ما اهل مذاکره هستیم


روحاني با بيان اينکه ما اهل مذاکره هستيم و قدرت آن را نيز داريم و به دليل تخصص در اين حوزه با قدرت اعلام مي‌کنم ترسي از ميز مذاکره نداريم، گفت: منطق و استدلال ما قوي و مطمئن است تا جايي که در دادگاه‌هاي بين‌المللي در برابر آمريکا موفق شده‌ايم و از ميز مذاکره بحث حقوقي و جنگ ترسي نداريم.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در جلسه شوراي اداري استان گيلان گفت: با وجود تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه جمهوري اسلامي‌ايران، اين براي اولين بار از ابتداي انقلاب است که تحريم‌هاي اين کشور تنها چند طرفدار بيشتر در دنيا ندارد و اکثريت يا قريب به اتفاق کشورهاي جهان با آن مخالف هستند.

روحاني با بيان اينکه در ابتداي انقلاب آمريکا براي تحريم نظام جمهوري اسلامي‌ايران بهانه‌هايي مي‌آورد و در مواردي نيز اروپا به آنها حق مي‌داد، تصريح کرد: اما الان شرايطي بوجود آمده که سردمداران تحريم آمريکاست و چند کشور مرتجع به همراه رژيم صهيونيستي از آن طرفداري مي‌کنند، اما متحدين اين کشور يعني اروپا، آسيا، آفريقا، آمريکاي لاتين و حتي آمريکاي شمالي و در داخل آمريکا نيز معتقدند که اين تحريم‌ها عليه ايران درست نبود. رئيس جمهور با اشاره به نظرسنجي انجام شده در داخل آمريکا مبني بر اينکه ۶۰ درصد مردم اين کشور، معتقد بودند ترامپ حق اعمال تحريم عليه جمهوري اسلامي‌ايران را نداشته است، تأکيد کرد: اين يک پيروزي سياسي است و در سازمان ملل متحد نيز شاهد بوديم که اکثريت کشورها اين تحريم‌هاي يکجانبه را تقبيح يا محکوم مي‌کردند و تنها چند کشور از آن حمايت کردند و اين موفقيت سياسي، فرهنگي و افکار عمومي‌بسيار مهم است و نبايد اين نعمت خداوند را فراموش کرد. روحاني با تأکيد بر اينکه واضح است که روزهاي سختي براي کشور پيش رو داريم اما راهي جز ايستادگي و مقاومت وجود ندارد، گفت: در سفر به نيويورک در سال ۹۶ مقامات دولت آمريکا ۸ بار تقاضاي ملاقات با دولت جمهوري اسلامي‌ايران را داشتند و در سال ۹۷ نيز ۵ رهبر دنيا واسطه ملاقات شدند اما در آنجا اعلام کردم که زمان و شرايط مناسب براي مذاکره و ملاقات وجود ندارد. رئيس جمهور تأکيد کرد: در آنجا اعلام کردم که آمريکا ابتدا بايد به توافق هسته‌اي برجام بازگردد و جبران نمايد، چرا که اينگونه نيست ما عاشق چشم و ابروي آنها باشيم و شايد آنها اينگونه و به دنبال ما باشند. روحاني تأکيد کرد: در اين شرايط بايد تلاش کنيم که هزينه‌ها کاهش يابد و البته در اين ميدان هزينه پرداخت مي‌شود و گر نه در ميدان جنگ تسليم خواهيم شد و براي مقاومت، بايد هزينه کرد.

رئيس جمهور لزوم ساماندهي بانک‌ها را مورد تأکيد قرار داد و گفت: در اين راستا چند قدم مهم برداشته شده و ريشه مؤسسات اعتباري غيرمجاز کنده شد. اگر چه در اين مسير فحاشي و توهين‌هاي زيادي به دولت شد که بايد وزارت اطلاعات يک روزي پشت صحنه اين قضايا را منتشر کند. روحاني خاطر شان کرد: دولت تصميم گرفته که ۲۵ رقم کالا اساسي با ارز ۴۲۰۰ تومان بدست مردم برسد، اما در روند اجرا بعضي از اين موارد درست اجرا شده و در برخي موارد نيز شاهد نابساماني هستيم و براي غلبه بر اين مشکلات لازم است همه در کنار هم باشيم و نظارت همگاني شکل بگيرد تا يک دلال نتواند نظم امور را بهم بزند.