اعلام آمادگی تندروها با لغو سخنرانی علی لاریجانی!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: هنوز حمله تندروها آنهم با مهر و نعلین به رئیس مجلس در حرم مطهر حضرت معصومه «س» از اذهان عمومی و به ویژه رئیس مجلس فراموش نشده است که علی لاریجانی این چهره معتدل اصولگرا که تصویب بسیاری از لوایح به ویژه برجام و پالرمو و
سی.اف‌.تی ناشی از تلاش‌های او در کنار اصلاح‌طلبان مجلس است، ناگزیر روز گذشته یکبار دیگر تجربه تلخ لغو سخنرانی در قم برایش زنده گردید.
بر این اساس، روز گذشته برخی از دلواپسان در کرج با نوشتن طوماری خواستار لغو سخنرانی لاریجانی در مراسم ۲۲ بهمن این شهر شدند که این مسئله با واکنش و صدور ابلاغیه‌ای از سوی بخش اطلاع‌رسانی دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی روبرو شد. همچنین علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در واکنش به این مسئله طی توئیتی نوشت: «گویا تندروها پیش فتنه را از دهه فجر کلید می‌زنند اما هوشیاری برای همبستگی ملی پادزهر تفرقه سازان خواهد شد.» از این رو، به نظر می‌رسد که تندورها در آستانه ۲۲ بهمن به دنبال وحدت شکنی آنهم به هر بهایی هستند که به هیچ روی با توجه به شرایط خاص کشور به مصلحت نیست.
>مروری بر یک رخداد تلخ


در مراسم ۲۲ بهمن ماه سال ۹۱ بود که حامیان کفن پوش احمدی‌نژاد در قم با سردادن شعارهایی علیه رئیس مجلس و پرتاپ مهر و نعلین به سمت علی لاریجانی، سخنرانی او را لغو کردند. رخداد تلخی که بسیاری را نسبت به خود حیرت زده کرد و با واکنش‌های زیادی نیز روبرو گردید. ماجرا از این قرار بود، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن به خیابان "شهدا" در قم رفته بود، در هنگام سخنرانی‌اش، عده‌ای شعارهایی درباره مضامین ۲۲ بهمن سر داده بودند، اما کم کم این سخنرانی توسط برخی به صحنه ای متفاوت آنهم علیه رئیس مجلس تبدیل شد و شعارها رنگ و بوی جدیدی پیدا کرد. در این میان، مردم حاضر نیز با تصور طبیعی بودن این اتفاق، شعارهایی، نه در حمایت از احمدی نژاد یا علیه لاریجانی، بلکه در مخالفت با اختلاف افکنی سران سر دادند. رئیس مجلس در ابتدای سخنان خود بدون توجه به شعارهای حاضرین در مجلس به سخنرانی خود که از قبل آماده کرده و مکتوب بود، ادامه داد. در حالی که به تدریج بر صدای شعاردهندگان افزوده می‌شد، صدای لاریجانی به سختی از پشت تریبون شنیده می‌شد. پس از آن، حامیان کفن‌پوش احمدی نژاد به صورت سازمان دهی شده شعارهای تندی علیه رئیس مجلس سردادند و به سوی لاریجانی، کفش و مهر نماز پرتاب کردند. در حالی که لاریجانی همچنان به ادامه سخنرانی خود در حرم حضرت معصومه «س» اصرار داشت، حاضرین و معترضین در شبستان به سمت محل جایگاه سخنرانی حرکت کردند که در نهایت لاریجانی ناگزیر همراه با دیگر نماینده مردم قم در مجلس و استاندار قم توسط محافظان به سمت پشت جایگاه هدایت شد.

>ادامه هجمه‌ها به لاریجانی
هجمه‌ها به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تنها محدود به ۲۲ بهمن ماه ۹۱ در حرم مطهر حضرت معصومه «س» نشد بلکه او ناگزیر به ویژه در مجلس نهم بعد از تصویب برجام هجمه‌های بسیاری را از سوی اعضای جبهه پایداری از جمله رسایی، کوچک زاده و کریمی قدوسی متحمل گردید. تخریب‌ها علیه رئیس خانه ملت در آغاز مجلس نهم که با سالهای پایانی عمر دولت احمدی نژاد همراه بود، بیشتر به دلیل مخالفت لاریجانی با سیاست‌های نادرست دولت دهم صورت می‌گرفت. نمونه بارز رفتارهای تخریبی مخالفان در برابر رئیس مجلس، روز استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار و امور اجتماعی دولت دهم است. تخریب علیه رئیس مجلس در آن روز تا آنجا اوج گرفت که برخی از آن روز تحت عنوان «یکشنبه سیاه» یاد می‌کنند. این رفتارها هنوز از اذهان عمومی به ویژه از خاطر رئیس مجلس دور نشده بود که تصویب برجام و موافقت با برخی از لوایح مهم در حمایت از دولت روحانی در اواخر عمر مجلس نهم فشار تندروها بر رئیس مجلس را دو چندان کرد. این فشارها تا اندازه ای پیش رفت که لاریجانی در انتخابات مجلس دهم ترجیح داد به شکل مستقل با حمایت اصولگرایان میانه‌رو و اصلاح‌طلبان از حوزه انتخابی قم در انتخابات ۹۴ شرکت کند. او حتی پس از ورود به مجلس دهم و نشستن بر کرسی ریاست بهارستان، باز هم آرامش نداشت و همچنان از سوی تندروها تحت فشار بود که نمونه بارز آن پس از برجام، سناریوهای مخالفان و مانع تراشی‌های آنها بر سر لوایح پالرمو و «سی.اف.تی» است. علی لاریجانی که در سال جاری وارد هشتمین سال حضور خود در مجلس به عنوان رئیس پارلمان شده است، پس از حادثه تلخ حرم مطهر در قم و پرتاپ نعلین و مهر، روز گذشته یکبار دیگر با هجمه دلواپسان مواجه گردید. بر این اساس، برخی دلواپسان در کرج با نوشتن طوماری خواستار لغو سخنرانی لاریجانی در مراسم ۲۲بهمن این شهر شدند.

>واکنش مجلس به لغو سخنرانی لاریجانی
روز گذشته بخش اطلاع‌رسانی دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از لغو سخنرانی علی لاریجانی در مراسم ۲۲ بهمن در کرج خبر داد.
در بخشی از این اطلاعیه تاکید شده است: امروز کشور به وحدت نیاز دارد و راهپیمایی ۲۲ بهمن بایستی مظهر وفاق در کشور باشد و...

>لغو سخنرانی، پیش فتنه تندروها
علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به لغو سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کرج واکنش نشان داد و آن را ناکام ماندن افراطیون در «پیش فتنه ٩٨» دانست. بر این اساس، این نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «رئیس مجلس با لغو سخنرانی خود در کرج برای مراسم ۲۲بهمن، افراطیون را از پیش فتنه خودبافته ۹۸ ناکام گذاشت.» رحیمی همچنین افزود: «گویا تندروها پیش فتنه را از دهه فجر کلید می‌زنند اما هوشیاری برای همبستگی ملی پادزهر تفرقه‌سازان خواهد شد.»

>لغو سخنرانی‌ها در سالهای گذشته
این نخستین بار نیست که سخنرانی یکی از مقامات و چهره‌های سیاسی لغو می‌شود بلکه همواره این وضعیت در ایام و مناسبت‌های خاص طی سالهای اخیر مسبوق به سابقه بوده است. به‌طور مثال، در آذرماه سال ۹۵ همزمان با اربعین حسینی، علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که برای سخنرانی به مشهد سفر کرد تا سخنران روز اربعین در این شهر باشد، یک مسئول دستور به لغو سخنرانی نائب رئیس مجلس را داد و همین امر اسباب شکایت مطهری علیه آن مقام را فراهم کرد و حتی کار به شکایت ۱۰ نماینده از آن مقام مسئول به کمیسیون اصل نود مجلس هم کشید. علاوه بر این، احمد مازنی نماینده اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید که به مناسبت ۲۲ بهمن ماه سال ۹۵ در بندر گز سخنرانی داشت، سخنرانی اش با وجود دریافت مصوبه شورای تامین، لغو شد تا آنجا که او خود طی مصاحبه ای به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: با وجود این‌که از سوی فرماندار و ستاد دهه فجر بندر گز برای سخنرانی در روز ۲۲ بهمن دعوت شده‌ بودیم، در این راهپیمایی حاضر شدیم اما متوجه شدیم برخی مخالف انجام این سخنرانی بودند. همچنین حجت‌الاسلام موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در آستانه انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ که برای سخنرانی در جمع اصلاح‌طلبان ورامین به این شهر سفر کرده بود، در هنگام ورود به سالن همایش با دلواپسانی مواجه شد. تندروها با احاطه کردن وزیر کشور دولت اصلاحات به دنبال ممانعت از سخنرانی او بودند تا آنجا که هنگام ورود موسوی لاری به سالن چند نفر با سر دادن شعارهایی به سمت او هجوم بردند که این مسئله منجر به افتادن عمامه از سر او شد. در نهایت این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به این موضوع گفت: «آنچه از سوی دلواپسان رخ داد، امری طبیعی بوده و بنای پیگیری هم ندارم.»

>تلاش تندروها برای وحدت شکنی
لغو سخنرانی برخی از چهره‌های تاثیرگذار سیاسی معتدل و اصلاح‌طلب قبل از این بارها اتفاق افتاده است. اما در این میان، مسئله حائزاهمیت این است که چرا چنین رفتارهایی در ایام و مناسبت‌های خاصی مانند انتخابات و ۲۲ بهمن از سوی برخی دلواپسان شدت می‌گیرد؟! زیرا تندروها در شرایطی دست به چنین اقدامات‌سوء و نامطلوبی علیه برخی از چهره‌های معتدل و اصلاح‌طلب کشور می‌زنند که اکنون بیش از هر زمانی کشور و افکار عمومی با توجه به فشارهای موجود بر روی جامعه ایران، نیاز به آرامش و حفظ وحدت دارند. از سویی فارغ از فضای داخلی، با توجه به فشارهایی که از سوی آمریکا و برخی از متحدان منطقه‌ای ایالات متحده بر روی کشورمان وجود دارد، تندروها همچنان همان مسیر گذشته تخریب و هجمه را می‌پیمایند. حال آنکه ادامه چنین روندی از سوی این جریان، منافع ملی را بیش از پیش به خطر انداخته و تبعات بسیار ناگواری برای جامعه در پی دارد که به هیچ روی این تلاش‌ها برای وحدت شکنی از سوی تندروها با توجه به شرایط خاص کشور به مصلحت نیست.