مجلس اغماض کرد

آرمان: پس از استیضاح دو وزیر اقتصاد و کار و تعاون توسط نمایندگان و استعفای وزرای راه و صمت هفته گذشته بود که پس از گمانه‌زنی‌های بسیار رئیس‌جمهور فرهاد دژپسند را به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد، محمد شریعتمداری کار، محمد اسلامی برای وزارت راه و رضا رحمانی را برای وزارت صمت جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد. در این راستا ظهر روز گذشته مجلس به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی پرداخت و طی آن موافقان، مخالفان و وزرای پیشنهادی به ایراد سخن پرداختند. در این جلسه که مجلس میهمانانی از دولت داشت بجز وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول، سید محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی و حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند. پس از نطق موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی و سخنرانی وزرای پیشنهادی مجلس وارد رای‌گیری شده و به ترتیب فرهاد دژپسند با 200 رای، محمد شریعتمداری با 196 رای، رضا رحمانی با 203 رای و محمد اسلامی با 151 رای توانستند رای اعتماد نمایندگان خانه ملت را برای وزارتخانه‌های مذکور کسب کنند. گر چه برخی ناظران انتظار داشتند حداقل دو نفر از چهار گزینه پیشنهادی از مجلس رای اعتماد نگیرند، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها مجلس به هر چهار گزینه رای اعتماد داد و نشان داد در راهی که در پیش گرفته مصمم است.
مخالفان و موافقان وزیر اقتصاد
نخستین وزیری که بررسی برنامه‌ها و صلاحیتش در دستور کار قرار گرفت فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بود که نخست نمایندگانی برای نطق در مخالفت وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفتند. ایلنا نوشت، علی ساری فر، نماینده مردم اهواز در مجلس در مخالفت با رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهاد اقتصاد اظهار داشت: در برنامه پیشنهادی و ۵۰ صفحه‌ای ایشان چیزی جز تکرار مکررات نبود و هیچ گونه راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه ندیده‌ام تمام مطالب مطرح شده با توجه به مقالات و تالیفات بیشتری که نگارش شده صورت گرفته که بر مبنای تئوری است و اجرای فرضیه‌ها و تئوری‌ها در این شرایط محال است. یحیی کمالی‌پور نماینده جیرفت به عنوان مخالف با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی عنوان کرد: این ۵۰ صفحه تنها نوشتار است و عملکردی وجود ندارد. پس از نطق مخالفان؛ موافقان وزیر پیشنهادی اقتصاد در جایگاه ناطقان قرار گرفتند و رمضانعلی سبحانی فر، در موافقت با دژپسند به سابقه اجرایی وی اشاره و اظهار کرد: معاون رئیس سازمان برنامه، معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی از سوابق مهم ایشان است ضمن آنکه ایشان در برنامه‌های خود صریحا اعلام کردند که تفکرشان استفاده از بخش خصوصی به معنای کامل است. غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: در خصوص دژپسند می‌گویم؛ نمایندگان محترم دغدغه شما همیشه بحث عدم هماهنگی و هم‌گرایی تیم اقتصادی بوده امروز با انتخاب دژپسند همکاری در بخش سازمان مدیریت و بانک مرکزی ایجاد خواهد شد که نگاه وی برنامه‌ای و علمی و منسجم در بخش اقتصادی خواهد بود. محسن علیجانی نماینده تهران نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: آقای دژپسند انسانی کارا و پاکدست برای ریاست وزارت اقتصاد است که می‌تواند با تدابیر خود از فساد جلوگیری کند. او به دنبال اهداف اجرایی است و می‌تواند با سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود کسب و کار بر توسعه زیرساخت‌های مرتبط فضای داد و ستد را بهبود بخشد. وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی به سوابق خود اشاره گفت: از زمانی که در سال ۷۴ مدیر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه بودم، همین رویکرد را داشتم. من مسئولیت طراحی اقتصاد بدون نفت را داشتم که براساس تعامل چندجانبه طراحی شد. در آن دوران، برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کردم و از آن برنامه در دورانی که اقشار آسیب‌پذیر تحت فشار هستند، می‌‌شود استفاده کرد.
مخالفان و موافقان وزیر کار


در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نوبت به وزیر تعان، کار ورفاه اجتماعی رسید که نماینده مشکین شهر در مخالفت با وی اظهار داشت: دلار ۳۵۰۰ تومان بود، اما الان ۱۵ هزار تومان است و این‌ها مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور ماست که اثرات آن را می‌بینیم در شستا ما هم مشکلات خاصی داریم و در واگذاری‌ها خیانت‌هایی صورت می‌گیرد. ولی ملکی گفت: ارز حاصل از صادرات کامل بر نمی‌گردد که البته در پتروشیمی گفته‌اند حدود ۲۵ میلیارد دلار قرارداد غیر نفتی داریم که ۱۲هزار دلار آن مربوط به پتروشیمی می‌شود. ما انتظار داریم این مسائل سامان بگیرد. نماینده پاوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار ابراز داشت: در رزومه آقای شریعتمداری آمده که ایشان یک سیاستمدار است حال آنکه یک سیاستمدار می‌تواند وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با مدرک مدیریت بازرگانی اداره کند؟ شهاب نادری با بیان ناکار آمدی شریعتمداری برای وزارت صمت و چرایی انتخاب وی برای وزارت کار افزود: پرونده استیضاح شریعتمداری هنوز مفتوح است و ایشان در جلسات کمیسیون‌ها برای بررسی استیضاح شرکت نکرده‌اند آیا قانون‌گذار می‌تواند به چنین فردی اعتماد کند. وی تاکید کرد: به طور قطع مردم این انتخاب مجلس را نمی‌پذیرند و کسی که نتوانسته در وزارت صمت، موفق باشد در وزارت کار هم نمی‌تواند عملکرد موفقی داشته باشد. پس از مخالفان نوبت به نطق موافقان شریعتمداری رسید که نماینده بوئین زهرا در موافقت با وی بیان کرد: اشتغال‌زایی یک برنامه فرادستگاهی است و شریعتمداری در مقام وزارت کار توانایی لازم را برای هماهنگ‌سازی سایر دستگا‌های مرتبط توسعه بخش تعاون و توانمندسازی جامعه را دارد. همانطور که مستحضرید مباحث فنی و حرفه‌ای بهترین روش برای توسعه پایدار یک کشور است. شریعتمداری زمینه فراهم آوری تلاش و همکاری کارشناسان آشنا به حوزه فنی و حرفه‌ای را دارد. نماینده رشت نیز به عنوان موافق وزیر کار اظهار کرد: برای رای وضعیت صلح اقتصادی باید سرباز اقتصادی تربیت کرد ولی برای جنگ اقتصادی، باید چریک پرورش بدهیم. شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است.
ادامه صفحه11