اردشیر اروجی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت»:

ساجده عرفانی- چند هفته است که خبر ممنوعیت سفر ایرانیان به گرجستان شنیده می‌شود. در تازه‌ترین اخبار گفته شده در فرودگاه تفلیس با مسافران ایرانی بدرفتاری شده است. حرمت‌الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از گرجستان خواسته تا بابت این رفتارش از ایران عذرخواهی کند. هنوز مشخص نیست دقیقا دلیل این رفتارهای گرجستان چیست؛ به انتخابات ریاست جمهوری این کشور و سیاست‌های ضدمهاجرتی‌اش ربط دارد یا خیر. سفیر گرجستان چند روز پیش با باقری مقدم دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیای وزارت امور خارجه‌ دیدار کرده و از برخی برخوردهای صورت گرفته ابراز تاسف کرده است. او گزارشی از وقایع پیش‌آمده ارائه کرده و قول داده است شخصا به تفلیس سفر و موارد را پیگیری و نتیجه را اعلام کند. با گذشت سه روز از این اتفاق هنوز پاسخ مشخصی به دست نیامده است.
کدام سازمان مقصر این ماجراست
مهم‌ترین مساله برای توسعه گردشگری رابطه خوب میان دو کشور و احترام متقابل است. گرجستان ابتدا روابط حسنه‌اش را با ایران شروع می‌کند و ویزا میان ما و آنها لغو می‌شود اما با عوض شدن ریاست جمهوری این کشور سیاست‌هایش هم عوض می‌شود. اردشیر اروجی کارشناس گردشگری‌ در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» می‌گوید: با وجود آنکه در سال‌های گذشته با سفر ایرانیان به این کشور سود هنگفتی نصیب تفلیس می‌شد اما ظاهرا لیاقت این همه دلاری که ایرانی‌ها به کشورشان وارد می‌کنند را ندارند. اروجی مسوولیت اصلی را متوجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌داند و می‌گوید: قبل از آنکه کار به احضار سفیر و وزارت امور خارجه برسد، سازمان میراث باید قاطعانه سفر به این کشور را ممنوع اعلام می‌کرد اما جای این کار ابتدا ماجرا را کتمان می‌کنند و جدی نمی‌گیرند. این موضوع هنوز در‌ هاله‌ای از ابهام است و این سازمان از حقیقت ماجرا پرده‌برداری نمی‌کند، دلیل این عدم شفافیت هم مشخص نیست. همان ابتدا برخورد ایران با گرجستان باید شدید می‌بود. بسیاری از مردم آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کمترین کاری که می‌توانستند برای محافظت ایرانیان انجام دهند صدور یک اطلاعیه و عدم فروش بلیت برای این سفر بود. اروجی آژانس‌های مسافرتی را هم متهم این داستان می‌داند و می‌گوید: آنها به جای در نظر گرفتن منافع ملی، سود شخصی خودشان را در نظر می‌گیرند و اگر این سفر رسما ممنوع شود آژانس‌های مسافرتی ضرر می‌کنند. رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی‌ اما می‌گوید رسیدگی به این مسائل از عهده و شرح وظایف بخش خصوصی یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خارج است. دستگاه دیپلماسی باید وارد عمل شود. ما بدون اقدام وزارت امور خارجه نمی‌توانیم سفر به این کشور را یک‌طرفه متوقف کنیم، آنها باید نخست هشدار دهند و اگر این رفتار ادامه داشت رسما به مردم اعلام کنند که به این کشور نروند تا به این ترتیب علاوه بر حفظ شان و حقوق اتباع ایرانی، خسارت‌های مالی هم جبران شود.
زد و خورد با مسافران ایرانی


هفته گذشته مسافران ایرانی در فرودگاه گرجستان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفته‌اند در فرودگاه این کشور به آنها فحاشی شده و مورد رفتارهای خشونت‌آمیز قرار گرفته‌اند. آنها عکس‌هایشان را هم منتشر کرده بودند که روی دستشان آثار خراش و خونریزی مشخص است. یکی از مسافران گفته پنج بار به او آمپول آرامبخش هم تزریق کرده‌اند. اروجی این گونه رفتارها را سادیسمی می‌داند و معتقد است عدم برخورد جدی ایران با این اتفاق قابل توجیه نیست. رفیعی می‌گوید: در گردشگری تداوم روابط‌ یکسویه امکان‌پذیر نیست. ما می‌خواهیم با گرجستان روابط دو‌جانبه داشته باشیم. سالانه شمار زیادی از ایرانی‌ها به این کشور سفر و در آن هزینه می‌کنند، توقع داریم به آنها احترام بگذارند. در شرایطی که ایرانی‌ها احترام گردشگر خارجی را حفظ می‌کنند انتظار می‌رود این رفتار دو سویه باشد. توقع داریم دولت برای رفع این مشکل تلاش کند. ما نمی‌خواهیم با گرجستان مقابله به مثل کنیم، چون عمل آنها را قبیح می‌دانیم. در چنین شرایطی این دولت‌ها هستند که باید تلاش کنند حقوق شهروندی حفظ شود. ما هم از دولتمان توقع داریم برخورد ناشایست با شهروندان ایرانی که مشکل قانونی برای ورود به این کشور را نداشتند، پیگیری کند تا فرد یا افراد خاطی تنبیه شوند.
بهانه‌های واهی
اروجی می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی برای توجیه این رفتار گرجستان بهانه‌هایی مثل نقض مدارک و داشتن بلیت یکطرفه را مطرح می‌کنند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ پیش از این به استناد گزارش‌های موجود، از دیپورت ۲۰۰ تبعه ایرانی از گرجستان در هفته‌های اخیر اطلاع داد و در توضیح دلایل آن گفت: گویی برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به این کشور محروم بوده‌اند و تصور می‌کنم برخی از آژانس‌های مسافربری که صلاحیت لازم را ندارند، با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام کرده‌اند‌ ولی با توجه به اینکه مدارک لازم را نداشته‌اند، این شهروندان دچار مشکل شده‌اند. ما به شهروندان ایرانی توصیه می‌کنیم هنگام سفر به این کشور دقت کنند، تمام مدارک لازم را همراه داشته و مراقب باشند فریب برخی از آژانس‌هایی که صلاحیت لازم را ندارند، نخورند. به گفته اروجی اما اصل ماجرا این نیست. اینها دلایل بی‌پایه و اساس‌اند و ایران باید سریعا علت اصلی را به مردم اعلام کند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نباید از اتفاقات عقب باشد. مردم هم پیش از سرمایه‌گذاری و خرید خانه و زمین در این کشور باید شرایطش را کاملا می‌سنجیدند و بعد اقدام می‌کردند و حالا باید صبر کنند ببینند چه پیش می‌آید.