گروه پزشکی باید مالیات بدهد

مالیات یکی از محورهای توسعه هر کشور است که به مدد آن می‌توان به بنیان‌نهادن زیرساخت‌های اساسی پرداخته و به سوی آینده‌ای روشن گام برداشت و با این توصیف مسئله مالیات نه فقط موضوعی مختص زمان حال که انجام کمترین وظیفه برای نسل‌های آینده کشور است.
بعضی اشکالات اما مانع از تحقق این حرکت می‌شود:
مالیات اکثرا از اقشاری که حقوق‌بگیر محسوب می‌شوند به طور دقیق دریافت می‌شود. این اقشار می‌توانند کارگران، معلمین، پرستاران و پزشکان بخش دولتی، کارمندان دولت و بازنشستگان باشند که عموما درآمد ثابتی دارند و بسته به مقدار درآمد مالیات تمام و کمال از آن کسر می‌شود.
گروه‌هایی که حتی گاهی با تاخیرهای چندین ماهه و کم‌ارزش شدن حقوق دریافتی دیرهنگام خود مواجه هستند.


در بقیه صنوف آزاد غیردولتی اما علیرغم وجود قانون مالیات بر درآمد، ظاهرا برنامه مشخص اخذ مالیات وجود ندارد و همین محملی را می‌سازد تا بعضی افراد و سازمان‌ها به انحاء روش‌ها از پرداخت آن - یا لااقل از پرداخت درست و دقیق آن- شانه خالی‌ کنند. مشکل اصلی دریافت مالیات در واقع در این نقطه بحرانی وجود دارد.
دولت و مجلس برای سر وسامان دادن این مشکل می‌توانند ضمن وضع قوانین شفاف و قاطع همه اقشار غیرحقوق‌بگیر و اصناف مختلف رنگارنگ و متفاوت از وسایل سنگین راهداری و جرثقیل، فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر و نقره وموزاییک‌فروشان گرفته تا هتلداران،تاسیسات مکانیکی ساختمان،صرافان و ده‌ها صنف و سازمان دیگر را ملزم به پرداخت مالیات دقیق کند و بدیهی است که پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی هم جزو این مشمولین هستند.
در واقع درصدی از در آمدی که هر جا کسب می‌شود متعلق به مالیات بوده و واضح است که همه صنوف و سازمان‌ها بدون استثنا باید بر اساس درآمد دقیق خود مالیات دهند و گروه پزشکان هم به عنوان یک صنف هیچ‌گاه تافته جدابافته نبوده و نیست.
در عین حال باید اجازه دهیم آمارهای مستدل و مدلل از درآمدها معیار اخذ مالیات از افراد و سازمان‌ها بوده،حرف اول و آخر را بزند.
ضمنا یادمان باشد عدالت مفهومی فهیم و همه‌جانبه دارد و در این مفهوم منصفانه‌ترین درصدهای مالیاتی باید به بازنشستگان و حقوق‌بگیران دهک‌های پایین اقتصادی که زحمات نجومی کشیده و می‌کشند و با سیلی صورت آبرو سرخ نگه می‌دارند اختصاص یابد و از سوی دیگر با سایرین هم بدون استثنا و برخورد شود.
تنها وقتی عدالت در اخذ مالیات این‌گونه و در تمام ابعاد خود اجرا شود می‌توان به برداشتن میوه شیرین توسعه از آن امید داشت.
و الا سازمان مالیاتی‌ای که فقط زورِ گرفتن مالیات تمام و کمال از اقشار حقوق‌بگیر و بازنشسته یا استفاده از روش‌های انتخابی و غیر همه‌جانبه در اخذ مالیات را دارد ضمن انجام عمل غیرمنصفانه هیچ‌گاه در مسیر توسعه گام برنمی‌دارد.