لباس راحتی در خوابگاه‌های دختران ممنوع

دانشگاه آزاد دستورالعملی را تحت عنوان مصادیق مجاز و غیر مجاز پوشش و ظاهرآرایی ابلاغ کرده است. براساس این دستورالعمل که از ۷ مهرماه به واحدهای مختلف این دانشگاه ابلاغ شده است، پوشش دانشجویان باید ساده، آراسته و متناسب با شأن دانشگاهیان باشد و غیر مجاز و نامتعارف نباشد. پوشش بانوان مناسب است چادر با استفاده از مانتوی مناسب، شلوار و مقنعه یا روسری با رنگ متعارف و جوراب یا پوشش مانتوی زیر زانو- آستین‌بلند یا شلوار و مقنعه و با رنگ متعارف و جوراب باشد؛ همچنین مو و اندام زن در حدود حجاب شرعی پوشانده شود. پوشش آقایان نیز باید پیراهن آستین‌بلند و شلوار ساده و رسمی با رنگ ساده باشد. لازم است اندام مرد نیز در حد متعارف پوشیده باشد یعنی نازک، بدن‌نما و چسبان نباشد.
از جمله مواردی که در این دستورالعمل به آن اشاره شده و حواشی‌‌ای را به دنبال داشته، پوشیدن لباس راحتی در خوابگاه‌های دخترانه است. بر این اساس «پوشیدن لباس راحتی به‌ویژه بانوان در هر شرایطی در فضای عمومی خوابگاه ممنوع است.» اما تعریفی از لباس راحتی ارایه نشده و دلیل وجود چنین بندی هم بیان نشده است، چرا که خوابگاه محل راحتی و آسایش دانشجویان است و باید بتوانند آن‌جا راحت باشند. این درحالی است که تلاش‌های «شهروند» برای صحبت با حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و پرسش از او درباره برخی از بندهای شبهه‌دار بی‌نتیجه ماند.
از جمله دیگر مواردی که در این دستورالعمل به آن اشاره شده این است که آقایان در محیط دانشگاه مجاز به آرایش و پیرایش غیرمتعارف مو مانند بافتن مو و درست کردن مو به‌صورت تیغ‌تیغی یا نماد فرقه‌ای خاص نیستند. همچنین امکان استفاده از زیورآلات اعم از گردن‌بند، زنجیر، مچ‌بند، دستبند و گوشواره طلا را ندارند و مجاز به آرایش‌هایی همچون برداشتن ابرو، مش کردن و بافتن مو نیستند. استفاده از پاپیون و کراوات و خالکوبی در نواحی قابل رویت بدن نیز در محیط دانشگاه ممنوع است.