رفتار مشكوك دانمارك در آستانه١٣آبان

آرمان: در روزهای اخیر همزمان با خبرهایی مبنی بر ارائه بسته سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا در راستای حفظ برجام، اقدامات آمریکا و متحدانش علیه ایران به نوعی خیره‌کننده بوده است. آمریکا که نتوانسته مانع اقدامات سازنده اروپا در قبال ایران شود و به نوعی برجام را توافق پایان یافته بداند، همواره بر طبل معافیت‌هایی بر کشورهای تحریم‌کننده ایران می‌کوبد تا بتواند این کشورها را به قطع همکاری با ایران مجبور کند اما در مقابل برخی کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه همچنان بر همکاری با ایران در قالب مراودات مالی، تجاری، نفتی و غیره تاکید کرده‌اند. بنابراین در آستانه مرحله دوم تحریم‌های آمریکا و به نوعی همزمانی آن با رونمایی از بسته پیشنهادی اروپا به ایران، تلاش‌ها برای برهم زدن و خلل ایجاد کردن در روابط روبه گسترش اتحادیه اروپا با ایران افزایش یافته است. به ویژه اینکه موجی از اتهامات در روزهای گذشته مبنی بر تروریست نامیدن ایران آغاز شده است. ایران، کشوری که همواره قربانی تروریسم است و در ماه‌های گذشته نیز با حمله تروریستی برخی گروهک‌های تروریستی در داخل کشور روبه رو بوده است.
ردپای تروریست!
رسانه‌های اسرائیل مدعی شدند سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به دانمارک در دستگیری یک شهروند ایرانی کمک کرده است. ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه جروزالم پست نوشت: رسانه‌های اسرائیل چهارشنبه مدعی شدند که سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) به دولت دانمارک در دستگیری یک شهروند ایرانی که ادعا می‌شود تصمیم به ترور یکی از رهبران مخالفان این کشور داشته است، کمک کرد.
تکذیب توطئه


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: صبح دیروز سفیر دانمارک در تهران با حضور در وزارت امور خارجه با رئیس اداره اول امور شمال اروپا ملاقات کرد. در این ملاقات مراتب اعتراض کشورمان نسبت به واکنش‌های شتابزده سیاسی و رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی نسبت به دستگیری یک شهروند نروژی - ایرانی تبار به اتهام داشتن برنامه برای ترور فردی در دانمارک به سفیر این کشور در تهران اعلام شد. بهرام قاسمی افزود: رئیس اداره اول امور شمال اروپای وزارت امور خارجه در این ملاقات مجددا تاکید کرد که اخبار مغرضانه منتشره در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب می‌کنیم و آن را در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی می‌دانیم. همچنین، رئیس اداره امور شمال اروپا ضمن تاکید بر لزوم مدیریت حساب شده و عاقلانه تحولات، نسبت به پیامدهای سوء اقدامات نسنجیده و جنجالی هشدار داد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: سفیر دانمارک در این ملاقات اعلام کرد که برای پاره‎ای از مشورت‌ها به کپنهاگ فراخوانده شده و در کپنهاگ سعی می‌کنم مطالب و انتظارات طرف‌های ایرانی را مطرح و پیگیری کنم.
ایجاد خلل در جهت تغییر فضا
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به فراخواندن سفیر دانمارک به این کشور، گفت‌: بلافاصله یعنی روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور دستور دادند تا بررسی کنیم که موضوع چیست؟ آنچه که در اخبار آمده است خیلی مشکوک است؛ در آستانه 13 آبان که تحریم‌های جدید ادعایی علیه ایران اجرایی می‌شود، برخی به دنبال این هستند که فضا را تغییر دهند. عده‌ای می‌خواهند به گونه‌ای در روابط ایران و اروپا و مذاکرات برجام که به خوبی پیش می‌رود، خللی ایجاد کنند. وی ادامه‌ داد: به محض اینکه تحقیقات و بررسی‌هایمان در این زمینه انجام شد آن را اعلام خواهیم کرد.
توطئه برنامه‌ریزی شده
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن با اشاره به ادعای دانمارک درباره دست داشتن ایران در اقدام علیه یک شهروند این کشور، گفت: با توجه به مشارکت ایران و اتحادیه اروپا، شرکای اروپایی ما باید هوشیار باشند. حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توئیتر خود نوشت: اتهامات مربوط به دخالت ناگهانی ایران در توطئه‌های احتمالی به طور عجیبی برنامه‌ریزی شده است.
ادامه صفحه13