لبخند«آزادي» به روي بانوان

آرمان- وحید استرون: حضور زنان در ورزشگاه‌ها یکی از بحث‌های داغ ماه‌های اخیر است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به تازگی تلا‌ش‌هایی را برای رفع موانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها آغاز کرده‌اند. پیش از این تعداد محدودی از زنان توانستند تماشاگر بازی دوستانه ایران و بولیوی در ورزشگاه آزادی باشند. بازی برگشت فینال باشگاه‌های آسیا پرسپولیس و کاشیمای ژاپن در حالی در روز 19 آبان در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که زمزمه‌هایی برای حضور بانوان ایرانی در این ورزشگاه شنیده می‌شود. البته این امر مورد تاکید کنفدراسیون فوتبال آسیاست و حالا جایگاه ویژه‌ استادیوم آزادی برای حضور بانوان ژاپنی در حال مرمت و آماده‌سازی است و گفته شده که اگر مسئولان موافقت کنند تونل شمالی نیز به زنان ایرانی اختصاص پیدا می‌کند. البته این محدودیت برای بانوان همواره به عنوان سدی برای میزبانی مسابقات بین المللی و مهم در کشور ما محسوب می‌شود. در حالی که ایران به راحتی می‌توانست در دی سال‌جاری میزبان جام ملت‌های آسیا 2017باشد، به خاطر عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها قافیه را به کشور امارات باخت و حالا باید در دی‌ماه به این کشور سفر کند.
مجوز برای حضور بانوان
حضور گزینشی بانوان در بازی ایران و بولیوی باعث شده تا این تصور به وجود آید که فدراسیون فوتبال قصد دارد برای بازی فینال آسیا هم از همین روش استفاده کند. این در شرایطی است که هیچ مقامی در وزارت ورزش به صورت رسمی بحث حضور بانوان را تایید یا تکذیب نکرده اند. اما طبق شنیده‌ها به‌نظر می‌رسد که برخی از مسئولان ذی‌ربط به صورت انتخابی با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی موافقت کرده‌اند و در حال آماده‌سازی شرایط برای حضور آنها در بازی برگشت فینال هستند. در این رابطه مصطفی کریمی، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی گفت: برای حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای فینال آسیا فضایی را در نظر گرفته‌ایم و زیرساخت‌ها نیز آماده شده است و منتظر مجوز مسئولان هستیم. اگر مشکلی نباشد جایگاه و زیرساخت لازم برای بانوان ایرانی در قسمت تونل شمالی ورزشگاه آزادی مهیا می‌شود. مازیار ناظمی، مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش نیز در صفحه شخصی‌اش ویدئوی بازدید وزیر ورزش از مراحل تجهیز ورزشگاه آزادی را منتشر کرده و خبر داده که جایگاهی برای حضور خانواده‌های ایرانی پیش‌بینی شده است. البته هر از گاهی ناظمی در فضای مجازی از حضور بانوان در ورزشگاه مطالبی عنوان می‌کند که این امر بر شائبه‌ها می‌افزاید. طبق استعلام خبرگزاری فارس از فدراسیون، متولی حضور یا عدم حضور بانوان در ورزشگاه آزادی در روز فینال فدراسیون فوتبال نیست و در این‌زمینه وزارت ورزش و جوانان با تایید شورای تامین شهر مسئول این موضوع هستند. وزارت ورزش هم طبق امکاناتی که در ورزشگاه وجود دارد و در نهایت مجوز گرفتن از مراجع ذی صلاح می‌تواند در این خصوص تصمیم گیری کند.
احقاق حقوق شهروندی


معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان نیز در این رابطه به ورزش سه گفته است: در مسیر اجرای مطلوب برنامه‌ها حتما باید ناهمواری‌هایی که وجود دارد را هموار کنیم. به‌نظرمن مطالبه حضور بانوان در رویدادهای مختلف ورزشی یک مطالبه کاملا اجتماعی و ورزشی است. در این رابطه اظهار نظرهای متفاوتی وجود دارد، اما ضمن احترامی که برای اظهارنظرها در جایگاه‌های مختلف حقیقی و حقوقی قائل هستیم باید به موضوعی به نام حقوق شهروندی در بخش ورزش توجه کنیم. همه ما به این موضوع معتقدیم که باید شرایط مناسب برای تفریح سالم خانواده‌ها فراهم کنیم؛ تفریحی که خروجی آن افزایش مشارکت در فعالیت‌های ورزشی است. فریبا محمدیان افزود: فعالیت ورزشی برای بانوان فقط سالن ساختن نیست و تماشای مسابقات ورزشی این ترغیب را در میان آنها ایجاد می‌کند که در فعالیت‌های ورزشی جامعه شرکت کنند. من تقاضا دارم که از دریچه ورزش، توسعه و سلامت جامعه به این موضوع نگاه کنیم تا رویدادهای ورزشی درست برگزار شوند و همه از آن لذت ببرند. فدراسیون فوتبال باید شرایط و فضا را به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری برای حضور بانوان و خانواده‌ها ایجاد کند. معاون اموربانوان وزیرورزش در ادامه با اشاره به اینکه زنان در بسیاری از رشته‌ها در ورزشگاه‌ها حضور دارند گفت: بیش از 25 رشته ورزشی سالنی و روباز وجود دارد که میزبان خانواده‌هاست. اما برخی از رویدادها و رشته‌های ورزشی مثل فوتبال به دلیل حساسیت‌های اجتماعی، تماشاگران بیش از حد و برد رسانه‌ای گسترده، نیازمند پشتیبانی ویژه است. امروز خوشبختانه همه همکاران در حوزه فدراسیون فوتبال تلاش‌ می‌کنند تا این پشتیبانی‌ها افزایش پیدا کند تا با خیال آسوده‌تر بتوانند فضا را برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها فراهم کنند. او در پاسخ به اینکه وزارت ورزش و دولت پشتیبان چنین طرح‌هایی هستند، گفت: به هرحال بحث ساماندهی اوقات فراغت از طریق ورزش یکی از سیاست‌های کلان دولت است و ما هم سعی می‌کنیم با برنامه‌های مختلف آن را پرکنیم. یکی از آنها بحث حضور تماشاگران خانم و خانواده‌ها در ورزشگاه است. البته ناگفته نماند در روز بازی برگشت فینال در تهران قطعا هواداران خانم ژاپنی در ورزشگاه حضور خواهند داشت، اما اینکه مسئولان وزارت ورزش و مراجع ذی‌صلاح شرایط حضور برای هواداران خانم ایرانی را فراهم ببینید یا خیر هنوز هیچ مرجع رسمی در مورد آن صحبت نکرده است و اخبار منتشر شده در این زمینه در حد گمانه زنی و حدس است.