نهاد‌ها‌ی تبلیغاتی پاسخگو باشند!

جمعی از طلاب شهرستان گناباد در یک اقدام خیرخواهانه و پسندیده به کمک پاکبانان این شهر رفته‌اند و معابر و سطح شهر گناباد را تمیز کرده‌اند. کاری که قابل تقدیر است و می‌تواند به فرهنگ سازی در جامعه کمک کند وتاثیر خوبی از خود برجای بگذارد.
اینگونه کارها و کمک کردن به جامعه برای زندگی سالم‌تر نه تنها از شان انسان در جامعه کم نمی‌کند بلکه در وجهه اجتماعی افراد هم تاثیر مثبت دارد. ازخیلی از اقشار جامعه مثل روحانیت انتظار می‌رود که با رفتار خود، مردم را به رعایت حقوق شهروندی ترغیب کنند اما این تنها وظیفه روحانیت نیست، امروز ما نیاز داریم که آداب زندگی شهری را به صورت یک فرهنگ در بیاوریم ؛ این مسئله‌ای است که مشکلات زیادی در کشور ما به وجود آورده و خیلی از آسیب‌ها‌ به ما
وارد کرده است.
این فرهنگ سازی به یکباره به وجود نمی‌آید و نیاز به یک کار همه‌جانبه دارد که بخشی از آن بر عهده نهاد‌ها‌ی تبلیغاتی است ولی متاسفانه مراکز تبلیغاتی ما به این موضوعات توجه که نمی‌کنند هیچ، گاه یکسری چیزهای ضد فرهنگ را نیز تبلیغ می‌کنند! بخشی از ناهنجاری‌ها‌ی اجتماعی که امروز ما شاهد آن هستیم حاصل عملکرد دستگاه‌ها‌ی تبلیغاتی ما است که بودجه بسیار بالایی دریافت می‌کند و چندین هزار نفر نیرو نیز در آن مشغول به کار هستند! انگار هیچکس هم بر کار این دستگاه‌ها‌ نظارتی ندارد و از حاصل کار آنها پرسشی نمی‌کند!


ما شاهد این هستیم که در جامعه هر روز خشونت و دوری از مردم بیشتر می‌شود و هیچ اتفاق مثبتی از طرف این نهاد‌ها‌ی تبلیغاتی انجام نمی‌شود و حتّی کارهای خودجوش مردمی هم مورد حمایت قرار نمی‌گیرند تا بتوانند با دلگرمی بیشتر کارهایی انجام دهند که امکان زیست سالم را برای مردم فراهم کنند.
جامعه ما همواره از روحانیت یکسری توقعات خاص دارد و آن هم در یک دایره خاص بوده، جامعه روحانیت از قدیم درهمین دایره وظایف خود را انجام داده و تاثیرگذاری خاص خود را هم داشته است.
فرهنگ سازی در جامعه تنها بر عهده روحانیت نیست و وظیفه کل مجامع تبلیغاتی ما است و این سازمان‌ها‌ باید رفتارهای مثبت اجتماعی را پوشش دهند. وقتی که اینگونه کارها پوشش داده شود ،در شهر‌ها‌ی دیگر هم مردم ترغیب می‌شوند که از اینگونه کارها استقبال کنند و ما بازشاهد این اعمال باشیم و در غیر این صورت تاثیر این اعمال محدود خواهد بود. آن چیز که مهم است این است که از طرف نهاد‌ها‌ی نظارتی و مسئول در زمینه تبلیغات باید بردستگاه‌ها‌ی تبلیغاتی جامعه نظارت بیشتری اعمال بشود تا این دستگاه‌ها‌ توجه بیشتری بر فرهنگ سازی داشته باشند واز کارهایی که شبیه به اتفاق گناباد است حمایت تبلیغاتی شود، صداو سیما و وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و غیره از جمله سازمان‌ها‌یی هستند که بودجه سرسام آوری دارند و وظیفه آنها این است که اخلاق اجتماعی و زیست بهتر مردم را به عنوان یک هنجار جا بیندازند. متاسفانه حتّی برخی از این مراکز تبلیغی اصلا پاسخگو نیستند و تابه‌حال مورد بازخواست هم قرار نگرفته‌اند و مسئولیت مشکلات موجود در جامعه را نیز بر عهده نمی‌گیرند.