آنچه باعث حواشی امروز نمایندگان شده است

در روزهای اخیر ماجرای اهانت‌ها‌ی برخی از نمایندگان به مردم که بعضا در لیست امید حضور داشتند، انتقادهای زیادی رامتوجه اصلاح طلبان و لیستی که آن را به مردم معرفی کرده‌اند کرده است. از سویی عده ای از جریان رقیب تلاش دارند تا اینگونه القا کنند آنچه که امروز باعث رفتارهای سو این نمایندگان شده است، نتیجه اعتمادی است که مردم در سال 94 به اصلاح طلبان با رای دادن به اعضای لیست امید کرده‌اند. اما آیا امروز باید همه انگشت‌ها‌ی اتهام را به سمت اصلاح طلبان بگیریم ؟
در پاسخ به این سوال پیش از هرچیز باید این نکته را گوشزد کنیم که اهانت و ناسزاگویی در مجلس در طول این سال‌ها‌ از سوی نمایندگان طیف مقابل(اصولگرا) نیز بعضا با شدت و حدت بیشتری صورت می‌گرفت اما اساسا رسانه‌ها‌ی این جریان به آن واکنش نشان نمی‌دادند و ترجیح می‌دادند سکوت کنند.
اما به راستی چه رویکردی باعث می‌شود تا امروز برخی نمایندگان منتسب به اصلاح طلبی دست به رفتارهایی مشابه با اصولگرایان بزنند ؟
آنچه که اکنون در مجلس می‌بینیم به دو موضوع برمی‌گردد؛ نخستین آن، ضعف کار حزبی در ایران و عدم پاسخگویی آن‌ها‌ ست ، امروزرئیس‌جمهور آمریکا بعضا از همین جنس اهانت‌ها‌ انجام می‌دهد اما در پشت او یک حزب قراردارد که باید پاسخگوی مردمش باشد. در ایران نیز وقتی یک موضعی را یک نفر منتخب سیاسی انجام می‌دهد، حزب و جریان پشت او باید پاسخگو ‌شود اما از آنجا که ساختار حزبی در کشورمان خوب شکل نگرفته است و کسی بابت کاری پاسخگو نیست این رفتارهای دون شان مسئولان کشوری را به وفور می‌بینیم. بی‌تردید، یکی از ایرادهای کنونی در اتفاقات مجلس نیز ناشی از همین موضوع است.


نکته دوم آنکه، همه شاهد بودیم ، انتخابات مجلس دهم
به چه شکلی برگزارشد، همه دیدیم که بسیاری از نیروهای شناخته شده ،برند و تابلودار اصلاحات را ردصلاحیت کردند(!) از همین رو اصلاح طلبان وقتی دیدند از حضور چهره‌های اصلی‌شان به مجلس بازماندند، از روی ناچاری لیست‌های خود را با هر نیرویی که بود کامل پرکردند تا مانع حضور چهره‌های اصلی اصولگرا شوند و نتیجه آن عدم حضور چهره‌های برند از هر دو جریان در مجلس دهم شد.
البته اصلاح‌طلبان هنوزهم معتقدند که کار آنها در بستن لیست‌ها با حداقل‌ نیروهای نزدیک تربه اصلاحات کار درستی بوده است و اگر کسی هم خطایی از نمایندگان لیست مرتکب شده نباید آن خطا را به پای اصلاح‌طلبان نوشت، چرا که دیدیم بیش از 160 نفر با لیست امید به مجلس آمدند اما بیش از 60نفر آنها هیچ اعتنایی به قول و قرارهایشان نسبت به اصلاح طلبان نداشتند و مسیر دیگری را رفتند.
به نظر می‌آید اکنون آثار برخی نظارت‌ها را در مجلس دهم می‌بینیم.

وقتی چهره‌های احزاب مسئول و شناسنامه‌ دار از ورود به مجلس محروم می‌شوند و بهترین‌ها، زبده‌ترین‌ها و فضائل ملت به مجلس راه نمی‌یابند نتیجه آن، لیستی می‌شود که تنها در ۱۰ روز و اضطرار بسته شده تا فقط نشان دهد که اصلاح طلبان صحنه را ترک نکرده و با انتخابات قهر نکرده‌اند! البته در هر جناحی افراد خطاکاری هم ممکن است وجود داشته باشند.
همه مسئولند و باید به مردم پاسخ دهند و نباید جا خالی بدهند و بگویند به ما چه مربوط است(!) اصلاح طلبان هم ازاین قاعده مستثنی نیستند و البته امروز باید پاسخگوی چرایی حضور برخی از افراد در لیست امید باشند، اما حقیقت این است که ما پیشتر در زمان انتخابات علت این موضوع را مطرح کردیم، به هر حال نهادهای نظارتی نقش عمده‌ای در شرایط کنونی مجلس دارند. به صراحت باید گفت متاسفانه ما چهره‌های زیاد شناخته شده و پاکدست به عنوان اصلاح‌طلب با مواضعی روشن داریم که نمی‌توانند وارد صحنه انتخابات شوند.