ارتقاء تراز تجاري تهران ـ بغداد به ۲۰ميليارد دلار


گروه صنعت، معدن و تجارت: در ديدار وزير صنعت،معدن و تجارت و وزير تجارت عراق براي ارتقا و افزايش سطح همکاري‌هاي تجاري اين دو کشور تا ۲۰ ميليارد دلار تاکيد شد.

به گزارش تجارت به نقل از شاتا، وزير صنعت، معدن و تجارت ايران با وزير تجارت کشور عراق در تهران ديدار کرد. رضا رحماني در آغاز اين ديدار ضمن خوش آمد گويي به محمدهاشم عبدالمجيد و هيئت همراه در خصوص توسعه روابط دو کشور گفت: در راستاي توسعه روابط تجاري بين دو کشور به زودي رييس جمهور ايران به عراق سفر مي‌کند. اين سفر در پاسخ به سفر اخير رييس جمهور عراق به ايران و ايجاد زمينه مشارکت‌هاي بيشتر انجام مي‌شود.

  • توسعه روابط ميان دو وزارتخانه

وي افزود: در جهت گسترش تجارت و مبادلات بين دو کشور هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است. ما به عنوان کميسيون مشترک دو کشور اين مسئله را پيگيري کرديم و اميدوارم در اين سفر تفاهم‌هاي لازم کسب شود. وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تا کنون سه اجلاس مشترک بين دو کشور ايران و عراق برگزار شده که آخرين آن در سال ۹۳ شمسي در بغداد بوده و در اين اجلاس ۱۲ سند همکاري امضا شده است. رحماني با بيان اينکه اين دو وزارتخانه مي‌توانند زمينه توسعه روابط را در وزارت خانه‌هاي خودمان و ساير وزارتخانه‌هاي دو کشور مهيا کنند، تصريح کرد: چند مورد مهم براي توسعه روابط وجود دارد که يکي از آن‌ها تسهيل مبادلات بانکي و گمرکي في مابين و ديگري تطابق استانداردهاي کالايي دو کشور است.

  • رعايت استاندارهاي کالايي در صادرات و واردات

وزير صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: ايران در ۴۰ سال گذشته به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست يافته و در رشته‌هاي بسياري جزو برترين‌هاي دنيا است.

وي ادامه داد: ما در صادرات و واردات موارد مورد نياز را رعايت مي‌کنيم. در اين خصوص علاوه بر اينکه توليد کنندگان ما حساسيت‌هاي لازم را دارند، سازمان استاندارد هم کنترل‌هاي لازم را براي ارسال و دريافت کالاهاي استاندارد انجام‌مي‌دهد.

  • سطح روابط ايران و عراق فراتر از ديگر همسايه‌هاست

در ادامه اين جلسه محمدهاشم عبدالمجيد وزير تجارت عراق، با تشکر از مهمان نوازي ايراني‌ها گفت: روابطي که بين و عراق برقرار است، رابطه‌اي عادي نيست و با روابط تمام کشورهاي همسايه متفاوت است. مرز خاکي گسترده ۱۴۰۰کيلومتري ايران و عراق باعث مي‌شود، روابط ايران و عراق با ديگر همسايگان عراق تفاوت داشته باشد. روابط دو جانبه بين دو کشور به درازاي تاريخ است و اين روابط در تمام زمينه‌هاست و فقط منحصر به روابط تجاري نمي‌شود. وي افزود: دولت و مردم عراق قدردان مردم ايران هستند که در مبارزه با داعش در کنار مردم عراق بودند. ما اين مسئله را در عراق قدردان هستيم و اين، نشان دهنده عمق روابط دولت ايران و عراق است. به همين دليل يکي از اولين ديدارهاي رييس جمهور عراق به ايران به عنوان يک کشور مهم بود