افشانی بماند یا نه!

آرمان - مطهره شفیعی: آن‌طور که برخی اعضای شورای شهر خبر می‌دهند قرار است شهردار بعدی تهران تا 24 آبان معرفی شود؛ شهرداری که به عبارتی سومین شخصیت منتخب شورای شهر پنجم برای حضور در ساختمان بهشت است. در این میان دو نام محسن هاشمی و عباس آخوندی بیش از دیگران به عنوان شهردار مطرح می‌شود و البته ظاهرا رایزنی با شخصیت‌های دیگر که دارای صلاحیت جلوس بر کرسی شهرداری هستند، هم ادامه دارد. نباید در این میان برخی موضوعات را فراموش کرد که مهم‌ترین آن همسو بودن شهردار با اعضای شورای شهر است، چرا که رأی مردم درانتخابات شورای شهر به لیستی با گرایش اصلاح‌طلبانه بود. بنابراین چندان خوشایند نیست که شهردار منتخب آن شورا دارای گرایش دیگری باشد. از سوی دیگر شهردار منتخب شورا باید قدرت تعامل با نهادهای مختلف و بزرگان کشور را داشته باشد تا بتواند زیر چتر این تعاملات مشکلات پایتخت را حل و فصل کند. اعضای شورای شهر از میان افرادی به انتخاب شهردار خواهند پرداخت که در مشاغل قبلی خود نشان دادند توانایی مدیریت کلانشهر تهران را دارند و می‌دانند برای حل معضلات و همچنین مشکلاتی که از شهرداران قبل شورای شهر پنجم باقی مانده است چه راهکارهایی ارائه دهد.
محسن هاشمی مطرح‌ترین گزینه
محسن هاشمی گزینه برتر برای جلوس بر کرسی شهرداری است. او گزینه اصلی این سمت در ابتدای تشکیل شورای شهر پنجم و در زمان انتخاب شهردار بود، اما نپذیرفت چرا که معتقد بود رأی مردم به او برای شورای شهر است و از همان روز اول همراه سایر اعضای بهشت در اندیشه سازندگی و پیشرفت تهران است. اکنون با توجه به اینکه دو شهردار قبلی تهران یعنی نجفی و افشانی نتوانستند مدت زیادی در این جایگاه باقی بمانند باز هم اصرارها به سمت محسن هاشمی رفت، چرا که هم نشان داده مرد عمل و سازندگی است و هم اینکه مشکل بازنشستگی که سبب خداحافظی افشانی شد را ندارد. پسر آیت‌ا... هاشمی تعامل خوبی هم با نهادها و مسئولان ارشد کشور دارد که همین ارتباط امتیازی بزرگ برای تهران است. اعضای شورای شهر که بیش از همه به توانایی‌های محسن هاشمی آگاه هستند تمایل ندارند او از کرسی ریاست این شورا جدا شود. مانند زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه محسن هاشمی رفسنجانی نه‌تنها بهترین رئیس شورای شهر تهران است، بلکه بهترین رئیس شورای کشور است، گفت: «شورای شهر تهران به‌دنبال حفظ وی در شوراست.» سخنگوی شورای شهر تهران نیز دیروز در پاسخ به این پرسش که آیا محسن هاشمی هم از گزینه‌های شهردار تهران است یا خیر؟ گفت: به هر طریق شاید برخی از اعضا نیز نام وی را در لیست اولیه برای حضور شهرداری تهران مطرح کنند و باید منتظر باشیم که در ادامه چه اتفاقی می‌افتد. علی اعطا افزود: با توجه به مدت زمانی که تا اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان وجود دارد تلاش می‌شود در همین مدت باقیمانده و تا 24 آبان شهردار جدید مشخص شود. بر همین اساس فرایند انتخاب شهردار در این مرحله کوتاه‌تر از قبل خواهد بود. افشین حبیب‌زاده دیگرعضو شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: از دید من آقای‌ هاشمی‌ شایسته‌ترین گزینه برای شهرداری تهران هستند و تنها ایشان می‌توانند، مدیریت شهرداری را وارد جریانی کنند که سبب شود، کارها در تهران سرعت بگیرد. تنها او می‌تواند شهر را از بحران مدیریتی که با آن مواجه است، خارج و کارنامه اصلاح‌طلبان را در بازه کمتر از ۳ سال که از کار شورای پنجم مانده، به کارنامه‌ای موفق تبدیل کند، از همین رو همه ما باید در کنار وی قرار گیریم تا بتوانیم در تحقق برنامه‌های شهرداری و اموری مثل توسعه حمل و نقل عمومی‌کمک کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که چقدر این احتمال وجود دارد که افشانی تا قبل از ۲۴ آبان از شهرداری تهران استعفا دهد و شورا مجبور به انتخاب سرپرست شود؟ گفت: امروز(یکشنبه ۶ آبان) در جلسه هم‌اندیشی که با حضور آقای محمدعلی افشانی برگزار خواهد شد، درخصوص این موضوعات توافق خواهیم کرد.
اصولگراهراسی اصولگرایان!


نکته قابل توجه ذوق‌زدگی و جنگ روانی اصولگرایان است. آنها حسادت خود را در مورد عملکرد شورای شهر پنجم نمی‌توانند پنهان کنند و از هر فرصتی برای درگیر کردن اذهان اعضای اصلاح طلب این شورا استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه دیروز تسنیم اقدام به ایجاد هراس با ادعای ورود چمران یا دبیر به شورای شهر در صورت خروج محسن هاشمی را کرد و نوشت: « درصورت موافقت اعضای شورای شهر تهران با خروج محسن هاشمی رفسنجانی از شورا و حضور در شهرداری تهران از بین مهدی چمران و علیرضا دبیر یک نفر وارد شورای شهر تهران می‌شود که اعضای شورای شهر تهران تمایل به حضور چمران در شورا را دارند تا دبیر. اعضای شورای شهر تهران با توجه به صبغه چمران در شورای شهر تهران تمایل بیشتری را برای حضور وی در شورا ندارند و در صورتی که وی مایل به حضور در این شورا نباشد نفر بعدی لیست اصولگرایان(علیرضا دبیر) در شورای شهر تهران حاضر خواهد شد.» این جنگ روانی در شرایطی است که اعضای شورای شهر و دیگر اصلاح‌طلبان بارها تاکید کردند با حضور یک اصولگرا مانند چمران یا دبیر مسیر تبیین شده شورای شهر تغییر نخواهد کرد و عضو اصولگرا تنها یک رأی دارد که در قبال آرای دیگر تاثیرگذار نیست