آمریکا در اقدامی خصمانه سپاه پاسداران را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی کرد

آفتاب یزد- گروه سیاسی: کاخ سفید دیروز در بیانیه‌ای رسماً برنامه دولت خود برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» خود را اعلام کرد. این اولین بار است که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را
به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی می‌کند.
به گزارش فارس،«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه گفته است: «امروز
من رسماً طرح دولت خود را برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از جمله نیروی قدس به سازمان‌های تروریستی خارجی اعلام می‌کنم.»


کاخ سفید از این اقدام به عنوان «گامی بی‌سابقه» یاد کرده و نوشته وزارت خارجه آمریکا رهبری آن را به دست داشته است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «این اولین بار است که ایالات متحده بخشی از یک دولت دیگر را به عنوان سازمان تروریستی خارجی معرفی می‌کند. این امر، موید این حقیقت است که اقدامات ایران، اساساً با اقدامات دولت‌های دیگر متفاوت است.» کاخ سفید در ادامه با متهم کردن ایران به «حمایت از تروریسم» تصریح کرده است: «ما به افزایش فشار علیه ایران و بالا بردن هزینه‌های حمایت از فعالیت‌های تروریستی توسط این کشور ادامه خواهیم داد تا زمانی که این کشور از رفتارهای مخرب و غیرقانونی خود دست بردارد.» پیش از این کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌اند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. ارزیابی پنتاگون و سیا این است که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و ماموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. کارشناسان مسائل حقوقی نیز می‌گویند
در صورتی که طرفین کنوانسیون‌های ژنو نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست»
تلقی شده و محاکمه شوند.
در همین راستا شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده امریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امریکا اعلام کرد که رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.متن کامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده امریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی»، این اقدام بی‌اساس را خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌الملل و منشورملل متحد می‌داند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که همواره حامی گروه‌های افراطی‌ و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریزم و افراطی‌گری در منطقه بوده و نقش این نیروی فداکار و انقلابی در مقابله با القاعده، داعش، النصره
و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد تقدیر است.
جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امریکا اعلام می‌نماید ،رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند. این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت امریکا علیه منطقه غرب آسیا را به عهده داشته که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده بخطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، مشارکت در کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیر نظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد. بدیهی است رژیم ایالات متحده امریکا تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را
بر عهده خواهد داشت. درهمین رابطه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درگفتگو با ایسنا، در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا گفت: ایران در اقدامی مقابله به مثل خواهد کرد و نظامیان آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند. این تصمیم از حمایت همه دستگاه‌های نظام برخوردار است.وی توضیح داد: طبق قانون اقدام متقابل ایران در برابر آمریکا، دولت موظف است که نظامیان آمریکا را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد و شورای عالی امنیت ملی و دولت آن را اجرایی کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد مجلس این موضوع را در قالب طرح دوفوریتی دنبال خواهد کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیحات تکمیلی گفت: روش اول اقدام مقابله به مثل با آمریکا اجرای قانون مصوب مجلس درخصوص اقدام متقابل و متناسب در برابر سیاست آمریکاست که اگر اجرای این قانون نظر مجلس را تامین کند دیگر طرح دوفوریتی را دنبال نمی‌کنیم وگرنه با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و نظر مثبت سه فراکسیون سیاسی مجلس قطعاً طرح قرار دادن نیروهای نظامی آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی در مجلس تصویب می‌شود کمااینکه آقای ظریف در جلسه کمیسیون از این موضوع حمایت کرد.
فلاحت‌پیشه در پایان تاکید کرد که اقدام آمریکا نقض حقوق بین‌المللی است و ایران طبق قوانین بین‌المللی می‌تواند اقدام مقابله به مثل کند.
«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در واکنش به خبر درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم، به واشنگتن هشدار داد که ایران نیز مقابله به مثل خواهد کرد و ارتش آمریکا و پنتاگون
(وزارت دفاع آمریکا) را در لیست تروریسم قرار می‌دهد. به گفته الجزیره، لاریجانی توضیح نداد که این مسئله در عمل چگونه خواهد شد.
اما از سوی دیگر، اصلاح طلبان نیز به این اقدام آمریکا واکنش نشان دادند.
عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات در توئیتی نوشت: «علیرغم همه اختلاف نظرها در مسائل داخلی در مقابل دشمن بی‌منطق خارجی متحد و یکپارچه از نیروهای مسلح خود پشتیبانی می‌کنیم.»
«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن نیز دراین باره در صفحه توئیترش نوشت: «ترامپ با اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی یکی از احمقانه ترین تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کرد.»
وی افزود: «تعجیل برای اعلام این تصمیم در روزهایی که سپاه با تمامی قوا به مردم
سیل زده یاری می رساند، فقط هدیه ای برای نتانیاهو برای کمک به وی در انتخابات اسرائیل می باشد.»