افزایش امیدواری‌ها به تشدید مبارزه با فساد


گروه اقتصاد کلان: حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رييسي با حکم مقام معظم رهبري به عنوان رييس جديد قوه قضاييه منصوب شد. در حکمي‌که حضرت آيت الله خامنه‌اي براي قاضي القضات جديد نوشته‌اند بيشترين تاکيد بر روي مقابله با فساد صورت گرفته است. در فراز آغازين حکم انتصاب مورد نظر آمده است: «... در همه‌ي فصول تحول، مردمي‌بودن و انقلابي بودن و ضد فساد بودن را رعايت کنيد». در ادامه نيز يک بار ديگر و اين بار بر مبارزه با فساد در درون قوه قضاييه تاکيد شده است: « در ريشه‌کني فساد از درون قوه که مايه‌ي مباهات شما و سرافرازي اکثريت قضات دادگاه‌ها و دادسراها است، هيچ ترديد و درنگ نکنيد». بر اين اساس مي‌توان گفت که اصلي‌ترين و جدي‌ترين ماموريت رييس جديد قوه قضاييه مبارزه با فسادي است که متاسفانه و علي رغم همه تلاش‌هايي که توسط مقامات و کارگزاران نظام صورت گرفته، همچنان پايه‌ها و ارکان اقتصادي و اداري مملکت را موريانه وار مورد تهديد قرار داده است. نقطه قوت انتصاب جديد را بايد تجربه و قدمت نسبتا طواني حضور سيد ابراهيم رييسي در قوه قضاييه دانست که اميد است همين تجربه و تسلط بتواند در ماموريت جديدي که به وي محول شده است کارگشا و تاثير‌گذارباشد. در همين ارتباط رهبري در حکم انتصاب حجت الاسلام رييس آورده اند: «اينجانب براي تحقق اين مقصود حياتي، جنابعالي را برگزيده‌ام که داراي سوابق طولاني در سطوح مختلف قوه‌ي قضائيه و آشنا با همه‌ي زواياي آن مي‌باشيد و از طرفي در کنار فقاهت از تحصيلات حقوقي و دانش و تجربه در اين عرصه مهم برخورداريد، و سلامت و امانت و کارآمدي خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌ايد». بنابراين از اين بابت هم اميد مي‌رود که اين انتصاب بتواند در ريشه کني فساد اداري و اقتصادي که مد نظر مقام معظم رهبري است مؤثر و مفيد افتد.

  • نويد تحولات مثبت

طي روزهاي اخير و با انتشار خبر رياست جت الاسلام رييسي بر قوه قضاييه واکنش‌هاي خوبي از سوي شخصيت‌هاي سياسي در اين خصوص به عمل آمد که به نوبه خود تحولات مثبتي را نويد مي‌دهد. .

علي اکبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با صدور پيامي‌نوشت:« بدون شک درايت، تدبير و اشراف حضرتعالي در مباحث حقوقي و موضوعات مرتبط با دستگاه قضا ذخيره‌اي ارزشمند و گرانبها در جهت ايجاد تحولي عظيم و عميق در پيشبرد منويات مقام معظم رهبري در گام دوم انقلاب در دستگاه قضا خواهد بود». سيد محمدعلي ابطحي، رئيس دفتر رئيس جمهور دولت اصلاحات درباره انتصاب حجت الاسلام رئيسي به رياست قوه قضائيه در کانال تلگرامي‌خود نوشت:« آقاي رييسي، اگر فقط با زبان قانون و حقوق و در مورد مسائل قضايي ونه سياسي سخن بگوييد، و عدالت را براي همه ايرانيان به طور مساوي بخواهيد مي‌توانيد اميد مردم به حوزه قضايي را بازسازي کنيد که اين اعتماد به قوه قضاييه خدشه دار است.

محمود صادقي، نماينده مجلس در حساب توييتري خود نوشت: «‌نکات مورد تأکيد رهبري در حکم انتصاب حجه الاسلام رئيسي نويدبخش تحولات مثبت در قوه قضائيه است؛ جا دارد اوصافي چون برخورداري از دانش، تجربه، تحصيلات حقوقي، سلامت، امانت و کارآمدي که از ويژگيهاي موردنظر رهبري در انتصاب ايشان است در انتصاب مقامات عالي قضايي مد نظر وي نيز قرار گيرد.»

- يحيي کمالي پور نايب‌ رئيس کميسيون قضايي مجلس در اين مورد به ايرنا اظهار کرد: رئيس جديد قوه قضائيه همچنين مردي کم حاشيه، پاکدست‌ و با تجربه قضايي است و امروز با يک جايگاه مهمتري وارد دستگاه قضا مي‌شود که درصد مهمي‌از اعتماد مردم را حتي در انتخابات توانسته است جلب کند.