پتروشيمي‌ايران در آستانه تحول بزرگ


گروه انرژي: بيژن زنگنه، وزير نفت گفت: امروز نوک پيکان حمله آمريکا به سمت صنعت نفت ايران است، من و همکارانم در وزارت نفت در اين شرايط فشارها را تحمل مي‌کنيم تا آسيبي به ملت ايران نرسد.

به گزارش شانا، وزير نفت در آيين آغاز عمليات اجرايي ساخت طرح پتروشيمي‌جديد انديمشک گفت: امروز به انديمشک آمدم زيرا از سال‌ها پيش ديني به مردم اين شهر داشتم که به تاخير افتاده بود، اما خوشبختانه با پيگيري‌هاي مستمر آقاي حسنوند، رئيس محترم کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، عمليات اجرايي احداث طرح پتروشيمي‌انديمشک آغاز شد.

وي با بيان اينکه هم اکنون بزرگترين هلدينگ کشور در سطح پتروشيمي‌مسئوليت عمليات اجرايي طرح احداث پتروشيمي‌انديمشک را به‌عهده گرفته است، افزود: اين طرح اقتصادي است و سودآوري خوبي به همراه خواهد داشت.

وزير نفت با اشاره به اينکه رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌همواره براي توسعه صنعت نفت ايران تلاش مي‌کند، تصريح کرد: وزارت نفت نيز براي توسعه طرح پتروشيمي‌انديمشک جدي است.

زنگنه در ادامه با اشاره به اينکه آمريکا صنعت نفت ايران را در نوک پيکان حملات قرار داده است، گفت: آنها مي‌خواهند ما نفت نفروشيم و پول آن را هم جابه‌جا نکنيم، اما به لطف الهي آنها نتوانستند و در اين کار موفقيتي کسب نکردند اگرچه امروز به نوعي آبروداري مي‌کنند.

وي با بيان اينکه از سال ۶۲ وزير بودم و مسئوليت‌هايي به‌عهده داشتم، افزود: ما آن روزها را هم ديديم، اما هيچ وقت فشار دشمن همانند امروز نبود، تفاوت آن سال‌ها با امروز اين است که هر چند شهيد و زخمي‌و بمباران نداريم، اما شدت فشارهاي دشمن بيشتر است، هرچند که آنها توفيقي کسب نکردند و نخواهند کرد.

وزير نفت با اشاره به اينکه ۶.۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در صنعت نفت را اجرايي خواهيم کرد که همه سرمايه آن از منابع داخلي تامين شده است، گفت: اقلامي‌را هم ذکر کرده‌ايم که نبايد از خارج خريداري شود، همچنين بخشي از منابع نيز صرف توسعه و عمران مناطق نفت‌خيز مي‌شود.

زنگنه با اشاره به اينکه امسال ۱۰۰ ميليون متر مکعب به توليد گاز کشور افزوده شده است، تاکيد کرد: ما ايستاده‌ايم و مقاومت مي‌کنيم، طرح‌هاي گازرساني مراحل پاياني خود را طي مي‌کند، امسال نفهميديم زمستان چطور آمد و رفت در حالي که نه افت فشاز گاز داشتيم و نه قطعي، بدون شک هر آجر و لوله‌اي که روي هم گذاشته مي‌شود با خون جگر، آرامش، تحمل و صبر انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: در اوج تحريم توليد محصولات پتروشيمي‌ما افزايش يافت، همه تلاش خود را انجام مي‌دهيم تا پروژه‌اي بر زمين نماند.

وزير نفت با بيان اينکه صنعت پتروشيمي‌ايران در اوج تحريم‌ها در آستانه تحول بزرگ است و براي نخستين بار در سال آينده تامين خوراک بيش از نياز خواهد بود، گفت: کل ارزش توليد پتروشيمي‌هم‌اکنون ۲۰ ميليارد دلار و مقدار آن ۳۰ ميليون تن است که اين رقم ظرف دو سال با تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام به ۴۵ ميليون تن محصول خالص براي عرضه به بازار مي‌رسد.

زنگنه در واکنش به سخنان افرادي که مي‌گويند وزارت نفت برنامه‌اي براي مقابله با تحريم‌ها ندارد، عنوان کرد: من نمي‌توانم عدد و رقمي‌اعلام کنم، کارها را در شرايط سخت پيش مي‌بريم، اما نقشه‌ها و برنامه‌هاي مقابله با تحريم‌ها را افشا نخواهيم کرد، خود و همکارانم در وزارت نفت تحت فشار قرار مي‌گيريم تا ملت ايران سرافراز باشد.

وزير نفت ادامه داد: فعاليت‌هاي توسعه‌اي در صنعت نفت را ادامه مي‌دهيم، سرمايه‌گذار هم مي‌آيد، اما نمي‌گويم، زيرا دشمن سو استفاده خواهد کرد.

وي ادامه داد: مقدار توليد روزانه نفت در غرب کارون در سال ۹۲، ۷۰ هزار بشکه بود که اين رقم هم‌اکنون به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسيده است و به‌زودي به ۳۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسيد، همچنين برداشت نفت خام از ميدان آذر تا پايان سال ۹۸ از ۳۰ هزار بشکه به ۶۰ هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

زنگنه گفت: به من و همکارانم در وزارت نفت فشار خواهد آمد، خانواده شهدا عمري تحمل کرده‌اند، اکنون من هم چند وقتي تحمل مي‌کنم، متاسفانه برخي نمي‌دانند و فشارهايي مي‌آورند که بعضي مسائل و موارد را به اصطلاح لو دهيم، اما ما برنامه‌هاي مقابله با تحريم را افشا نمي‌کنيم تا آسيبي به ملت ايران وارد نشود.

وي با اشاره به اينکه يکي از تاکيدات مقام معظم رهبري جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه نفت بود، تصريح کرد: پروژه جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه نفت تا پايان دولت دوازدهم تکميل مي‌شود، اين اقدام آثار مثبت زيست محيطي و اقتصادي به همراه دارد، من معتقدم با سوزاندن گازهاي همراه نفت، اسکناس مي‌سوزانيم.

وزير نفت در پايان ضمن ابراز خوشحالي از سفر به انديمشک گفت: اميدوارم طرح احداث پتروشيمي‌انديمشک حداقل تا سه سال آينده پايان يابد، اين طرح بزرگ، خط جديدي براي پتروشيمي‌هاي اتيلن است و مي‌تواند به يک خوشه صنعتي در منطقه تبديل شود به‌گونه‌اي که صدها پتروشيمي‌پايين دست مي‌تواند در کنار آن احداث شود و اشتغال و زندگي ايجاد کند.

  • ۸.۵ ميليارد طرح توسعه‌اي پتروشيمي‌در حال اجراست

در ادامه جعفر ربيعي مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس از اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي اين شرکت به ارزش هشت ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار خبرداد.

وي افزود: امروز صنعت پتروشيمي‌به کمک شرکت ملي نفت ايران آمده است تا گازهاي مشعل که بسيار ارزشمند هستند اما هم‌اکنون سوزاندن آنها آلودگي به همراه دارد، به طرح پالايش گاز بيدبلند خليج فارس و يادآوران منتقل شود.وي تصريح کرد: با خاموش کردن تعداد زيادي از مشعل‌ها، خوراک پايين دست پتروشيمي‌هاي گچساران و خوزستان تامين مي‌شود.

ربيعي با اعلام اينکه در سال آينده پتروشيمي‌هاي بوعلي، نوري و بندر امام وارد بورس مي‌شوند، اعلام کرد: هلدينگ خليج فارس در بازار بورس پنج شرکت دارد، به‌طوري که از نظر ارزش ۱۲ درصد بورس را در اختيار داريم.

وي با اعلام در حال اجرا بودن هشت ميليارد و ۵۰۰ ميلون دلار طرح‌هاي توسعه‌اي پتروشيمي‌در اين شرکت، گفت: سه طرح شاخص پالايش گاز بيدبلند، اوره و آمونياک لردگان و الفين ايلام به ارزش بيش از ۴ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري، سال آينده افتتاح مي‌شوند.

مديرعامل هلدينگ خليج فارس با بيان اينکه در سال آينده طرح‌هاي توسعه‌اي در هلدينگ خليج فارس را به‌طور جدي دنبال و با کمک همکارانم طرح‌هاي نيمه‌تمام را تکميل مي‌کنيم، گفت: هلدينگ‌هاي پتروشيمي‌امروز نگاهي جدي به توسعه صنعت پتروشيمي‌دارند.

ربيعي ادامه داد: پيش از اين تمرکز در صنعت پتروشيمي‌بر بالادست بود، اما سياست پتروشيمي‌خليج فارس اين است که به پايين دست بپردازد و نمونه اين موضوع اتيلن و ‌اوره است که بازار ارزشمندتري دارد. وي عنوان کرد: طرح اتيلن اکسايد انديشمک پايين دست اتيلن است که سودآوري بيشتري هم نسبت به پلي اتيلن دارد. مديرعامل هلدينگ خليج فارس گفت: تلاش مي‌کنيم با راه‌اندازي پتروشيمي‌جديد انديشمک گامي‌براي اميدواري مردم به آينده و اشتغالزايي برداريم.

ربيعي با بيان اينکه تمرکز صنعت پتروشيمي‌تاکنون بيشتر بر صنايع ميان دستي بوده است و اکنون بايد به‌ سمت بخش پايين دست صنعت پتروشيمي‌گام برداريم، گفت: پتروشيمي‌جديد انديمشک يکي از همين صنايع پايين دست است و سودآوري بيشتري نسبت به پلي اتيلن خواهد داشت و زنجيره ارزش پايين دستي کاملي دارد.