ماجرای توزیع اینترنتی گوشت

آرمان: تا چندی پیش شاید دغدغه اصلی خانوار داشتن خانه و خودرویی مناسب بود. اما به دنبال بروز گرانی‌ها سطح دغدغه بیشتر شهروندان به تامین کالاهای مورد نیاز روزانه همچون گوشت و مرغ تقلیل یافته است.
گوشت یکی از اقلام اساسی به حساب می‌آید که شش‌رقمی‌شدن نرخ آن در هفته‌های اخیر، موجی از نارضایتی‌ها را به وجود آورده است. در حالی که مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت، صمت و جهاد کشاورزی همچنان از افزایش تولید گوشت در یک سال گذشته خبر می‌دهند این سوال پیش می‌آید که دلیل افزایش قیمت گوشت حتی تا بیش از 110 هزار تومان چیست؟ در واکاوی این ماجرا باز هم به التهابات ارزی که در نیمه ابتدایی سال جاری شدت گرفت برمی‌خوریم. به گفته مسئولان در حالی که طی سال‌های گذشته قاچاق دام زنده روند وارداتی داشت، در سال جاری برعکس شده است. زیرا به دلیل افزایش نرخ ارز، هر کیلو دام را که قاچاقچیان در سال گذشته 15 هزار تومان می‌فروختند، اکنون با نرخ 40 هزار تومان قاچاق می‌کنند. طوری که قاچاق دام در سال جاری افزایش 39 درصدی را تجربه کرده است. در چنین شرایطی کارشناسان عقیده دارند نهادهای ذی‌ربط برای مبارزه با قاچاق سریع‌ترین و راحت‌ترین کار را انتخاب کرده‌اند. آنها به جای اینکه با جدیت بیشتری به به اجرای قوانین نظارتی بپردازند، قیمت گوشت را در داخل افزایش داده‌اند تا قاچاق گوشت سود چندانی نداشته باشد. در چنین شرایطی برخی عرضه‌کنندگان نیز به سودجویی روی آورده‌اند. در حالی که مسئولان طی روزهای گذشته قیمت 110 هزار تومانی گوشت را تکذیب کرده‌اند، بعضی واحدها حتی گوشت را با نرخ 150 هزار تومان عرضه می‌کنند. عده‌ای دیگر با فروش ضایعات گوشت، نانی بر روغن می‌زنند و گروهی دیگر با خواباندن گوشت در نوشابه وزن آن را بالاتر نشان می‌دهند و با کم‌فروشی مشغول به خالی‌کردن جیب شهروندان هستند. اما مشکل هر آنچه هست نشان از ضعف دستگاه‌های اجرایی و نظارتی دارد. متاسفانه قاچاق و تخلفات مربوط به گوشت با چنان سرعتی پیش می‌رود که برخی کارشناسان از وجود رانت‌هایی در این زمینه سخن می‌گویند. متاسفانه بعضی از سیاست‌های مربوط به عرضه گوشت هم در تضاد با کرامت خانواده‌های ایرانی است که بر اساس آن در روزهای اخیر شاهد ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت گوشت بوده‌ایم. در این زمینه مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران اعلام کرد از فردا گوشت‌های تنظیم‌بازاری در دو فروشگاه اینترنتی «به‌روزرسان» و «یخچال» آغاز می‌شود. دادستان تهران نیز روز گذشته با انتقاد از نحوه توزیع گوشت گفت: دادستانی مسئول گران‌فروشی در کشور نیست، ما صرفا ورود کردیم تا از حقوق مردم حمایت کنیم.
کشف گوشت احتکارشده
مسئولان نهادها و دستگاه‌های مربوط به توزیع گوشت در هفته‌های اخیر مدام از وفور گوشت و نبود مشکل در توزیع آن سخن گفته‌اند. اما افزایش 4000 تومانی گوشت مرغ و رشد 35 هزار تومانی نرخ گوشت گوسفندی در بازه زمانی چهار ماه(مهر تا بهمن) مشخص می‌کند که حتما یک مشکلی در این زمینه وجود دارد. این امر حتی موجب انتقاد دادستان تهران نسبت به چنین صحبت‌هایی شده است. عباس جعفری‌دولت‌آبادی که روز گذشته با رادیو تهران مصاحبه‌ای انجام می‌داد، گفت: آقایان می‌گویند گوشت وجود دارد، اما درست توزیع نمی‌شود خب این ایراد چه کسی است؟ ما از مردم می‌خواهیم گران‌فروشی را به ما اعلام کنند. ما در یک جا مواجه شدیم با اینکه گوشت دولتی را با قیمت ۱۳۰ هزار تومان می‌فروختند! او ادامه داد: دولت شبکه توزیع دارد و تعزیرات حکومتی باید ورود کند و اجازه ندهد کالاها در شبکه غیراصلی به فروش برسد. دولت‌آبادی تصریح کرد: ما وارد فروشگاه‌های بزرگ شدیم و اعلام کردیم که اگر احتکار صورت بگیرد حتما ورود و برخورد می‌کنیم. نظیر همین اتفاقی که روز دوشنبه رخ داد و میزان زیادی گوشت پیدا شد.


اعطای 3 کیلو گوشت به هر کد پستی
مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران با اعلام اینکه از فردا فروش گوشت‌های تنظیم‌بازاری در دو فروشگاه اینترنتی آغاز می‌شود، گفت: این دو فروشگاه اینترنتی محصولات مورد نیاز مردم را بر اساس هر کد پستی برای هرخانوار، درِ منزل تحویل می‌دهند. به گزارش تسنیم، رضا سالمی اظهار کرد: برای توزیع محصولات پروتئینی شامل گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد، طرح توزیع اینترنتی این محصولات در دستور کار قرار گرفته است. او افزود: یک فروشگاه اینترنتی به‌نام به‌روزرسان در این ارتباط راه‌اندازی شده است و فروشگاه جدیدی نیز از امروز به‌نام یخچال راه‌اندازی می‌شود. با این دو فروشگاه اینترنتی، از پنج‌شنبه به مردم خدمات ارائه می‌شود که برای هر خانواده سهم ماهانه در نظر گرفته شده است. سالمی ادامه داد: در این طرح جدید، دیگر یک خانواده پنج‌نفره نمی‌تواند با پنج کد ملی پنج سهمیه گوشت قرمز به ‌نرخ دولتی را خریداری کند و تنها بر هر خانواده یک سهمیه و بر اساس کد پستی اختصاص می‌یابد. در حال حاضر تنها گوشت قرمز گرم و منجمد دولتی در این سامانه‌های اینترنتی عرضه می‌شود، اما قرار است که به‌زودی توزیع مرغ نیز انجام شود. این مقام مسئول درباره قیمت‌های موجود توضیح داد: قیمت هرکیلوگرم گوشت منجمد(گوساله برزیلی) 29 هزار تومان، گوشت گرم حدود 40 هزار تومان است. اما بر اساس قطعه خریداری‌شده مانند سردست، ران و کشورِ صادرکننده قیمت متفاوتی دارد و مرغ 9800 تومان است. در زمینه موضوع قاچاق نیز مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد با توجه به بخشنامه جدید مبنی بر ممنوعیت جابه‌جایی دام از استانی به استان دیگر قاچاق آن هم کاهش می‌یابد.