جوانان و گام دوم انقلاب

این روزها در خصوص چگونگی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، در جمع های دغدغه مند فرهنگی گفت وگوهای زیادی صورت می گیرد اما به نظر می‌رسد پیش از هر چیز، ابتدا باید به روح حاکم بر بندهای مختلف این منشور پیشرفت کشور توجه کرد. مغز و روح اصلی این بیانیه را در دو حوزه واقع بینی درخصوص نقاط قوت و ضعف انقلاب و همچنین امید به آینده ایران می توان دسته بندی کرد و گفت که رهبر انقلاب در این بیانیه که نشان می دهد از رویکرد و عملکرد مدیران و مسئولان حکومتی انتقاد جدی دارند مسئولیتِ مسئولیت پذیری را به دوش خود جوانان گذاشته و مفهوم آتش به اختیاری در کار فرهنگی تمیز و خودجوش را به مسئولیت های اجتماعی خودجوش تسری داده اند. همان طور که دستور آتش به اختیاری برای نقش آفرینی های فرهنگی در سخنرانی های قبلی ایشان مطرح شده بود، اکنون نیز دستور آتش به اختیاری برای نقش آفرینی های خودجوش اجتماعی و اجرایی را مطرح فرموده اند. در حقیقت ، بیانیه گام دوم یعنی اعلام جهاد رهبری برای نسل سوم و چهارم انقلاب! جهاد مسئولیت پذیری برای تمدن سازی.
پس به عنوان قدم اول در چگونگی تحقق بیانیه گام دوم، از آن جا که دال مرکزی این بیانیه، اعتقاد رهبری به حرکت های پایین به بالاست، به نظر می رسد هر جوان ایرانی و هر فرد دغدغه مند، باید نقش و نسبت خود و گروه و تشکل اش را برای تحقق تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور مشخص و به طور دقیق، در قبال توصیه هایی که رهبری برای رسیدن به این دو ماموریت اصلی در قالب هفت سرفصل ارائه فرموده اند، ماموریت یابی کند.
این ماموریت یابی را هم می توان در حوزه تبیین بیانیه برای عموم جوانان با روایت جوانانه و هنرمندانه تعریف کرد (که در قالب تکه تکه کردن فرازها، شرح موارد خاص بیانیه مثل مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها و اقداماتی از این دست است) و هم می توان در اجرا و عملیاتی کردن آن با تاکید بر مدل سازی های فردی و جمعی نسبت به کلیدواژه های رهبری ترسیم کرد.
در همین راستا، لازم است که فعالان فرهنگی به جای تمرکز بر #موضوعات ، پرداخت اصلی شان را روی #اقدامات در این زمینه متمرکز کنند.
ان شاءا... همگی در حد توان خود برای عملیاتی شدن این بیانیه و حرکت به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی گام برداریم و به ندای حکیمانه کشتی‌بان انقلاب به بهترین شکل ممکن لبیک بگوییم.