حمايت انتقادي نه عبور از روحاني

آرمان: پس از انتخابات 96 و پیروزی روحانی در این انتخابات رویکرد، منش و حتی گفتمان آقای رئیس‌جمهور نسبت به آنچه در گذشته داشت تغییر چشمگیری داشت. برهمه روشن و شفاف است که آقای روحانی در سال 92 با حمایت جریان اصلاح‌طلب و مردمی با نگرش اصلاح‌طلبانه، به پاستور راه یافت و با هم با حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات، به ریاست جمهوری رسید؛ چراکه اصلاح‌طلبان معتقد بودند با توجه به اینکه آقای روحانی یک فرد اعتدالی است، اما دیدگاه و بیاناتش به اصلاح‌طلبان نزدیک است. موضوع قابل توجه آن است که پس از پیروزی دوباره او در سال 96 جریان اصلاح‌طلب با موضوع دیگری روبه‌رو شد، چرا که آقای روحانی دیگر آن افکار و بیانات اصلاح‌طلبانه را از خود نشان نمی‌داد. برخی معتقدند که روحانی به جهت آنکه می‌خواهد آینده سیاسی خود را از دست ندهد از اصلاح‌طلبان فاصله گرفته است و خود را نزدیک به جریان رقیب یعنی جریان اصولگرا نشان مي‌دهد. البته لازم به ذکر است که نباید فراموش کرد نزدیکان آقای روحانی هم در ایجاد فاصله میان او و اصلاح‌طلبان نقش بسزایی دارند و شاید بتوان گفت روحانی خود به تنهایی تصمیم به این اقدام نکرده است. در این میان رسانه‌های رقیب جریان اصلاح‌طلب دائما بر طبل عبور اصلاح‌طلبان از روحانی می‌کوبند و آن‌گونه نشان می‌دهند که اصلاح‌طلبان دیگر از روحانی هیچ حمایتی نمی‌کنند، اما اشخاص سرشناس جریان اصلاح‌طلب این موضوع را رد کرده و می‌گویند که درست است نسبت به عملکرد آقای روحانی انتقاد داریم اما از او عبور نخواهیم کرد. دعواهای سیاسی همیشه بوده، اما این بار تا آنجا پیش رفته است که جریان رقیب از این فرصت استفاده کرده و درصدد ضعیف نشان دادن اصلاح‌طلبان تلاش می‌کند و دائما این‌گونه مطرح می‌کند که اصلاح‌طلبان با روندی که پیش گرفته‌اند شانس پیروزی در انتخابات آینده یعنی مجلس را نخواهند داشت. اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشند که اصلاح‌طلبان همیشه رأی مردم را به دنبال خود داشته و تا زمانی که مردم با اصلاح‌طلبان هستند، اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات خواهند بود.
باورم بر حمایت انتقادی از روحانی است
سیدمصطفی تاجزاده درباره آنکه اصلاح‌طلبان در مواجهه با روحانی باید چه اقدامی انجام دهند مطرح کرده است که اصلاح‌طلبان درباره آقای روحانی سه راه دارند اول آنکه چشم خود را بر واقعیت‌ها بسته و بگویند دولت در هیچ زمینه‌ای شکست نخورده است، راه دوم عبور از روحانی مانند عبور از رئیس دولت اصلاحات است. این روش نیز به باور من اشتباه است. نه به آن دلیل که دولت آقای روحانی یا دولت اصلاحات ضعف و کاستی نداشت یا ندارد، بلکه از این جهت که عبور از روحانی و رئیس دولت اصلاحات به آزادی و رفاه و پیشرفت بیشتر نمی‌رسد. وی با بیان راه سوم ادامه داد: «به مردم توضیح دهیم در چه شرایطی به آقای روحانی رأی دادیم و چرا هنوز از رأی خود دفاع می‌کنیم. وی به «جماران» گفت: باید توضیح دهیم با این ساختار و با این محدودیت‌ها هرکس دیگری هم که جای او بیاید کم و بیش با همین گرفتاری‌ها مواجه خواهد شد. مگر اینکه به این سمت حرکت کنیم که با اصلاحات ساختاری امکان موفقیت دولت یا رئیس‌جمهور فراهم شود. تاکید می‌کنم نباید سهم آقای روحانی را نادیده گرفت، زیرا با وجود همه مشکلات دولت او به‌ویژه در عرصه اقتصادی، بهتر از این می‌توانست عمل کند. بنابراین من نه معتقد به سکوت اصلاح‌طلبان درباره عملکرد روحانی هستم و نه به عبور از او معتقدم؛ بلکه به حمایت انتقادی از آقای روحانی باور دارم.
سبد رأی روحانی


همچنین محمد کیانوش‌راد درباره این موضوع که تا چه میزان نقدهای اصلاح‌طلبان به دولت را وارد می‌دانید و آیا شما هم معتقدید روحانی به سبد رأی خود که اصلاح‌طلبان هستند رو دست زد، گفت: چنین تعبیری را خیلی قبول ندارم. دولت روحانی، ادامه دولت هاشمی است. یعنی فعلا ساختار سیاسی و اختیارات، امکان بیش از این را نمی‌دهد. با بیان اینکه روحانی همان روحانی سال ۹۲ است، ادامه داد: «سبد اصلی رأی او اصلاح‌طلبان بود. امروز هم حامیان اصلی او به‌رغم برخی دلخوری‌ها و انتقادات، باز هم اصلاح‌طلبان هستند. بقول حافظ، گراندکی نه به وفق رضاست، خرده مگیر. البته در مواردی بیش از اندکی است، اما شرایط ساختاری را هم باید دید، آنگاه قضاوت کرد. او در پاسخ به این سوال که شرایط کنونی کشور بیش از هر زمانی هشدار وقوع انتخابات ۸۴ دیگری را به ذهن متبادر می‌کند؛ آیا از نظر شما شرایط مشابه است و اینکه آیا می‌توان امیدوار بود که جریان اصلاحات از ماجرای ۸۴ درس گرفته است، گفت: درس ماجرای ۸۴ غرور اصلاح‌طلبان به پیروزی خود ولو با چند کاندیدا و بروز اختلاف در درون جبهه اصلاحات بود. امروز شاید، این درس‌ها را گرفته باشیم، اما مسائل امروز مسائل متفاوتی است و نیاز به تحلیل‌های جامع‌تر و دقیق‌تری دارد، اما در مجموع و اکنون شرایط اصلاح‌طلبان خوب نیست. کیانوش‌راد در ادامه در پاسخ به این سوال که تقریبا سه سال تا انتخابات ١٤٠٠ زمان باقی مانده است و برخی جریانات سیاسی خیلی زود فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید زده و تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که اذهان را به سمت فضای انتخاباتی می‌برد؛ مشخصا فعالیت‌های تیم رئیس مجلس را تا چه میزان انتخاباتی تحلیل می‌کنید و آیا می‌توان علی لاریجانی را گزینه اعتدالی و حداقلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده تلقی کرد، گفت: بله فعالیت‌ها تلاشی انتخاباتی است».