تغییر فاز فشارهای آمریکا

ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اولین‌بار است که آمریکا یک نیروی نظامی رسمی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.
البته این کشور، نیروی قدس سپاه را نیز پیشتر گروه تروریستی اعلام کرده بود ولی اکنون کل سپاه را.
آمریکا روندی را ادامه می‌دهد تا بتواند ازاین طریق فشارها را بر ایران بیشتر کند. به نظر می‌رسد گروه‌ها‌یی در آمریکا هستند که توقع داشتند تحریم‌ها‌یی که اعمال می‌کنند بعداز یکسال نتایج خیلی بیشتر از این داشته باشد. اما چون آنچه که می‌خواستند آنگونه که باید اتفاق نیفتاده است می‌خواهند تحرکات بیشتری انجام داده و اکنون بازی را عوض کرده و آن را یک فاز به جلو برده‌اند و از فاز اقتصادی به امنیتی تغییر داده‌اند.
اما طبیعتا این موضوع تبعات زیادی دارد. آمریکا نمی‌تواند بدون تبعات، نیروی نظامی رسمی یک کشور را تروریست اعلام کند.


به عنوان مثال همین الان نیز کشتی‌ها‌ی نظامی آمریکا که در خلیج فارس تردد می‌کنند یکسری کدهایی بین خودشان و کشتی‌ها‌ی سپاه و ارتش ایران رد و بدل می‌کنند تا بتوانند با یکدیگر هماهنگ باشند که فاصله‌شان را چگونه تنظیم کنند، چگونه از کنار هم رد شوند و... این کدها همیشه رد و بدل
می‌شده است. اما وقتی شاخه‌ای از نیروی نظامی ایران یعنی سپاه، تروریست اعلام می‌شود دیگر آمریکا چگونه می‌خواهد این کدها را رد و بدل کند؟ سپاه به هر حال بخشی از نیروی رسمی نظامی کشور را تشکیل می‌دهد که مورد تایید است. سپاه از مسابقات ورزشی ارتش‌ها‌ی جهان تا نمایشگاه‌های نظامی در کشورهای مختلف شرکت دارد و از ارتباطات بسیاری برخورداراست طبیعتا قرار دادن آن دریک گروه تروریستی تبعاتی غیرقابل پیش بینی و عجیب دارد. بدیهی است اکنون احتمال رویارویی دو طرف نیز افزایش پیدا می‌کند. به هرروی سپاه نمی‌گذارد تا همینطورآمریکا گام‌های بعدی را نیز به جلو ببرد. دوم اینکه با اقدام کاخ سفید منطقه
خلیج فارس آبستن حوادث زیادی می‌شود؛ به هر حال آمریکا پایگاه‌ها‌ی متعددی در کشورهای حاشیه‌ای ایران در بحرین، قطر، عمان، افغانستان و... دارد. سپاه هم دست روی دست نمی‌گذارد تا آمریکا هر کار که می‌خواهد بکند.
این نکته مهم را نیز ازیاد نبریم که بعد از حادثه یازده سپتامبر یک قانون در مجلسین سنا و نمایندگان تصویب شدکه به رئیس جمهور آمریکا این اختیار را می‌دهد که بدون کسب مجوز کنگره گروه‌ها‌ یا ساختار‌ها‌ی تروریستی که منافع آمریکا را تهدید می‌کنند دستور حمله بدهد. پیش از نوروز، دو سناتورآمریکایی در واشنگتن پست مقاله‌ای نوشتند و گوشزد کردند که ترامپ در‌اندیشه چنین کاری است. اخیرا هم تحرکاتی در مجلس نمایندگان است تا اجازه جنگ را از ترامپ بگیرند ولی ملغی کردن این قانون خیلی دشوار است. به هر حال مجلس آمریکا به تکاپو افتاده تا جلوی این اختیار را از ترامپ بگیرد.