ساختمان شعبه بانک در نجف درب ورودی ساختمان را شکستند. احمد امیر آبادی فراهانی نماینده قم در مجلس که در سفر اربعین بسر می‌برد با انتشار ویدئویی در فضای مجازی با اشاره به فیلم مورد نظر، وضعیت بد زائران و ارز بگیران را به تصویر کشیده است. معلوم نیست که رویکرد وزیر کشور امسال چگونه بوده که در روزهای ابتدایی این حد مشکل پدیدآمده است.
مردم پول همراه داشته باشند
وزیر کشور که صبح دیروز با سفر به خوزستان از ۲مرز زمینی اربعین در این استان بازدید کرد، در بازگشت به تهران اظهار داشت: جلسات ستاد اربعین با تلاش حدود ۳۰ دستگاه اجرایی مرتبط در طول یکسال گذشته برگزار شد و از تجربیات ۴سال گذشته استفاده شد که در نتیجه آن امسال هم در بحثهای زیرساختی و هم در حوزه خدمات و هم در حوزه تسهیلات و گذرنامه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: من از مرز شلمچه و چذابه بازدید کردم و هفته گذشته نیز از مرز مهران بازدید کرده ام. تمام موارد را در این مناطق زیر نظر داشتیم و در گفت و گوهایی که با زائران داشتیم واقعاً اعتراض یا کمبود مهمی از سوی زائران عزیز مطرح نشد. وی افزود: البته این موضوع از بزرگواری زوار نیز ناشی می‌شود چرا که بالاخره جمعیت پرشمار و چند صد هزار نفری که از مرزهای سه گانه عبور کرده اند و بقیه عزیزانی که در روزهای آینده عبور خواهند کرد، حتما با کمی و کاستی‌هایی روبرو می‌شوند، اما خود عزیزان شرایط را درک می‌کنند و ما هم هرکاری از دستمان برآید برایشان انجام می‌دهیم. وزیر کشور درمورد ارز تصریح کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های ستاد مرکزی اربعین ۵۰دلار هزینه روادید به ۴۱ دلار رسید و همچنین در پرداخت هزینه روادید نیز ابتدا مقرر بود؛ با ارز آزاد حساب شود که پس از آن با دستور رئیس جمهور ارز ثانویه به این موضوع تعلق گرفت و در نهایت برای توجه هرچه بیشتر به زوار، با دستور رئیس جمهور و توجه ویژه‌ای که رهبری انقلاب به موضوع اربعین دارند، تخفیف دیگری هم به زوار داده شد. وی افزود: باجه‌های اولیه ناکافی بود و موجب ایجاد صف و نارضایتی مردم بود، لذا با بانک مرکزی صحبت شد و تعداد باجه‌ها را زیاد کردند و مشکل نقدینگی هم بود که از بانک‌های عراقی باید تامین می‌شد که این موضوع هم حل می‌شود. وزیر کشور خاطر نشان کرد: توصیه ما این است که مردم تا حد توان برای مسیر خود، پول همراه داشته باشند البته در مسیر به میزان کافی موکب وجود دارد و غذا و اسکان و خدمات به مردم ارائه می‌شود و تلاش کردیم هزینه‌ای برای مردم نباشد اما به هرحال مقداری لازم است.
تذکر به وزیر کشور


روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر محترم کشور گزارشی از راهپیمائی اربعین دادند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد، اما دیشب وقتی صف‌های طولانی زائران برای دریافت ارز را دیدم نگران شدم حجت‌الاسلام احمد مازنی افزود: جناب رحمانی فضلی به نحوی مدیریت کنند که عزت، امنیت و سلامت زائرین عزیز تامین شود.