بورس سبزپوش شد، دلار رشد کرد

آرمان- سوسن یحیی‌پور: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت سخنانی را درباره تصمیمات جدید ایران درمورد تداوم حضور در برجام ایراد کرد. او همچنین با انتشار توئیتی بر فرصت 60 روزه ایران به پنج کشور امضاکننده برجام تاکید کرد. پس از سخنان رئیس‌جمهور و اعلام مهلت 60 روزه ایران، تا زمان نگارش این گزارش، نرخ دلار در صرافی‌ها با افزایشی در حدود 260 تومان نسبت به روز سه‌شنبه روبه‌رو شد و به 14 هزار و 790 تومان رسید. همچنین، برخلاف روزهای گذشته که خریدوفروش ارز غالبا از ساعت 11 آغاز می‌شد، دیروز معامله‌گران کار خود را از ابتدایی‌ترین ساعات روز شروع کردند. بورس تهران نیز در واکنش به سخنان روحانی، بعد از روند کاهشی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، دوباره سبزپوش شد و با افزایش 2562 واحدی به 210هزار و 759 واحد رسید. همزمان، بازار سکه نیز رشدی در حدود 30 هزار تومان را تجربه کرد. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت، نسبت به جو ایجادشده در بازار ارز واکنش نشان داد و آن را حاصل تنش‌های سیاسی دانست. او همچنین از مردم درخواست کرد که با احتساب متغیرهای سیاسی وارد بازار ارز نشوند.
نرخ دلار روز سه‌شنبه هفته جاری سد مقاومتی 15 هزار تومان را شکست اما این کامیابی برای دلار چندان طولی نکشید و پس از اقدامات بازارساز، دوباره به کانال 14هزار تومانی بازگشت. دیروز اما، بازار ارز تحت تاثیر سخنان رئیس‌جمهوری قرار گرفت و بدین ترتیب و براساس اطلاعات منتشرشده نرخ دلار افزایشی در حدود 260 تومان را نسبت به متوسط قیمت دلار در روز سه شنبه تجربه کرد. آنطور که خبرآنلاین نوشته است:‌ هر دلار صرافی‌ها تنها با ۱۰ تومان کمتر از ۱۵ هزار تومان، بر تابلو قیمت خورد. نرخ خرید دلار در صرافی‌ها نیز ۱۴ هزار و ۷۹۰ تومان اعلام شد. همچنین، نرخ فروش یورو در صرافی‌ها 16 هزار و ۸۹۰ و نرخ خرید اسکناس یورو از مردم ۱۶ هزار و ۶۹۰ تومان بود. موضوع دیگری که روز گذشته در بازار ارز اتفاق افتاد، مربوط به شروع معاملات بود که برخلاف روزهای دیگر که خریدوفروش در ساعت 11صبح آغاز می‌شود، با توجه به روند افزایشی نرخ دلار، معاملات از ابتدایی‌ترین ساعات روز کلید خورد.
بورس رشد کرد
دیروز بار دیگر شاخص کل بورس سبزپوش شد و به روند کاهشی خود پایان داد. کاهش قیمت در بازار سهام بعد از یک دوره رکوردشکنی‌های مدام اتفاق افتاد تا اینکه سخنان رئیس‌جمهوری بار دیگر باعث رشد شاخص بورس شد. پیش از این، علیرضا کدیور تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «آرمان» در تحلیل خود از دلایل رشد قیمت‌ها در بازار سهام، گفته بود: «اگر رشد بورس به همین صورت ادامه داشته باشد، ظرف چند روز آینده بازار به سقف خودش می‌رسد و احتمالا ما شاهد ریزش بازار خواهیم بود.» بنابراین، روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از روند کاهشی دوباره در مدار صعودی قرار گرفت و تا ساعت ۱۱ دیروز با افزایش ۲۵۶۲ واحدی به ۲۱۰ هزار و ۷۵۹ واحد رسید. براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱۱۴ واحدی به ۴۳ هزار و ۱۵۰ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش ۲۳۶۹ واحدی به رقم ۲۳۶ هزار و ۳۵۷ واحد و شاخص بازار دوم بورس با افزایش سه هزار واحدی به رقم ۴۰۱ هزار و ۷۲۶ واحد رسید. همچنین نمادهای فولاد، فملی، کگل، رمپنا، کچاد، فارس و فخوز به ترتیب با افزایش ۳۶۵، ۲۳۵، ۲۱۵، ۱۷۴، ۱۷۱، ۱۶۲ و ۱۳۰ واحدی بیشترین تاثیر مثبت را در روند صعودی بازار داشتند. نمادهای پربیننده دیروز معامله‌گران بورس شامل وتجارت، خساپا، وبملت، رمپنا، فولاد و خپارس بودند. همچنین، فرابورس ایران با افزایش ۴۲ واحدی به رقم دو هزار و ۶۱۳ واحد رسید.


تغییرات بهای سکه
همزمان با رشد نرخ دلار و سبزپوشی بورس، قیمت سکه نیز در بازار دیروز افزایش 30هزار تومانی را تجربه کرد و به پنج میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم با قیمت پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد.
تکذیب شایعه از سوی همتی
رئیس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت، گفت: جوی که در بازار ارز طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده حاصل تنش‌های سیاسی است و من فاکتور اقتصادی در آن نمی‌بینم. همتی افزود: همیشه توصیه‌ام این بوده که در بازار ارز فاکتورهای اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. با همین تعبیر تنش‌های سیاسی ممکن است متغیرها مجدد تغییر کنند. همیشه گفته‌ام در بازار ارز سرمایه‌گذاری صورت نگیرد؛ چرا که تصمیمات اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. امیدواریم اتفاقاتی که تحت عنوان آثار روانی سیاسی در بازار مطرح می‌شود، به‌حداقل برسد. او ادامه داد: مردم با احتساب متغیرهای سیاسی وارد این بازار نشوند. بانک مرکزی پیش‌بینی‌ها را انجام داده و پیشگیری‌های لازم را خواهد داشت. این مقطع هم خواهد گذشت و خوشبین هستیم. همتی در پاسخ به شایعه‌ای مبنی بر کسری بودجه دولت توسط افزایش نرخ ارز، گفت: اصلا همچین چیزی نیست، اگر چنین چیزی بود باید عرضه سنگینی در بازار داشته باشیم. تمام تلاش و همت بانک مرکزی این است که ثبات نسبی در بانک مرکزی ایجاد کند.