عمان بازي سياسي تل‌آويو را نخورد

آرمان: بنیامین نتانیاهو نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی در روز پنجشنبه در سفری غیرمنتظره و کم سابقه به کشور عمان رفت و با سلطان قابوس پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. آخرین باری که یک مقام صهیونیست از عمان دیدار کرد به سال 1996 بر می‎گردد. این دیدار کم‌سابقه و غیرمنتظره به رغم نبود روابط دیپلماتیک بین دو کشور جای بسی تعجب دارد، چرا که حتی اخبار مربوط به این دیدار نیز با یک روز تاخیر آن هم از سوی رسانه‎های عمان و رژیم صهیونیستی اعلام و منتشر شد. با اینکه سفر روز پنجشنبه آغاز شده بود، اما هیچ خبری از آن منتشر نشد و تنها روز جمعه و پس از پایان سفر، خبر و فیلم آن پخش شد. آنچه که از اخبار مربوط به این دیدار منتشر شده است گویا در زمینه روند صلح میان فلسطینی‎ها و رژیم صهیونیستی بوده است، اما آنچه که به ذهن خطور می‎کند این است که این سفر غیرمنتظره زاویای پنهانی دارد. عمان همواره به عنوان مهم‌ترین کشور عربی برای ایران مطرح بوده است و همواره نقش میانجی‎گری را برای ایران در مسائل گوناگون عربی و جهانی بازی کرده است. روابط دوستانه عمان و ایران قدمتی طولانی دارد و همواره نیز این روابط دوستانه برقرار بوده است.
استقبال گرم اما پنهانی
عصرایران نوشت: در اقدامی کم سابقه، بنیامین نتانیاهو نخست‎وزیر اسرائیل به مسقط، پایتخت عمان سفر و با قابوس، سلطان عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. رسانه‎های رسمی عمان و اسرائیل خبر و فیلم این سفر را منتشر کرده‎اند‌. رسانه‎های رسمی عمان گفته‎اند سلطان قابوس و نتانیاهو درباره روند صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل گفت‌وگو کردند. در این سفر، نتانیاهو و همسرش دو مرتبه با سلطان قابوس دیدار و گفت‌وگو کردند. فیلم‎های منتشر شده از این دیدار نشان می‎دهد سلطان قابوس به گرمی از نتانیاهو و هیات همراه استقبال کرده است. این نخستین سفر نتانیاهو به یکی از کشورهای ساحل خلیج فارس است و قبل از این تنها یک بار شیمون پرز، رئیس‌جمهور وقت اسرائیل سفر غیررسمی به دوحه قطر داشت.
عدم تحرک؛ اختلاف؛ سرپوش


ایسنا نوشت: بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران پیرامون سفر نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی به عمان ضمن انتقاد از این سفر گفت: از نظر ما کشورهای اسلامی منطقه نباید تحت فشار کاخ سفید به رژیم غاصب صهیونیستی فضای تحرک برای ایجاد مصائب و مشکلات جدید در منطقه دهند. بی‌شک این رژیم در پی ایجاد اختلاف میان کشورهای مسلمان و سر پوش نهادن بر ۷۰ سال غصب و تجاوز و کشتار مردم مظلوم فلسطین است.
مشروع جلوه‎دادن غاصب!
سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد از آغاز دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ لابی صهیونیستی در کاخ سفید و دولت آمریکا بیش از پیش در جهت منافع نامشروع رژیم صهیونیستی و فشار بر کشورهای اسلامی برای عادی‎سازی مناسبات دیپلماتیک با غاصبان قبله اول مسلمین فعال شده‌اند.
تن دادن به خواسته؛ جسورشدن غاصب
قاسمی خاطر نشان کرد: تاریخ و تجربه نشان می‎دهد عقب‌نشینی و تن‎دادن به خواسته‌های نامشروع آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی، آنها را برای فشار و پیشروی بیشتر در منطقه و نادیده گرفتن حقوق مسلم و بحق ملت فلسطین جسورتر می‌کند.
تبی‎ثمربودن معامله!
ایسنا نوشت: امیر عبداللهیان دبیرکل دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی، دیدار نتانیاهو نخست وزیر جنایتکار نامشروع صهیونیستی با سلطان قابوس در کشور عمان را به دور از حکمت شناخته شده در سلطان قابوس توصیف کرد. دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که این تحرکات برای ترامپ و نتانیاهو در جهت تحمیل و اجرای معامله قرن ثمری نخواهد داشت.