تایید حکم اعدام باقری درمنی

محکومیت مدیر موسسه ثامن‌الحجج به ۱۵ سال حبس
سخنگوی قوه قضائیه از تایید حکم اعدام حمید باقری درمنی -از محکومان پرونده‌های اقتصادی اخیر- در دیوان عالی کشور خبر داد.حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با رسانه‌ها اظهار کرد: حمید باقری درمنی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم و این حکم در دیوان عالی کشور ابرام شد.وی ادامه داد: سید ابوالفضل میرعلی رئیس و مدیرعامل (موسسه مالی اعتباری) ثامن الحجج به ۱۵ سال حبس محکوم شد از جنبه کیفری. از جنبه مالی نیز اموال توقیف و شناسایی شده و به مزایده گذاشته می‌شود.
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره خصوص نامه جواد ظریف به دادستان کل کشور و پاسخ دادستان کل گفت: در این خصوص دو نامه نوشته شده بود؛ یک نامه بنده خطاب به دادستان تهران نوشتم که بر اساس مطالبی که منصوب به ظریف است توضیح بخواهید. یک نامه هم آقای منتظری به دکتر ظریف نوشتند. ایشان جواب نامه دادستان کل را دادند و دادستان کل هم گفتند که اسنادی ارائه نشده است.
وی افزود:بحث این نبود که چرا در کشور پولشویی هست یا نه؛ زیرا در تمام دنیا پولشویی وجود دارد و برخی از افراد پرونده‌شان مطرح است مثل همان آقایی که ۵۰ میلیارد گرفته ممکن است خودش بگوید که قرض گرفتم و آن فرد به فرد دیگری منتقل می‌کند. همان فردی که وقتی هم با تیم هسته‌ای همراهی می‌کرد محکوم شد و یکی از موارد اتهامی این بود که در زمان کار با آن‌ها با شرکت آمریکایی قراردادی بسته بود و گفته بود پول را به حساب دیگری در کشور دیگری بریزید. لذا این‌که پولشویی هست یا نه مسلما بوده و کشور ما کمتر از کشورهای دیگر دارد. بحثی که باید توضیح دهند این است؛ جوری مطالب منعکس شد که گویی مخالفان لوایح کسانی‌اند که پولشویی دارند.


اشکال عمدتا به این بخش بود که وی گفته مدنظرم هیچ نهادی نبود و کلی گفتم. اگر این باشد طبعا بحث دیگری است.
وی افزود: ایشان نامه را جواب دادند و دادستان کل هم نظر خود را دادند و نمی‌دانم دادستان تهران چه کار کردند. کسان دیگر حرف‌هایی که می‌زنند بعصا نسبت‌های نارواست و اگر از ناحیه یک مسئول باشد، مناسب نیست و ممکن است اثر سوئی در جامعه داشته باشد؛بنابراین از آن‌ها توصیح خواسته می‌شود. در هفته‌ای که گذشت دادستان تهران گفت که ۳ نفر را احضار کردیم و ادامه دارد. هر کس از مسئولان حرفی بزند که منجر به تشویش اذهان عمومی شود، دادستان او را دعوت می‌کند و توضیح می‌خواهد.
>پرونده سکه ثامن هنوز
به دادگاه نرفته است
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن گفت: هنوز پرونده به دادگاه نرفته و در دادسرا و مرحله تحقیقات است.
وی افزود: توجه بازپرس در این پرونده‌ها این است که اموال شناسایی و پول مردم احیا شود. ایشان هم قول‌هایی داده که با اموالی که دارد طلب شکات را می‌دهد.
**>معاون ارزی سابق بانک مرکزی
در دادگاه ویژه اقتصادی محاکمه می‌شود
محسنی اژه‌ای درادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده معاون ارزی سابق بانک مرکزی در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود، گفت: بله، نوع اتهام به گونه‌ای است که در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود و هنوز تعیین وقت نشده و چون پرونده ۹ متهم دارد و برخی از افراد در بانک‌ مرکزی است و برخی هم در خارج از بانک مرکزی در حال تحقیق است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص علت به طول انجامیدن رسیدگی به پرونده باقری درمنی و از آنجا که مربوط به قبل بوده و مطرح کردن احتمال خط قرمز بودن این پرونده از سوی... گفت: اینکه می‌گویید مربوط به قبل بوده درست است و پرونده‌ای بود که تعداد بسیاری کلاهبرداری داشت که بررسی هر کدام از آنها و حسابرسی و کارشناسی‌هایش طولانی شد.
وی یادآور شد: این پرونده در دادگاه‌های ویژه رسیدگی نشد و اتهامش را تحت عنوان دادگاه ویژه رسیدگی نکردند زیرا پرونده از قبل به دادگاه انقلاب ارجاع شده بود و به استناد ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، دادگاه وی را محکوم کرده است، نه به استناد ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی. دیوان عالی هم براساس استناداتش حکم را تایید کرده است.
محسنی اژه‌ای افزود: این فرد خط قرمز نبوده و من هم این موضوع را نشنیده‌ام و اولین بار از شما شنیدم.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با "آخرین وضعیت پرونده‌های قضائی سیف و معاونان وی که در بازداشت هستند"، اظهار کرد: پرونده‌ای که به دادگاه رفته هنوز تعیین وقت نشده و دادگاه شروع به دادرسی نکرده است. در مورد دو پرونده که در دادسرا مطرح بوده هنوز منجر به کیفرخواست نشده و در مورد یکی از مدیران بانک مرکزی هم هنوز کیفرخواست پرونده‌اش صادر نشده است.محسنی اژه‌ای افزود: در مورد پرونده دیوان محاسبات اعلام جرمی نشده و در مورد حکمی که داده بودند انفصال را دیده‌ام و تجدیدنظر نیز آن را قطعی کرده است.به گزارش ایسنا، سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با حادثه تروریستی اهواز و چابهار و این‌که آیا پرونده‌ای تشکیل شده و چقدر موضوع به عوامل خارج از کشور مربوط می‌شود، گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که دارم در مورد حادثه چابهار چهار نفر بازداشت هستند که این افراد ایرانی‌الاصل بودند و یک نفر از آنها ساکن خارج از کشور بوده است.وی گفت: این که از بیرون حمایت می‌شوند ۱۰۰ درصد اینگونه است و این‌که آیا از اتباع بیگانه در این خصوص بازداشت شده‌اند اطلاعی ندارم.