آقای جهرمی! مشاوران خود را به رئیس‌جمهور قرض دهید

آفتاب یزد- گروه شبکه: بی‌قانون، ضمیمه طنز روزنامه قانون به شوخی عکسی از «محمدجواد آذری جهرمی»وزیر ارتباطات را در قالب «جان اسنو» یکی از شخصیت‌های سریال معروف تاج‌و‌تخت فتوشاپ کرد. وزیر جوان در واکنش به شوخی روزنامه قانون با او درباره فیلترینگ، جمله‌ای از دیالوگ همین سریال را در پاسخ نوشت: «من و جان اسنو؟ حیفه که این ذوق هنری بی‌قانونی‌ها با دیالوگی از همین سریال
همراه نشود:





معنی فارسی این پاسخ هوشمندانه که مورد استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی و مجازی هم قرار گرفت این بود: «وقتی کسی دیواری می‌سازد، بلافاصله برای نفر بعدی این سوال پیش می‌آید که آن طرف دیوار چیست؟».
او با این پاسخ ایهام‌دار هم توانست نظر خود را نسبت به موضوع فیلترینگ اعلام کند و هم تلاش و پیگری که برای رفع آن انجام می‌‌دهد را نشان دهد. پاسخ به موقع و زیرکانه وزیر جوان به طنز روزنامه قانون با جواب‌ها‌یی از سوی کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی همراه بود. یک مجری معروف به شوخی برای او نوشت: «حالا اگر از فعالیت در توئیتر و تلگرام فیلتر شده بگذریم، این سریال رو چطوری تماشا کردی؟» برخی کاربران هم با ایراد گرفتن از آذری جهرمی گفتند چگونه وقت می‌کند که به رصد شبکه‌های اجتماعی بپردازد. یک کاربر گفت: «من قبلا به شخص آذری جهرمی دید مثبت نداشتم، اما هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد کسی که یک وزارتخانه را اداره می‌کند، وقت استراحت نداشته باشد، انسان ماشین نیست و نیاز به استراحت و تفریح هم دارد.»
آذری جهرمی جوان‌ترین عضو کابینه حسن روحانی است که اتفاقا در زمان معرفی او به عنوان گزینه مورد نظر دولت برای تصدی صندلی وزارت ارتباطات و فناوری، مخالفان زیادی از همه جریان‌های سیاسی داشت اما او با عملکرد قابل قبولی که در مدت تصدی‌اش به صندلی وزارت ارتباطات از خود بر جای گذاشت، توانست هم نظر مردم و هم مخالفان خود را جلب کند و درکانون توجه قرار گیرد. علاوه بر عملکرد خوب وزیر جوان، ارتباط او با رسانه‌ها و شبکه‌ها‌ی مجازی که خودش نیز از مخالفان سر سخت فیلتر آنها است جزء نقاط قوت او محسوب می‌شود. او که ید طولایی هم در حاضر جوابی دارد با صبر و حوصله‌ای مثال‌زدنی به همه سوالات فنی که از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی (چه توییتر و چه اینستاگرام) پاسخ می‌دهد و پیگیر مطالبات و خواسته‌های آنها می‌شود. برخی این نظر را دارند که وزیر فرصت اداره صفحاتش رابه صورت شخصی و به طور مداوم ندارد و از مشاورانی استفاده می‌کند، حتی اگر این موضوع صحت داشته باشد، نشان از تسلط و پاسخ‌گویی بجا و هوشمندانه مشاوران مجرب و به روز
جهرمی می‌دهد.
در حالی که ارتباط و حضور موثر آذری جهرمی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نقطه قوتی برای او محسوب می‌شود، فقدان این توانایی در ساختار کلی دولت تدبیر و امید بر خلاف وزیر جوان، نقصی بزرگی به حساب می‌آید به طوری که در بسیاری از موارد دولت از نبود تیم رسانه‌ای قوی و منسجم رنج برده و نمی‌تواند دستاورد‌های خود را به خوبی در اذهان تبیین کند.
تجربه حضور آذری جهرمی در این شبکه‌ها نشان داد که اگر دولت‌مردان و مسئولان کشوری سعی در ارتباط مداوم با مردم در فضای مجازی داشته باشند، می‌تواند علاوه بر استفاده از نقطه نظرات آنها در همه سطوح جامعه، نسبت به عملکرد خود پاسخ گو باشند و به نوعی نظرسنجی هم درمورد عملکر خود داشته باشند. چه بسا بتوان پیشنهاد داد بهتر است رئیس‌جمهور از مشاوران وزیر ارتباطات بهره ببرد!